top banner

آیا به فکر جمع کردن یک سیستم جدید یا ارتقای کامپیوتر قدیمی خود هستید؟ پس بهتر است با بهترین مادربردهای 2024 آشنا شوید. خرید بهترین مادربرد ممکن برای سیستم‌تان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شما نمی‌توانید از هر مادربردی استفاده کنید. نه تنها مادربرد شما باید با قطعات سیستم‌تان هم‌خوانی داشته باشد، بلکه باید پاسخگوی نیازهای آن‌ها هم باشد.

یک مادربرد ستون فقرات سیستم شماست و از عملکرد قطعات سیستم شما با حداکثر کارایی و بهینگی اطمینان حاصل پیدا می‌کند. انتخاب مادربرد درست تضمین می‌کند که تمام قطعات درون PC شما به خوبی کار می‌کنند. همین مسئله منجر خواهد شد تا این قطعات طول عمر بالاتری داشته باشند.

اگر در خرید مادربرد به سراغ گزینه‌های ارزان بروید یا مادربرد اشتباه را انتخاب کنید، در بهترین حالت قطعات شما به حداکثر پتانسیل‌شان دست نخواهند یافت و در بدترین حالت آسیب خواهند دید. شما می‌خواهید که قطعات سیستم‌تان با حداکثر کارایی عمل کنند و برای این کار به یک مادربرد باکیفیت نیاز خواهید داشت. پس مهم نیست که به فکر ساخت یا ارتقای یک PC باشید، باید به همان اندازه که به پردازنده و کارت گرافیک اهمیت می‌دهید، به انتخاب یک مادربرد مناسب هم اهمیت دهید.

در این مقاله ما قصد داریم تا با معرفی بهترین مادربرد برای اینتل و همچنین پردازنده‌های AMD، به شما در ساخت PC رویایی‌تان کمک کنیم. پس در ادامه مطلب با آی تی هوم همراه باشید.

بهترین مادربردهای 2024

اگر با بهترین مادربردهای بازار آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم که از این راهنما برای ساخت PC بعدی خود استفاده کنید. مادربردها در طیف وسیعی از فرم فاکتور‌های مختلف در دسترس هستند. مرسوم‌ترین فرم‌های مادربرد را می‌توان ATX و Micro ATX دانست. با این وجود فرم‌های کمتر ناشناس‌تری مثل mini ITX و E-ATX هم وجود دارند. البته نگران نباشید، چرا که بهترین کیس‌های کامپیوتر از چندین فرم مادربرد پشتیبانی می‌کنند.

مادربرد ایسوس ROG Strix Z790-A Gaming Wi-Fi II؛ بهترین مادربرد برای اینتل

ایسوس ROG Strix Z790-A Gaming Wi-Fi II یک مادربرد میان‌رده است که با قیمتی مناسب، تمام ویژگی‌های لازم برای علاقه‌مندان به پردازنده‌های اینتل را در اختیارشان قرار می‌دهد. این مادربرد توانایی پشتیبانی از جدیدترین پردازنده‌های اینتل را دارد و مجهز به طیف وسیعی از پورت‌های USB در قسمت پشتی (از جمله دو پورت USB-C)، پنج سوکت M.2، کدک صوتی به‌روز و ظاهری جذاب شده است. همچنین نباید فراموش کرد که این مادربرد همان‌طور که از اسمش پیداست، از Wi-Fi پشتیبانی می‌کند که یک نقطه قوت قابل توجه به شمار می‌رود.

بهترین مادربرد برای اینتل

با قیمت 359.99 دلار، ROG Strix Z790-A Gaming Wi-Fi II در سال 2024 در دسته میان‌رده قرار می‌گیرد. مادربرد جدید ASRock Z790 Nova Wi-Fi با قیمت 329.99 دلار، ارزان‌ترین رقیب ایسوس به شمار می‌رود. البته آن مادربرد مزیتی در قالب یک سوکت M.2 PCIe 5.0 دارد. اما اگر پشتیبانی از Wi-Fi 7 برای شما مهم‌تر از PCIe 5.0 باشد، پس ایسوس انتخاب اول شما خواهد بود. با وجود اینکه مادربردهای گران‌تری با قابلیت‌های بیشتر برای اینتل وجود دارند، اما Wi-Fi II ترکیب فوق‌العاده‌ای از قیمت و قدرت است.

مادربرد گیگابایت Z790 Aorus Elite AX؛ انتخاب دوم طرفداران اینتل

مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت یکی دیگر از انتخاب‌های بسیار خوب میان‌رده برای طرفداران اینتل است. این مادربرد چیپست بسیار قوی Z790 را با قیمتی مناسب در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا حساب بانکی شما با خرید یک مادربرد خوب خالی نشود. علاوه بر ظاهری محافظه‌کارانه اما پریمیوم، چهار سوکت M.2 (خبری از PCIe 5.0 نیست)، طیفی از پورت‌های USB، یک کدک صوتی قابل قبول و VRMهای آماده برای پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل هر آنچه که از یک مادربرد در این طیف قیمت بخواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد. همین مسئله باعث شده تا گیگابایت Z790 Aorus Elite AX یکی از بهترین مادربردهای بازار باشد.

بهترین مادربردهای بازار

مادربرد ازراک X670E Taichi؛ بهترین مادربرد برای پردازنده‌های ای ام دی

اول از همه باید گفت که با مادربرد X670E Taichi، وارد دسته مادربردهای رده‌بالا و پریمیوم می‌شوند. به همین سبب این مادربرد ازراک قیمتی 500 دلاری دارد. اما در عوض با مادربردی طرف هستیم که تا چند سال آینده هر آنچه که از یک مادربرد AM5 ای ام دی بخواهید را در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور دقیق‌تر، Taichi چه ویژگی‌های اضافه‌ای را در مقایسه با بردهای میان‌رده 250 دلاری ارائه می‌دهد؟ یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور، پشتیبانی از دو سوکت PCIe 5.0 است. دو پورت USB4 که کمتر در مادربردهای دیگر دیده می‌شوند، ارزش بیشتری را به X670E Taichi می‌افزایند.

مادربرد ازراک X670E Taichi

ای ام دی وعده پشتیبانی از پلتفرم AM5 تا سال 2025 را داده است. اما پلتفرم قبلی این شرکت، AM4، قرار بود تا سال 2020 پشتیبانی شود و دو سال بیشتر دوام آورد. پس احتمالا AM5 هم همین‌طور خواهد بود. با این اوصاف X670E Taichi شامل ویژگی‌هایی است که تا چند سال آینده حسابی مورد استفاده قرار خواهند گرفت و خریداران این مادربرد، تا سال‌ها نگران پشتیبانی از فناوری‌های جدید نخواهند بود. علاوه بر این، نمی‌توان از سخت‌افزار صوتی باکیفیت و سیستم کولینگ فعال برای VRMها و سوکت‌های M.2 صرف نظر کرد. همین موارد باعث شده تا علی‌رغم قیمت بالا، ازراک X670E Taichi یکی از بهترین مادربردهای 2024 باشد.

مادربرد ام اس آی MAG B550 Tomohawk؛ بهترین مادربرد میان‌رده برای ای ام دی

ام اس آی MAG B550 Tomohawk یک مادربرد بسیار ارزشمند با قیمت تنها 179.99 دلار است. طبیعتا ویژگی‌های این مادربرد در حد یک مادربرد لوکس نیستند و MAG B550 قرار نیست از حداکثر سرعت رم Corsair Vengeance LPX RAM بهره ببرد. با این وجود نباید فراموش کرد که با یک مادربرد میان‌رده طرف هستیم.

اصلا ضروری نیست که مادربرد شما با حداکثر سرعت رم‌های موجود در بازار عمل کند و شاید با تمام زرق‌وبرق‌ها در این مادربرد طرف نباشیم، اما تمام المان‌های ضروری یک مادربرد خوب در MAG B550 Tomohawk دیده می‌شوند. ارتباط LAN 2.5 گیگابایت بر ثانیه آن برای یک مادربرد میان‌رده عالی است و دو پورت USB سرعت بالا هم در این مادربرد قرار دارند. این برد همان تعادل عالی چیپست B550 را به شما ارائه می‌دهد و دقیقا همان چیزی است که یک پلتفرم میان‌رده باید باشد.

مادربرد ایسوس ROG Strix B760-F Gaming Wi-Fi؛ بهترین مادربرد میان‌رده با ویژگی‌های تمام‌عیار

مادربرد گیمینگ ایسوس ROG Strix B760-F Gaming Wi-Fi یک مادربرد میان‌رده با چیپست B760 اما با ویژگی‌های کامل است. با قیمتی کمی پایین‌تر از 270 دلار، شما تمام چیزهایی که پلتفرم میان‌رده B760 ارائه می‌دهد را در اختیار خواهید داشت. خبری از پورت USB4 و پنج سوکت M.2 نیست، اما مادربردهای B760 قرار نیست از رده‌بالاترین قطعات برخوردار باشند تا قیمت آن‌ها زیادی بالا نرود. با این وجود، این مادربرد هنوز هم یکی از بهترین مادربردهای 2024 بوده و شامل تمام ویژگی‌های ضروری برای استفاده از جدیدترین پردازنده‌های اینتل می‌شود. توانایی انتقال برق توانمند، کیفیت صوتی بالا، سه سوکت M.2 و آن طراحی جذاب و آشنای ROG یک پکیج کامل را می‌سازند.

بهترین مادربردهای 2024

جمع‌بندی

همان‌طور که می‌بینید، به هنگام خرید مادربرد باید به نکات زیادی توجه کنید. برخلاف خرید یک قطعه ثابت مثل کارت گرافیک، پردازنده یا رم، چندین فاکتور دست به دست هم داده‌اند و صرفا نمی‌توان به چیزی مثل بنچ‌مارک‌ها اقتناع کرد. با وجود سوکت CPU، پشتیبانی از رم، سخت‌افزار صوتی، سخت‌افزار شبکه، ویژگی‌های اورکلاک کردن و موارد دیگر، انتخاب بین بهترین مادربردهای بازار می‌تواند کار دشواری باشد.

برای آسان‌سازی این پروسه، بهتر است که همه چیز را به ترتیب انجام دهید. انتخاب یک مادربرد با دانستن اینکه PC شما تا چه حد بزرگ خواهد بود آغاز می‌شود. اول از همه فرم مادربرد را مشخص کنید. پس از آن پردازنده‌ای که می‌خواهید بخرید و متناسب با بودجه شما است را انتخاب کنید. پس از آن نوبت به انتخاب چیپست می‌رسد که به طور کلی قیمت خود مادربرد را هم مشخص خواهد کرد.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!