top banner

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت که پردازنده‌ای 12 هسته‌ای از شرکت کوالکام است، توانسته در چند بنچ‌مارک پردازنده اینتل Core Ultra 7 را با اختلاف خوبی شکست دهد. جذابیت ایکس الیت این است که با بهره‌برداری از معماری کم‌مصرف آرم ساخته شده است.

ورود کوالکام به صنعت CPU مبحثی داغ در جهان فناوری بوده است. حالا که به بازه عرضه واقعی تراشه‌های ARM-محور این شرکت نزدیک شده‌ایم، اطلاعات بیشتری از آن‌ها در دسترس قرار گرفته است. انتظار می‌رود که چیپ‌های جدید اسنپدراگون با امثال اپل، اینتل و AMD در جهان کامپیوتر رقابت کنند.

تا کنون ما چندین تست Geekbench از پردازنده‌های سیستم-روی-چیپ کوالکام دیده بودیم، اما داده‌های زیادی از بنچ‌مارک‌های مختلف این تراشه‌ها در دسترس نبوده است. اما قضیه حالا تغییر کرده است. یک یوتیوبر و متخصص سخت‌افزار به نام Erdi Özüağ تراشه اسنپدراگون ایکس الیت با 28 وات مصرف انرژی را با پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H مقایسه کرده تا متوجه توانایی‌های واقعی چیپ ARM-محور کوالکام شویم.

لپ تاپ اسنپدراگون

البته Erdi Özüağ این دو چیپ را در دو نوت‌بوک متفاوت مقایسه کرده است. یکی لپ تاپ رفرنس خود کوالکام و دیگری یک لپ تاپ موجود در بازار مجهز به چیپ اینتل. آزمایش‌های او متشکل از چند بعد متفاوت بودند که تراشه کوالکام را در سناریوهای مختلف با رقیب اینتلی مقایسه می‌کنند. پردازنده ایکس الیت در مجموع از 12 هسته برخوردار بوده و سیستم آن هم از 64 گیگابایت حافظه رم LPDDR5x استفاده می‌کند.

کار با بنچ‌مارک UL Proycon آغاز شد که در این بنچ‌مارک پردازنده کوالکام به آسانی و با اختلاف چیپ اینتل را شکست داد. اسنپدراگون ایکس الیت در حالی به امتیاز 1720 دست یافت که Core Ultra 7 155H تنها به امتیاز 476 رسید. این تفاوت زیاد نشان می‌دهد که تراشه‌های کوالکام در امور مربوط به استنتاج هوش مصنوعی بسیار پیشرفته و ظاهرا از کل بازار پردازنده جلوتر هستند.

اسنپدراگون ایکس الیت در مقایسه با پردازنده اینتل Core Ultra 7 155H در بنچ‌مارک UL Procyon

پس از آن به تست GPU در بنچ‌مارک 3DMark می‌رسیم. در این بنچ‌مارک پردازنده گرافیکی Adreno موجود در اسنپدراگون ایکس الیت تقریبا با Xe-LPG اینتل برابری می‌کرد. اما کوالکام در تست Visual Studio Code هم توانست برتری خود نسبت به اینتل را نشان دهد. تراشه ARM-محور موفق شد عمل کامپایل کردن کد را در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به اینتل Core Ultra 7 155H انجام دهد. این تست‌ها نشان می‌دهند که سری ایکس الیت اسنپدراگون، علی‌رغم حضور تازه کوالکام در بازار CPU، قرار است رقیبی جدی برای اینتل و AMD باشد.

بنچ‌مارک Visual Studio
اعداد به ثانیه هستند (کمتر بهتر است)

مسئله شگفت‌انگیز در مورد این پردازنده‌ها، توانایی بالای آن‌ها در امور مربوط به استنتاج هوش مصنوعی است. کاری که کوالکام در این زمینه کرده انقلابی به شمار می‌رود. این یعنی کاربران روزمره با سیستم‌های میان‌رده خود قادر به اجرای پروسه‌های هوش مصنوعی خواهند بود. بدون شک دوست داریم ببینیم که ورود اسنپدراگون به بازار لپ تاپ، چه تغییری را در آن به وجود خواهد آورد. خصوصا وقتی صحبت از گیمینگ و برنامه‌های کاربردی می‌شود.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!