top banner
بهترین لپ تاپ و موبایل از ITHOME

باتری لپ تاپ یکی از مهمترین قطعات سخت افزاری لپ تاپ است که برای افزایش طول عمر مفید لپ تاپ بهتر است تا در مورد آن و روش‌های نگهداری آن اطلاعاتی داشته باشید. موضوعی که در این مقاله قرار است به بررسی آن بپردازیم. پس با آی تی هوم همراه باشید.

معرفی انواع باتری به کار رفته در لپ تاپ به همراه بررسی عملکرد

عموما در لپ تاپ‌ها از انواع مختلف باطری‌ها استفاده می‌شود. پس تمام لپ تاپ‌ها از نظر باتری یکسان نیستند و ممکن است تا متفاوت باشد. در ادامه به بررسی باتری‌های به کار رفته در لپ تاپ و عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

1.باطری لیتیوم یون (Lithium-ion battery)

باتری لیتیوم یون یک نوع باطری قابل شارژ است که از ترکیب عناصری مانند لیتیوم، کبالت، نیکل و آلومینیوم تشکیل شده است. این باتری علاوه بر استفاده در لپ تاپ در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه، دوربین و … نیز استفاده می‌شوند.

باتری لیتیوم یون به دلیل داشتن برخی از ویژگی‌ها به یکی از محبوب‌ترین نوع باتری ها تبدیل شده است که یکی از این ویژگی‌ها داشتن وزن کمتر نسبت به سایر باتری‌ها است. به همین دلیل بیشتر در لپ تاپ‌ها سبک و باریک که قرار است وزن کمی داشته باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند لپ تاپ ذنبوک ایسوس !

همچنین، باتری لیتیوم یون دارای چرخه عمر بالا و کاهش کم در عملکرد طولانی مدت است.

با این حال، باتری لیتیوم یون همچنان دارای چالش‌هایی نظیر احتمال انفجار و آتش سوزی در صورت عدم استفاده صحیح و نگهداری مناسب است.

2. باطری پلیمری لیتیوم یون (Lithium Polymer battery)

این نوع باتری‌ با لیتیوم یونی مشابه است اما دارای ساختاری بسیار نازک و باریک‌تر است و به راحتی در فضای محدود لپ تاپ قرار می‌گیرند. این باتری‌ها به علت وزن کم، حجم کوچک، عمر طولانی، توان بالا، سرعت شارژدهی بالا و مقاومت بالا در برابر شوک و لرزش، به عنوان یکی از پرکاربرد ترین نوع باتری‌های الکترونیکی به شمار می‌روند.

عملکرد باتری لپ تاپ
باتری‌های لپ تاپ از نظر کیفیت و عملکرد با یکدیگر تفاوت دارند.

3.باطری نیکل کادمیوم (Nickel-Cadmium battery)

 این باتری‌ها نسبت به دو مدل معرفی شده تا حدودی قدیمی‌تر هستند اما به نسبت از ظرفیت بالاتری برخوردار است و البته وزن بالاتری نیز دارد.

یکی از مزایای باطری نیکل کادمیوم، قابلیت شارژ مجدد آن است. این بدان معنی است که این باطری می‌تواند بار الکتریکی را مجدداً جذب کند و برای استفاده دوباره شارژ شود. همچنین، باطری نیکل کادمیوم دارای طول عمر بالا و پایداری در شرایط دمایی بالا است.

با این حال، باطری نیکل کادمیوم همچنان دارای مشکلاتی مانند حجم بالا، وزن بالا و حاوی سرب می‌باشد که به عنوان یک عنصر سمی شناخته شده است. همچنین، باطری نیکل کادمیوم با گذر زمان ممکن است دچار افت شدید در عملکرد شود.

4.باطری نیکل- فلز-هیدرید (Nickel-Metal Hydride battery)

این باطری‌ها نیز از لحاظ فنی مشابه با باطری‌های نیکل کادمیوم هستند اما از نظر کیفیت و راندمان بهتر هستند. این باطری‌ها در لپ تاپ‌های قدیمی‌تر و نوت بوک‌هایی با عمر باتری کوتاه‌تر استفاده می‌شوند.

باطری نیکل-فلز-هیدرید دارای طول عمر بالا و پایداری در شرایط دمایی بالا است. با این حال، باطری نیکل-فلز-هیدرید دارای برخی مشکلات، از جمله کاهش توان و کاهش قدرت با گذر زمان، تاثیرات منفی حرارتی، حجم و وزن بالا و… است.

حالا که با انواع باتری لپ تاپ و ویژگی‌های آن آشنا شدیم، زمان جواب دادن به این سوال است!!

آیا لپ تاپ به شارژ اولیه نیاز دارد؟

در جواب به این سوال باید گفت، بله! لپ‌تاپ به یک شارژ اولیه نیاز دارد تا باتری به صورت کامل شارژ شود و آماده‌ی استفاده شود.

فرآیند اولین شارژ دستگاه مهم است تا باتری به حداکثر ظرفیت خود برسد و از آن زمان به بعد، بهترین عمر مفید را داشته باشد.

پس از خرید لپ‌تاپ جدید، باید قبل از استفاده از آن، باتری را برای شارژ اولیه به مدت حداقل چند ساعت شارژ کنید. همچنین، در صورتی که باتری به مدت طولانی در دستگاه باشد و استفاده نشود، بهتر است آن را هر چند ماه یکبار به صورت کامل شارژ کنید تا از کاهش ظرفیت باتری جلوگیری کنید.

در هر صورت، بهتر است قبل از استفاده از هر دستگاه الکترونیکی، دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده از باتری بررسی کنید تا بتوانید به شکل بهتری از آن مراقبت و استفاده کنید.

پروش های مراقبت از باتری لپ اپ
پروش های مراقبت از باتری لپ تاپ

روش مراقب از باتری لپ تاپ

برای مراقبت از باتری لپ‌تاپ و افزایش عمر مفید آن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • شارژ دوره‌ای: باتری لپ‌تاپ بهتر است در دوره‌های مشخصی شارژ شود. برای بیشتر باتری‌ها، شارژ کامل یعنی رسیدن به ۱۰۰٪ ظرفیت، یکبار در هفته یا دو هفته بهترین حالت است.
  • محافظت در برابر گرما و سرما: باتری لپ‌تاپ بهترین عملکرد را در دمای اتاق یا محیط خنک تر از آن ارائه می‌دهد. بهتر است باتری را در دمای معمولی اتاق نگه دارید و از انجام فعالیت‌های سنگین با لپ‌تاپ در دمای بسیار گرم خودداری کنید.
  • حفظ شارژ درصد باتری: بهتر است باتری را همیشه در حدود ۴۰ تا ۸۰ درصد شارژ نگه دارید. اگر باتری برای مدت طولانی بیکار باشد، بهتر است آن را در حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد شارژ نگه دارید.
  • استفاده از برنامه‌های مدیریت باتری: برخی از لپ‌تاپ‌ها دارای برنامه‌های مدیریت باتری هستند که به شما کمک می‌کند تا باتری را به بهترین شکل مدیریت کنید. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید زمان شارژ و تخصیص منابع باتری را بهینه کنید.
  • آپدیت درایورها و سیستم عامل: به روز رسانی درایورها و سیستم عامل می‌تواند به بهبود عمر مفید باتری کمک کند.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

در این مقاله در مورد انواع باطری‌ لپ‌تاپ که شامل نوع لیتیوم یون، پلیمری لیتیوم یون، نیکل کادمیوم و نیکل-فلز-هیدرید صحبت کردیم. همچنین در مورد روش های مراقبت از باتری لپ‌تاپ، صحبت کردیم که شامل شارژ دوره‌ای، محافظت در برابر گرما و سرما، حفظ درصد باتری و… بود.

امیدواریم که مطالب گفته شده مفید باشد و بتوانید برای حفظ و سلامت باتری لپ تاپ خود از آن‌ها استفاده کنید.

محدوده شارژ باتری لپ تاپ بین چه عددی باید باشد؟

توصیه می‌شود که شارژ لپ تاپ خود را بین 40 تا 80 درصد نگهداری کنید تا بتوانید از حداکثر عمر مفید دستگاه استفاده کنید.

آیا اتصال لپ تاپ با شارژر متفاوت و غیر اصل می‌تواند به آن آسیب برساند؟

انجام این کار می تواند به باتری لپ تاپ شما آسیب وارد کند. باید سعی کنید که ولتاژ شارژر استفاده شده با ولتاژ شارژر اصلی و دستگاه یکسان باشد.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!