top banner
تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ

امروز می‌توانیم در کنار کار کردن، بازی کنیم. نیاز نیست بین بازی و کار کردن یکی را انتخاب کنید؛ اما هم‌چنان چند تفاوت مهم وجود دارد.

بسیاری از کاربران به خرید یک لپ تاپ برای کار و بازی فکر می‌کنند. یک لپ تاپ که هم‌ زمان بتواند بازی‌های روز دنیا و نرم افزارهای تخصصی مهندسی، شبیه سازی و طراحی را اجرا کند. لپ تاپ رندرینگ و لپ تاپ گیمینگ قویتر از یک لپ تاپ معمولی هستند اما می‌تواند آن را به محل کار یا دانشگاه ببرید.

از طرفی مشخصات سخت افزاری لپ تاپ‌های رندرینگ و لپ تاپ گیمینگ شباهت زیادی دارد و انتخاب بین آن‌ها برای مردم دشوار است. در این مقاله تفاوت لپ تاپ‌ گیمینگ و رندرینگ را با معرفی بهترین مدل‌ها به شما می‌گوییم.

تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ

در نگاه اول هر دو دستگاه شبیه به نظر می‌رسند، هر دو دستگاه نسبتا سنگین بوده و به نسبت لپ تاپ‌های معمولی قطر بیش‌تری دارند. هر دو آن‌ها سیستم خنک کننده قدرتمند دارند تا کارت گرافیک و پردازنده خنک بماند. اما تفاوت‌ها نیز از پردازنده و کارت گرافیک آغاز می‌شود.

تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ
لپ تاپ‌های گیمینگ از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس یا AMD رادئون قدرت می‌گیرند.

لپ تاپ‌های گیمینگ از کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس یا AMD رادئون قدرت می‌گیرند. لپ تاپ‌های رندرینگ از کارت گرافیک‌های انویدیا کوادرو (Quadro) یا رادئون پرو (Radeon Pro) استفاده می‌کنند. برخی از لپ تاپ‌های رندرینگ رده بالا از پردازنده اینتل زئون یا رایزن پرو استفاده می‌کنند که در لپ تاپ گیمینگ کارایی ندارد.

فهرست تفاوت‌های لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ

  • کارت گرافیک (GPU)
  • پردازنده (CPU)
  • حافظه رم
  • نرم افزار و پشتیبانی نرم افزاری
  • زیبایی و ظاهر

تفاوت در کارت گرافیک

مهم‌ترین تفاوت بین لپ تاپ رندرینگ و گیمینگ کارت گرافیک است. در بازار لپ تاپ انواع مختلف کارت گرافیک با توان متفاوت وجود دارد. کارت گرافیک‌های انویدیا RTX و GTX در کنار AMD رادئون برای بازی فوق العاده بوده و توان پردازش بالایی دارند. کارت گرافیک انویدیا کوادرو و رادئون پرو نیز به شکل اختصاصی برای کارهای سنگین ساخته شده‌اند.

تفاوت در کارت گرافیک
کارت گرافیک انویدیا کوادرو و رادئون پرو نیز به شکل اختصاصی برای کارهای سنگین ساخته شده‌اند.

دسته بندی کارت گرافیک‌های Nvidia, Intel, AMD

کاربری روزمره

  • اینتل UHD
  • اینتل Iris Xe

کاربری روزمره با قدرت بیش‌تر

  • انویدیا MX

گیمینگ

  • انویدیا RTX
  • انویدیا GTX
  • AMD رادئون

کارهای سنگین

  • انویدیا کوادرو
  • AMD رادئون پرو

تفاوت در CPU

برای کارهای سنگین مانند رندرینگ و بازی کردن به یک پردازنده قدرتمند نیاز داریم. خوشبختانه انواع لپ تاپ‌های گیمینگ و رندرینگ از انواع پردازنده قدرتمند اینتل سری Core i و AMD سری رایزن استفاده می‌کنند. تنها تفاوت در قویترین لپ تاپ‌های رندرینگ دیده می‌شود، این نوع لپ تاپ‌ها با پردازنده‌هایی که به بازار عرضه می‌شود که در لپ تاپ‌های گیمینگ وجود ندارد؛ مانند سری زئون (Xeon) از اینتل.

تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ در CPU
پردازنده‌های سری زئون اینتل معمولا در سرور استفاده می‌شوند. تفاوت آن‌ها با سری اینتل Core i در تعداد بیش‌تر هسته و یک فناوری خاص به نام ECC است.

پردازنده‌های سری زئون اینتل معمولا در سرور استفاده می‌شوند. تفاوت آن‌ها با سری اینتل Core i در تعداد بیش‌تر هسته و یک فناوری خاص به نام ECC است. البته که سری زئون قدرت بیش‌تری دارند اما در لپ تاپ نمی‌توانیم از تمام آن قدرت استفاده کنیم. چراکه پردازنده‌های زئون گرمای زیادی ایجاد کرده و سیستم خنک کننده لپ تاپ نمی‌تواند آن را خنک کند.

زمانی که اطلاعات توسط CPU پردازش می‌شود، ممکن است دچار خطا شود. فناوری ECC آن خطا را اصلاح می‌کند و اجازه نمی‌دهد که آن خطا در روند کار مشکل ایجاد کند.

انواع پردازنده لپ تاپ

پردازنده‌های سطح کاربر

  • اینتل سری Core i
  • AMD سری رایزن

پردازنده‌های سطح سرور

  • اینتل زئون (Xeon)
  • AMD رایزن پرو

شرکت AMD برای جلب توجه شما یک فناوری امنیتی در CPU سری رایزن پرو قرار داده است. این فناوری AMDGuadMl نام دارد که به شکل سخت افزاری از رایانه شما محافظت می‌کند. اما باید بدانید که پردازنده‌های سطح سرور برای بازی مناسب نیستند. ساختار آن‌ها برای کارهای سخت طراحی شده است.

پردازنده‌های موجود در لپ تاپ‌های گیمینگ سنگین‌ترین تحلیل‌های آماری و رندرینگ را انجام می‌دهند. اینتل در پردازنده‌های نسل یازدهم و دوازدهم خود ویژگی‌های امنیتی زیادی را قرار داده است. ویژگی‌هایی که فاصله پردازنده‌های زئون را با Core i کم می‌کند. شرکت‌های ایسوس، لنوو، ایسر و HP انواع لپ تاپ گیمینگ را با جدیدترین نسل از پردازنده‌های اینتل و AMD به دست شما می‌رسانند.

تفاوت در حافظه رم

حافظه رم دسترسی سریع پردازنده به اطلاعات را ممکن می‌کند. به عبارتی اطلاعات یک بازی یا نرم افزار روی آن ذخیره می‌شود تا پردازنده هرچه سریع‌تر به آن اطلاعات دسترسی داشته باشد. امروز که این مقاله را می‌خوانید، انواع لپ تاپ گیمینگ با 16 تا 64 گیگابایت حافظه رم به فروش می‌رسند.

تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ در حافظه رم
تنها تفاوت باقی مانده در میان آن‌ها، فناوری ECC در حافظه رم است.

در نتیجه تفاوت لپ تاپ رندرینگ و گیمینگ در حجم حافظه رم نیست. تنها تفاوت باقی مانده در میان آن‌ها، فناوری ECC در حافظه رم است. زمانی که رایانه حجم بالایی از اطلاعات را پردازش می‌کند، ممکن است اطلاعات دچار خطا شود. فناوری ECC در حافظه رم آن خطا را بررسی کرده و بر طرف می‌کند.

از طرفی احتمال خطا در حافظه رم مدرن بسیار کم است. اگر از لپ تاپ خود به عنوان سرور استفاده نمی‌کنید، نگران این بخش نباشید. فراموش نکنید که انواع حافظه رم با فناوری ECC قیمت بسیار بالاتری داشته و حدود 3 درصد از مدل‌های معمولی کُندتر است.

تفاوت در اجرای نرم افزارهای تخصصی و بازی‌ها

برخی از نرم افزارهای تخصصی در رندرینگ تنها با سخت افزار مخصوص به این کار بالاترین بازدهی را دارند. برخی از ویژگی‌ها در نرم افزارهای سالیدورک و رویت نیز تنها در لپ تاپ‌های رندرینگ فعال می‌شود. حتی تیم پشتیبانی نرم افزارهای تخصصی زمانی که از یک لپ تاپ رندرینگ استفاده می‌کنید، پاسخگویی بهتری دارند.

تفاوت در اجرای نرم افزارهای تخصصی و بازی‌ها

روی کاغذ لپ تاپ‌ رندرینگ برای کار بهتر است؛ اما در عمل لپ تاپ گیمینگ نیز می‌تواند تمام آن کارها را انجام دهد. یک لپ تاپ گیمینگ با سخت افزار قویتر، قیمت کم‌تری دارد. ویژگی‌های اختصاصی برای لپ تاپ‌های رندرینگ نیز به شکل مداوم استفاده نمی‌شوند. شاید هم بازی کردن را دوست داشته باشید، در این صورت لپ تاپ رندرینگ حرفی برای گفتن ندارد.

فناوری‌های اختصاصی انویدیا در لپ تاپ‌های گیمینگ

  • ردیابی اشعه
  • فناوری DLSS
  • فناوری V-Sync

لپ تاپ گیمینگ از کارت گرافیک انویدیا RTX یا AMD رادئون استفاده می‌کند؛ این دو سری کارت گرافیک با چند فناوری عملکرد فوق العاده‌ای در اجرای بازی‌ها دارند. کارت گرافیک کوادرو یا رادئون پرو هرگز نمی‌تواند به اندازه سری RTX خوب عمل کند.

تفاوت در ظاهر

لپ تاپ‌های رندرینگ ظاهر ساده‌ای دارند، در طراحی لپ تاپ رندرینگ نمی‌توانید نورپردازی RGB یا طرح و نقش زیبایی مشاهده کنید.  لپ تاپ‌های گیمینگ با نورپردازی RGB و طراحی خشن توجه هر کسی را جلب می‌کنند. مدل‌های مختلف لپ تاپ گیمینگ ایسوس مانند ROG و TUF حتی لوگو اختصاصی خود را دارند. لوگو اختصاصی تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی را نمایش می‌دهد.

تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ رندرینگ در ظاهر

لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ حتی در طراحی صفحه کلید نیز تفاوت دارند. لپ تاپ گیمینگ نور پردازی RGB داشته و لپ تاپ رندرینگ از یک صفحه کلید معمولی یا با نور پس زمینه تک رنگ استفاده می‌کند. برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ رده بالا از صفحه کلید نیمه مکانیکی یا مکانیکی لیزری هم استفاده می‌کنند که حس کارکرد بهتری دارد.

ویژگی‌های ظاهری لپ تاپ گیمینگ

  • نورپردازی RGB
  • طراحی جذاب
  • لوگو اختصاصی
  • صفحه کلید با نور پس زمینه RGB

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ در یک نگاه

لپ تاپ گیمینگ و رندرینگ مدل‌های مختلفی دارند، هر کدام از آن مدل‌ها با پیکربندی‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند، اما برخی ویژگی‌ها بین تمام مدل‌ها مشترک است.

عنوانلپ تاپ گیمینگلپ تاپ رندرینگ
کارت گرافیکانویدیا RTX یا GTX
AMD رادئون
انویدیا کوادرو
AMD رادئون پرو
CPUاینتل Core I
AMD رایزن
اینتل زئون
AMD رایزن پرو
حافظه رمحافظه رم استانداردحافظه رم با ECC
طراحی و ظاهرطراحی زیبا
نورپردازی RGB
ساده 
قیمتمتوسط تا گرانکمیاب و گران

بهترین لپ تاپ با توجه به حجم و نوع کارهای شما

خرید لپ تاپ باید با توجه به حجم و نوع کار باشد، برای یک پروژه بزرگ نمی‌توانید از یک لپ تاپ ضعیف استفاده کنید. در این بخش از مقاله برخی از بهترین لپ تاپ‌های گیمینگ در بازار را با توجه به سطح پروژه معرفی می‌کنیم.

پروژه‌های رندرینگ کوچک تا متوسط

لپ تاپ مورد نظر شما باید کارت گرافیک مجزا داشته باشد. در بهمن 1401 که این مقاله نوشته شده، کارت گرافیک RTX 3050 و RTX 3050 Ti می‌تواند یک گزینه مناسب برای رندرینگ پروژه‌های کوچک و متوسط باشد. اگر یک لپ تاپ کارت گرافیک انویدیا RTX داشته باشد، قطعا از پردازنده Core i5 یا Core i7 سری H اینتل استفاده می‌کند.

در نتیجه شما باید به مدل پردازنده دستگاه توجه کنید تا از نسل یازده یا در بهترین حالت نسل دوازدهم اینتل باشد. پس از پردازنده و کارت گرافیک باید به حجم حافظه رم دستگاه توجه کنید، حافظه رم مناسب برای پروژه‌های متوسط 16 گیگابایت است. در نهایت فضای ذخیره سازی لپ تاپ باید از نوع SSD باشد.

پروژه‌های رندرینگ متوسط تا سنگین

برای رندرینگ در پروژه‌های متوسط تا سنگین به کارت گرافیک RTX 3060 یا RTX 3070 نیاز دارید. بهترین انتخاب در زمینه پردازنده اینتل Core i7 نسل یازدهم یا دوازدهم است. یک پروژه متوسط تا سنگین به حافظه رم بیش‌تری نیاز دارد، پیشنهاد ما خرید یک لپ تاپ با 16 گیگابایت حافظه رم است که تا 32 گیگابایت قابلیت ارتقا داشته باشد.

پروژه‌های رندرینگ سنگین

برای انجام پروژه‌های سنگین رندرینگ باید یکی از قوی‌ترین لپ تاپ‌های بازار با کارت گرافیک RTX 3080 یا RTX 3080 Ti را خریداری کنید. در کنار کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 معمولا پردازنده اینتل Core i9 وجود دارد که پاسخگوی نیاز شما خواهد بود. حداقل حافظه رم مورد نیاز شما برای رندرینگ سنگین 32 گیگابایت است، پیشنهاد می‌کنیم دستگاه مورد نظر شما امکان ارتقا رم تا 64 گیگابایت را داشته باشد.

نتیجه گیری

لپ تاپ‌های رندرینگ قدرت زیادی دارند اما برای هر کاری مناسب نیستند. یک لپ تاپ رندرینگ قیمت بالایی داشته و به نسبت قیمت از لپ تاپ گیمینگ ضعیف‌تر است. اگر به ساخت موشک برای ناسا فکر می‌کنید، شاید یکی از لپ تاپ‌های رده بالای رندرینگ گزینه خوبی باشد، اما برای کارهای روزمره لپ تاپ گیمینگ بهتر است. شما می‌توانید برای خرید هر کدام از لپ تاپ‌های رندرینگ و گیمینگ با مشاوران آی تی هوم تماس بگیرید، اگر لپ تاپ مورد نظر در ایران وجود داشته باشد، آن را به دست شما می‌رسانیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!