top banner
تشخیص باتری اصلی لپ تاپ از تقلبی

چطور بفهمیم باطری لپ تاپ اصل است؟ سوالی که بیشتر افراد در ذهن دارند!

باتری لپ تاپ یکی از قطعات مهم آن است که در عملکرد لپ تاپ نیز تاثیر به سزایی دارد، چرا که نقش منبع تغذیه را اجرا می‌کند و ولتاژ مورد نیاز را به قطعات سخت افزاری به کار رفته می‌رساند.

نقش باتری در لپ تاپ، درست شبیه به نقش خون در بدن انسان است. معمولا زمانی که شما لپ تاپ خود را خریداری می‌کنید، تا مدت‌ها باتری آن به خوبی کار می‌کند و از عملکرد آن راضی خواهید بود. اما اگر به هر دلیلی باتری لپ تاپ شما دچار مشکل شود و بخواهید تا آن را تعویض کنید، قطعا این سوال به ذهن شما خطور خواهد کرد که از کجا بفهمم که باتری لپ تاپ اصل است؟

و این همان سوالی است که در این مقاله قصد جواب دادن به آن را داریم. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا در این مورد اطلاعاتی داشته باشید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بررسی باتری لپ تاپ

شما می‌توانید خلاصه ای جذاب و مفید از مقاله را در پادکست زیر بشنوید:

تشخیص باتری لپ تاپ اصلی از تقلبی (۵ نکته مهم)

به دلیل وجود تعداد زیادی باتری تقلبی لپ تاپ در بازار و تنوعی که در این مورد وجود دارد، عموما تشخص باتری تقلبی از اصل بسیار سخت است. برخی از افراد صرفا به دلیل این که باتری را در زمان خرید به صورت بسته بندی تحویل می‌گیرد، به این فکر می‌کنند که باتری اصل است!

در صورتی که تنها نباید به این مورد استناد کرد و موارد زیادی وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیرید! در ادامه به مهمترین نکاتی که در زمان خرید باتری لپ تاپ باید بدانید و به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم:

1.خرید از فروشگاه معتبر

یکی از ابتدایی ترین کارهایی که شما می‌توانید در زمان خرید باتری لپ تاپ انجام دهید، این است که خرید خود را از فروشگاهی معتبر انجام دهید. این فروشگاه ها اصولا گارانتی خرید را به شما ارائه می‌دهند و جدا از آن خدماتی تحت عنوان خدمات پس از فروش دارند که خیال شما را راحت می‌کند و می‌توانید در صورت بروز مشکل به همان فروشگاه مراجعه کنید! در صورتی که فروشگاه‌های غیر معتبر یا مکان هایی که باتری اصلی را به فروش نمی‌رسانند، این خدمات را ندارند.

خرید لپ تاپ از فروشگاه معتبر

2.توجه به تاریخ ساخت باتری

تمام باتری های اصل و با کیفیت روی بدنه یا جعبه‌ی خود، تاریخ ساخت دارند! اگر می‌خواهید متوجه شوید که باتری شما اصلی است یا خیر این مورد یکی از نکاتی است که می‌توانید در نظر بگیرید و به آن دقت کنید.

اگر باتری شما تاریخ نداشت و یا این که تاریخ روی بدنه با جعبه هم خوانی نداشت، احتمالا باتری شما فیک است و باید به فروشنده مراجعه کرده و آن را تعویض کنید.

توجه به باطری لپ تاپ

3.توجه به شکل ظاهری و کیفیت ساخت

اگر به باتری های فیک و اصل را در کنار یکدیگر قرار دهید و بخواهید تا آن‌ها را مقایسه کنید، یکی از تفاوت هایی که متوجه آن خواهید شد تفاوت در ظاهر آن است.

باتری هایی که به صورت اصل ساخته می‌شوند، معمولا بدنه استانداری دارند و موارد زیر در ساخت آن ها رعایت شده است:

  • باتری روکش مخصوص به خود را دارد که تمام بدنه‌ی آن را پوشش می‌دهد.
  • تمام برچسب های به کار برده شده بر روی بدنه با کبفیت هستند.
  • درج اصلاعات بر روی باتری با فونت با کفیت و خوانا انجام شده است.
  • جنس بدنه‌ی آن باکیفیت و معمولا از pvc است.
بیرون ِآوردن رم

4. توجه به وزن و اندازه باتری

یکی از مواردی که شاید دانستن آن برای شما جالب باشد این است که شما می‌توانید از روی وزن باتری به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید!

برای انجام این کار تنها کافی است تا وزن باتری خریداری شده را با وزن باتری اصلی که در سایت معتبر آن ارائه شده است، مقایسه کنید. اصولا باتری هایی که به صورت جعلی هستند وزن سبک تری از باتری‌های اصلی دارند.

شاید دوست داشته باشید که بخوانید:

5. توجه به نشان باتری و آرم شرکت تولید کننده

علاوه بر سایر موارد بالا شما باید به آرم شرکت تولید کننده باتری دقت کنید. وجود آرم شرکت سازنده محصول و باتری نشان دهنده مطابقت این دو قطعه باهم است.

البته این فاکتوری نیست که به تنهایی بتوانید آن را نشان اصل بودن باتری بدانید! بلکه باید آن را در کنار موارد دیگر مد نظر قرار دهید. هر چند که خوانایی و کیفیت چاپ آرم تا حدودی شما را در این مسیر راهنمایی خواهد کرد.

چرا که شرکت‌هایی که باتری یا تقلبی تولید می‌کنند به علت هزینه‌ی بالای تولید و کمبود امکانات نمی‌توانند از چاپ با کیفیت و خط تولید خوبی بهره ببرند! پس حتما به این نکته توجه داشته باشید.

درآوردن باتری لپ تاپ

آیا باتری تقلبی به لپ تاپ آسیب می‌رساند؟

برخی از افراد به دلیل ارزان قیمت تر بودن باتری تقلبی یا آگاهی نداشتن در مورد آن به سراغ خرید این مدل باتری می‌روند. اما خبر ندارند که با انجام این کار چه آسیبی را به دستگاه وارد می‌کنند.

چرا که باتری منبع تأمین ولتاژ و برق‌رسانی به لپ تاپ است. این ولتاژ و جریان خروجی باید به حاشیه مشخص شده تنظیم شود. باتری‌های جعلی اصولا این کار را انجام نمی دهند و با تامین نشدن ولتاژ مورد نیاز عمر قطعات سخت افزاری در معرض خطر قرار می‌گیرد و به مرور عملکرد دستگاه را ضعیف می‌کند. جدا از آن می‌تواند به مادر برد و هارد دیسک لپ تاپ نیز آسیب وارد کند

به توصیه آی تی هوم حتما باید در زمان خرید و تعویض باتری به سراغ نمونه های اصلی بروید تا همچنان لپ تاپ شما عملکرد خوبی داشته باشد و دچار مشکلات بیشتری نشود.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

با مطالعه این مقاله در مورد روش هایی برای تشخیص باتری اصل از تقلبی آگاهی پیدا کردیم. هر چند که این موارد، گزینه‌های ساده ای بودند اما با دانستن آن‌ها می‌توانید هم باتری اصلی تهیه کنید و هم به عمر مفید لپ تاپ خود کمک کنید. خرید یک باتری اصل و اورجینال برای لپ تاپ علاوه بر این که برق و ولتاژ مورد نیاز لپ تاپ شما را تامین می‌کند، از لپ تاپ شما نیز محافظت می‌کند که در بلند مدت متوجه این موضوع خواهید شد. پس حتما خرید باتری لپ تاپ را جدی بگیرید!

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!