top banner

کارت گرافیک یک قطعه سخت افزاری در لپ تاپ یا کامپیوتر است که وظیفه‌ی ایجاد تصاویر و ارسال آن به مانیتور یا تلویزیون را دارد.کارت گرافیک بدون شک مهم‌ترین و جذاب‌ترین رکن در اسمبل کردن یک سیستم گیمینگ یا رندرینگ است. در اکثر مواقع اگر شما قصد خرید و یا اسمبل کردن یک سیستم را داشته باشید ابتدا کارت گرافیک خود را بر اساس بودجه و نیازتان انتخاب می‌کنید و سپس به سراغ انتخاب بقیه قطعات مانند پردازنده (CPU) منبع تغذیه و … می‌روند.

کار کارت گرافیک یا GPU پردازش پارالل یا موازی است. ما در کارهای مختلف، مانند پردازش اطلاعات، هوش مصنوعی، رندرینگ، ماینینگ و بازی کردن به پردازش موازی نیاز داریم. کارت گرافیک در گذشته‌ای نه چندان دور تنها می‌توانست رندرینگ سه بعدی را انجام دهد، اما امروز به دلیل افزایش قدرت پردازش و برنامه نویسی مدرن می‌توانیم کارهای بیش‌تری با این قطعه سخت افزاری انجام دهیم. در این مقاله قرار است به بررسی این موضوع بپردازیم که کارت گرافیک چیست و با کاربردهای مختلف و راهنمای خرید آن آشنا شویم.

کارت گرافیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

کارت گرافیک از بخش‌های مختلفی مانند سیستم خنک کننده، بُرد اصلی، تراشه GPU، حافظه رم اختصاصی، انواع درگاه و خازن‌ها تشکیل شده است. تراشه اصلی توسط شرکت انویدیا یا AMD ساخته می‌شود. در توضیح فعالیت و عملکرد دیگر بخش‌ها می‌توان گفت که تراشه‌ی مرکزی کارت گرافیک وظیفه‌ی پردازش را برعهده دارد. حافظه رم اختصاصی، درست مثل حافظه رمی که در اختیار پردازنده است و تنها برای کارت گرافیک استفاده می‌شود. سیستم خنک کننده مجموعه‌ای از هیت‌سینک و فن‌ها است.درگاه تصویر که در قسمت پشت کارت گرافیک قرار دارد و شامل HDMI، DisplayPort و DVI است و برای اتصال به مانیتور یا تلویزیون استفاده می‌شود.

کارت گرافیک از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟
کارت گرافیک از یک بُرد، پردازنده و سیستم خنک کننده ساخته می‌شود.

از چه برندی کارت گرافیک بخریم؟

اگر در انتخاب برند کارت گرافیک انتخابی خود دچار تردید هستید، ادامه‌ی مطلب می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.

برند کارت گرافیک Nvidia

کمپانی Nvidia در بازار کارت گرافیک حرف اول را می‌زند و با اینکه AMD در این رقابت هر روز به Nvidia نزدیک‌تر می‌شود، Nvidia هنوز چند برگ برنده دارد که آن را از رقبای خود جلوتر نگه می‌دارد. یکی از این برگ‌های برنده قابلیت Ray Tracing است که به بازی‌ها و موتورهای گرافیکی این امکان را می‌دهد تا رفتار نور را به طور واقع گرایانه شبیه سازی کنند.

یکی دیگر از مزایای کارت‌های گرافیک Nvidia داشتن تکنولوژی DLSS است. این تکنولوژی با اتکا به هوش مصنوعی تصاویر را با کیفیت پایین رندر می‌کند و سپس تصاویر بعدی را پیشبینی کرده و با کیفیت بالاتر به شما نشان می‌دهد این تکنولوژی باعث می‌شود تا میزان فریم ریت بازی‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند.

مهم‌ترین نکته‌ای کارت‌های گرافیک Nvidia همخوانی آن‌ها با موتور‌های بازی‌سازی مانند Unreal Engine و Unity و نرم افزارهای مدلسازی 3D مانند Blender و  Houdini  و همچنین نرم افزارهای ادوبی است و همین اکثر طراحان بازی، مدلسازان 3D، تدوینگران و گرافیست‌ها از کارت‌های گرافیک Nvidia استفاده می‌کنند.

برند کارت گرافیک AMD

کمپانی AMD در سال‌های اخیر توانسته تا خودش را به یک رقیب قدرتمند برای Nvidia تبدیل کند و با این‌که Nvidia هنوز دست بالا دارد اما کارت‌های گرافیک AMD در حال محبوب‌تر شدن میان گیمرها و تولید کنندگان محتوا هستند و حتی در مواردی افرادی که طرفدار Nvidia بودند AMD را جایگزین کارت‌های گرافیک Nvidia خود کردند.

علت افزایش محبوبیت AMD در سال‌های اخیر عملکرد آن و همچنین قیمت مناسب‌تر آن نسبت به کارت‌های گرافیک Nvidia است. نسل جدید این کارت‌های گرافیک AMD یعنی نسل 7000 در عملکرد کارت‌های میان رده حتی در مواردی از سری 40 Nvidia پیشی گرفته است و در تعدادی از بازی‌های سنگین عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود دارد.

اما نکته‌ای AMD را عقب نگه می‌دارد ضعف آن در اجرای Ray Tracing و همینطور ضعف  FSR  (جواب AMD به DLSS) است که باعث می‌شود که AMD هنوز هم گزینه بعد از Nvidia به حساب بیاید.

برند کارت گرافیک Intel

کمپانی Intel سال‌ها است که یکی از بهترین و بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده‌های کامپیوتر است ولی در چند سال اخیر تصمیم گرفته تا وارد بازار کارت‌های گرافیک شود و در برابر غول‎‌هایی مانند Nvidia و AMD خودی نشان دهد. با این‌که انجام این کار بسیار دشوار است!

اما به علت این‌که Intel از ابتدا اعلام کرده بود که قصد رقابت با این دو کمپانی را ندارد و هدفش وارد شدن به عرصه کارت‌های گرافیک میان‌رده و اقتصادی است، به نظر می‌رسد که با عرضه کارت‌های گرافیک خود یعنی Arc A380, Arc A750, وArc A770 توانسته بیشتر از حد انتظار ظاهر شود و به نظر می‌رسد که در طولانی مدت Intel آینده روشنی در زمینه کارت‌های گرافیک داشته باشد

اما فراموش نکنید که در بازی کارت گرافیک، شرکت‌های ایسوس، MSI، زوتک و دیگر برندها عقب نمی‌مانند. برای مثال شرکت INNO3D سیستم خنک کننده اختصاصی خود را دارد که نام آن iCHILL است. این شرکت با استفاده از خازن‌های فوق العاده با کیفیت برق را با کم‌ترین نوسان به تراشه GPU می‌رساند. به همین دلیل است که یک تراشه در کارت گرافیک‌های مختلف عملکرد متفاوتی نشان می‌دهد.

برند کارت گرافیک Intel

بررسی رده‌بندی‌های کارت‌ گرافیک

کارت‌های گرافیک معمولاً به سه دسته‌ی رده پایین، میان رده و رده بالا تقسیم می‌شوند که هر کدام بر اساس اسمی که دارند برای اجرای بازی‌ها و نرم افزار‌های مختلفی استفاده می‌شوند که در ادامه با هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

کارت گرافیک‌های رده پایین

 این کارت‌های گرافیک مناسب برای کسانی هستند که بیشتر از کامپیوتر برای انجام امور روزانه یا بازی‌های سبکی مانند Counter Stirke یا Minecraft استفاده می‌شوند که روی تنظیمات پایین، فریم ریت قابل قبولی را به شما ارائه دهند همچنین کارت گرافیک‌های رده پایین Nvidia GTX امکان استفاده از Ray Tracing  و DLSS را ندارند. این کارت گرافیک‌ها شامل کارت‌هایی مانند GTX 1650, GTX 1660, RTX 3050, RX 6500 و غیره می‌شوند.

کارت‌های گرافیک میان رده

این کارت‌های گرافیک بهترین‌ گزینه برای گیمرها و تولید کننده‌های محتوایی است که دارای بودجه محدود هستند و قدرت خرید کارت‌های رده بالای Nvidia یا AMD را ندارند، اما به دنبال عملکرد خوب همراه با قیمت مناسب هستند. این کارت‌ گرافیگ‌ها قابلیت اجرای آخرین بازی‌های روز مانند Cyberpunk 2077، Red Dead Redemption 2، God Of War و غیره را با تنظیمات Ultra با فریم ریت بالای 60 با رزولوشن 1080p و 1440p دارند.

کارت‌های گرافیک میان رده همچنین برای رندرینگ و کارهای گرافیکی از جمله انیمیشن‌سازی و مدلسازی 3D، تدوین و حتی بازی سازی سبک بسیار مناسب هستند البته این را در نظر داشته باشید که شما با این کارت‌های گرافیک نمی‌توانید انیمیشن بعدی کمپانی پیکسار یا قسمت جدید Call Of Duty را بسازید پس نباید انتظارتان بیش از حد بالا ببرید.

این کارت‌های گرافیک شامل کارت‌های سری 60 و 70 کمپانی Nvidia مانند RTX 3060, RTX 3070, RTX 4060, RTX 4070 و همینطور مدل Ti آن‌ها و سری 600 و 700 کمپانی AMD مانند RX 6600 XT, RX 6700 XT, RX 7600 و RX 7700 XT می‌شوند.

کارت‌های گرافیک رده بالا

اگر بودجه‌تان بالا است و به دنبال تجربه‌ فوق‌العاده بازی‌ها با رزولوشن 4k یا حتی 8k هستید گزینه‌ای بهتر از کارت‌های گرافیک رده بالا برای شما وجود ندارد البته کارت‌های رده بالا بر اساس سری محدودیت‌های خود را دارند در حال حاضر بهترین کارت‌های گرافیک رده بالا کارت‌های RTX 4090 و RX 7900 XTX هستند.

کارت‌های گرافیک رده بالا برای کسانی که کارهای رندرینگ سنگین با موتورهای گرافیکی مانند Unreal Engine 5 و Unity انجام می‌دهند خارج از کارت‌های Quadro بهترین برای رندرهای سنگین هستند. این کارت‌های گرافیک همچنین می‌توانند بدون دردسر تمام بازی‌های سنگین را در سال‌های پیشه رو با رزولوشن 4K اجرا کنند و برای کسانی که توان خرید آن‌ها را دارند Future Proof هستند

این کارت‌های گرافیک شامل کارت‌های سری 80 و 90 کمپانی Nvidia مانند RTX 3080, RTX 3090, RX 4080 و RTX 4090 و کارت‌های سری 800 و 900 کمپانی مانند RX 6800 XT, RX 6950XT, RX 7800 XT و RX 7900 XTX می‌شوند.

کارت‌های گرافیک رده بالا

در زمان خرید کارت گرافیک به دنبال چه رزولوشنی هستید؟

تمام گیمرها به دنبال بهترین فریم ریت و بهترین رزولوشن هستند. اما هرچه شما بخواهید این دو بالاتر باشند، باید بودجه بالاتری داشته باشید. ما در اینجا کارت‌های گرافیک مناسب هر رزولوشن را به شما معرفی می‌کنیم.

کارت گرافیک مناسب رزولوشن 1080p

رزولوشن 1080p زمانی پادشاه رزولوشن‌ها بود. اما حالا تبدیل به پایین‌ترین رزولوشن شده اما این به خودی خود بد نیست، چون 1080p هنوز هم رزولوشنی با کیفیت بسیار بالا است که گیمرهای زیادی از آن استفاده می‌کنند و این نشان دهنده آن است که کیفیت رزولوشن‌ها آنقدر بالا رفته که 1080p تبدیل به کف آن‌ها شده است.

اگر شما گیمری با بودجه محدود هستید که مانیتور کوچک 1080p دارید، بهترین گزینه‌ها برای شما کارت‌های مدل 60 سری 30 و 40 مانند ,RTX3060, RTX 4060, RTX 3060 TI و RTX 4060 TIکمپانی Nvidia و مدل 600 سری 6000 و 7000 مانند RX 6600, RX 6600XT, RX6650XT, RX 7600 و RX 7600XT کمپانی AMD هستند. کارت‌های گرافیک Intel هم بر خلاف انتظارات عملکرد قابل قبولی در اجرای بازی‌ها در رزولوشن 1080p داشته‌اند.

کارت گرافیک مناسب رزولوشن 1440p

رزولوشن 1440 بدون شک پرطرفدارترین رزولوشن برای سیستم های گیمینگ در حال حاضر است و گیمرهای زیادی به دنبال تجربه بازی‌های خود با کیفیت 1440p هستند دلیل محبوبیت این 1440p شفافیت تصویر آن همراه با رفرش ریت بالای آن است که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بازی‌ها را با فریم ریتی تا 144 هرتز تجربه کنید.

بهترین کارت‌های گرافیک برای رزولوشن 1440 کارت‌های گرافیک مدل 70 سری 30 و 40 مانند RTX 3070 ,RTX 3070 TI , RTX 4070 و RTX 4070 TI کمپانی Nvidia و همینطور مدل 700 سری 6000 و 7000 مانند RX 6700, RX 6750 XT و RX 7700 XT کمپانی AMD هستند. این کارت‌های گرافیک بدون دردسر می‌توانند بازی‌ها را با تنظیمات Ultra همراه با Ray Tracing اجرا کنند البته تا زمانی که سازندگان بازی‌ها آن‌ها درست بهینه‌سازی کرده باشند.

کارت گرافیک مناسب رزولوشن 4k

رزولوشن 4K رزولوشنی برای ثروتمندان است چون نیاز به گران‌ترین کارت‌های گرافیک و مانیتور‌های بازار دارد اما تجربه گیمینگ با کیفیت 4K تجربه‌ای بی‌مانند است. اما این تجربه بی‌نظیر قطعاً کیف پول شما را خالی می‌کند و به ورطه ورشکستگی می‌رساند اما اگر هزینه‌های بالا برایتان مهم نیست تجربه بازی با رزولوشن 4K جزو یکی از الزامات برای شماست.

پس اگر شما جزو آن دسته از گیمرهای بدون محدودیت بودجه هستید حتما باید مدل 80 و 90 سری 30 و 40 مانند RTX 3080, RTX 3080 TI, RTX 3090, RTX, RTX 4080 و RTX 4090 کمپانی Nvidia و مدل 800 و 900 سری 6000 و 7000 مانند RX 6800 XT, RX 6850m XT, RX 6900 XT, RX 7800 XT, RX 7900 XT و RX 7900 XTX کمپانی AMD را خریداری کنید چون هیچ تجربه‌ای بهتر از اجرای بازی‌هایی مانند Starfield, Star War Jedi: Survivor و Cyberpunk 2077 با کیفیت 4K وجود ندارد.

در زمان خرید کارت گرافیک چه بازی‌ و فریم ریتی مورد نظرتان است؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که حتماً قبل از خرید کارت گرافیک باید به آن توجه کنید این است که شما چه مدل گیمری هستید؟ آیا بیشتر به دنبال بازی‌های اول شخص رقابتی و بازی‌های آنلاین مولتی پلیر هستید یا بیشتر با بازی‌های سینگل پلیر داستان محور ارتباط برقرار می‌کنید؟؟؟

فریم ریت بالا در تمام بازی‌های نقش مهمی ایفا می‌کند اما در بازی‌های آنلاین حیاتی است و شما همیشه باید به حداقل 60 فریم دست پیدا کنید ولی 120 فریم و بالاتر حالت ایده آل این بازی‌ها است.

یکی از خوبی بازی‌های آنلاین البته نه همه آن‌ها، سبک بودن است و شما حتی می‌توانید آن‌ها را با کارت‌های گرافیک GTX مانند GTX 1660 اجرا کنید و حتماً نیازی به داشتن یک RTX 4090 ندارید. حتی بازی‌های آنلاین سنگین هم حتماً نباید روی تنظیمات بالا اجرا شوند چون در نهایت شما و تیمتان باید در بازی برنده شوید.

در بازی‌های سینگل پلیر داستان محور با اینکه فریم ریت بالای 100 عالی است اما فریم ریت 60 برای این بازی‌ها کاملاً قابل قبول است. با توجه به اینکه بازی‌های سینگل پلیر عموماً بازی‌های سنگینی هستند داشتن یک کارت گرافیک میان‌رده یا بالا رده برای اجرای آن‌ها با 60 فریم ریت با کیفیت High یا Ultra بهترین گزینه برای شما است.

در زمان خرید کارت گرافیک چه بازی‌ و فریم ریتی مورد نظرتان است؟

نکاتی که قبل از خرید کارت گرافیک باید بدانید!

مانند خرید سایر قطعات سخت افزاری، در مورد خرید کارت گرافیک نیز نکاتی وجود دارد که بهتر است آن‌ها را بدانید و در نظر داشته باشید که در ادامه به مهمترین موارد اشاره کرده‌ایم.

حجم Vram

یکی از مهمترین چیزهایی که حتماً قبل از خرید کارت گرافیک باید بدانید حجم Vram آن است. چون با توجه به سنگین‌تر شدن بازی‌ها هر چقدر Vram شما بالاتر باشد، بهتر است. در حال حاضر استاندارد حجم Vram از 8 گیگابایت به بالاست پس هرگاه خواستید کارت گرافیک بخرید حتماً به حجم Vram آن توجه کنید.

مصرف برق

کارت‌های گرافیک امروزی مصرف برق زیادی دارند به همین علت حتماً قبل از خرید کارت گرافیک باید از مصرف برق آن مطلع باشید تا بتوانید مناسب‌ترین منبع تغذیه را برای سیستم خود تهیه کنید. چون اگر منبع تغذیه شما قدرت کافی برای تأمین برق سیستم را نداشته باشد آن سیستم به طور کامل از بین می‌رود و شما همه چیز را از دست می‌دهید.

پهنای باس

یکی از نکاتی در خرید کارت گرافیک به آن کمتر توجه می‌شود پهنای باس است که سرعت انتقال داده بین کارت گرافیک و سیستم در یک گذرگاه، مانند PCI Express (PCIe) یا Thunderbolt را اندازه‌گیری می‌کند پهنای باس حافظه در عملکرد بازی‌ها و سرعت کلی کارت گرافیک تأثیر بسیار زیادی دارد.

به طور مثال بیاید کارت‌های گرافیک RXT 3060 و RXT 3060 Ti را با هم مقایسه کنیم هر دوی آن‌ها در خانواده کارت‌های میان رده هستند و حتی حجم Vram کارت RTX 3060 دوازده گیگابایت و حجم Vram کارت RTX 3060 Ti هشت گیگابایت و شاید کسی که در مورد پهنای باس اطلاعات کافی نداشته باشد تصور کند که RTX 3060 از RTX 3060 Ti بهتر باشد.

اما این تفکر اشتباه است چون پهنای باس که کارت RTX 3060 دقیقاً 192 بیت است و با سرعت 360 گیگابایت بر ثانیه داده‌ها را جا به جا می‌کند و پهنای باس RTX 3060 Ti دقیقاً 256 بیت است و با سرعت 448 گیگابایت بر ثانیه داده‌ها را جا به جا می‌کند به همین سرعت و عملکرد RTX 3060 Ti حدود 30 درصد از RTX 3060 بیشتر است.

کارت گرافیک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کارت گرافیک چه کارهایی انجام می‌دهد؟

امروز که این مقاله را در وب سایت آی تی هوم می‌خوانید، کارت گرافیک کارهای زیادی انجام می‌دهد. ما می‌توانیم نیاز کاربران را به چند دسته کلی تقسیم کنیم. از کاربرانی که از لپ تاپ تنها برای کارهای روزمره استفاده می‌کنند و افرادی که لپ تاپ را برای اجرای بازی‌های سنگین خریداری می‌کنند.

کارهای روزمره

اگر شما برای کارهای روزمره و سبک به خرید لپ تاپ ارزان فکر می‌کنید، حتی یک کارت گرافیک آنبرد نیز کارهای شما را انجام می‌دهد. در نتیجه شما نباید نگران کارت گرافیک یکپارچه با پردازنده باشید.

رندرینگ و کارهای گرافیکی

رندرینگ و کارهای گرافیکی مراحل زیادی دارند، که بخشی از آن توسط پردازنده و بخش دیگر توسط کارت گرافیک رندرینگ انجام می‌شود. اگر یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم، کارهای کوچک توسط پردازنده انجام شده و دریافت خروجی توسط این کارت انجام می‌شود. اما شما برای ویرایش ویدئو حداقل به یک لپ تاپ 3050 نیاز دارید. اگر به خرید کارت گرافیک مجزا فکر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم دسته بندی کارت گرافیک RTX 3050 را مشاهده کنید.

رندرینگ کارت گرافیک
بخش بزرگی از رندرینگ توسط کارت گرافیک انجام می‌شود

بازی

کارت گرافیک در اجرای بازی‌ها نقش مهمی دارد، اگر شما یک لپ تاپ گیمینگ را از آی تی هوم خریداری کنید، قطعا از نوع مجزا استفاده می‌کند. این محصول در بازی‌ها وظیفه رندرینگ سه بعدی، رهگیری اشعه و خروجی تصویر را بر عهده دارد. هرچه یک لپ تاپ با گرافیک قویتر انتخاب کنید، تعداد فریم و کیفیت اجرای بازی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

تحلیل اطلاعات و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به تحلیل اطلاعات و انجام محاسبات سنگین نیاز دارد و بهترین ابزار برای این کار، کارت گرافیک است. کارت گرافیک‌های سری کوادرو انویدیا به طور تخصصی برای رندرینگ و انجام محاسبات به بازار عرضه می‌شوند. اما به شما قول می‌دهیم یک لپ تاپ نسل 13 با کارت گرافیک‌های سری 40 انویدیا به خوبی محاسبات سنگین شما را انجام می‌دهد.

از طرفی اگر کار شما با تحلیل اطلاعات و هوش مصنوعی گره خورده است، باید در کنار لپ تاپ قدرتمند خود، یک کامپیوتر رومیزی قدرت نیز داشته باشید. بهترین انتخاب برای یک کامپیوتر رندرینگ، کارت گرافیک‌های انویدیا سری 40 است.

کارت گرافیک چطور کار می‌کند؟

در لپ تاپ، کارت گرافیک گاهی اوقات به شکل یکپارچه با پردازنده و گاهی دیگر به شکل مجزا به کار گرفته می‌شود. البته که برخی از لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس یا لنوو و HP دو کارت گرافیک دارند. مدل یکپارچه این محصول در زمان انجام کارهای روزمره و مدل مجزا آن برای اجرای بازی‌ها و دیگر کارهای سنگین فعال می‌شود.

در نتیجه این محصول یک تراشه است که گاهی اوقات به شکل یکپارچه با پردازنده و گاهی دیگر مجزا دیده می‌شود. ساختار کلی این محصول و پردازنده شباهت زیادی به یکدیگر دارند، اما کارت گرافیک برای انجام محاسبات پیچیده بهینه سازی شده است. انجام محاسبات پیچیده برای رندرینگ یک کار ضروری به حساب می‌آید.

پردازش تصویر توسط کارت گرافیک
یکی از کارهای گرافیک پردازش تصویر است

کارت گرافیک وظایف خود را به شکل موازی یا پارالل انجام می‌دهد، انجام پردازش به شکل موازی به این محصول اجازه می‌دهد تا در انجام کارهای سنگین عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. برای مثال: ویرایش ویدئو و رندرینگ را مثل اثاث کشی تصور کنید، پردازنده درست مثل کارگرها اثاث خانه شما را به یک کامیون بزرگ‌تر انتقال می‌دهند، آن کامیون که تمام اثاث را به مقصد می‌رساند کارت گرافیک است.

فراموش نکنید که کارت گرافیک مجزا، بسته به حجم کاری برق زیادی مصرف می‌کند. در نتیجه اگر از لپ تاپ گیمینگ خود برای انجام کارهای گرافیکی یا بازی استفاده می‌کنید، باید آن را به برق متصل کنید و باتری جوابگوی نیاز شما نیست. انجام کارهای گرافیکی، رندرینگ، کار با نرم افزارهای معماری و دیگر کارهای سنگین نیز، درست مانند بازی کردن به انرژی زیادی نیاز دارند.

بهترین برندهای سازنده کارت گرافیک در بازار ایران

شرکت‌های زیادی در دنیا کارت گرافیک تولید می‌کنند اما بهترین برندها را می‌شناسید؟ مجموعه آی تی هوم با در نظر گرفتن عملکرد شرکت‌های تولیدکننده کارت گرافیک، گارانتی و خدمات پشتیبانی آن‌ها چند برند را برای توزیع و فروش انتخاب کرده است.

مدل‌های مختلف موجود در بازار

محبوب‌ترین کارت گرافیک‌های بازار ایران و جهان توسط شرکت انویدیا تولید شده و از سری RTX به حساب می‌آیند. برای دسترسی هرچه ساده‌تر شما، فهرست تمامی کارت گرافیک‌های موجود در بازار کشور نوشته شده است. اما جالب است بدانید که امکان انتخاب لپ تاپ بر اساس کارت گرافیک نیز وجود دارد. به همین دلیل دسته بندی‌های جداگانه برای انواع لپ تاپ در نظر گرفته شده است.

مدل‌های مختلف کارت گرافیک موجود در بازار
رایان کاوه به عنوان وارد کننده کارت گرافیک‌های INNO3D تنوع کاملی از محصولات را ارائه می‌کند

کارت گرافیک‌های RTX 4080 و RTX 4090 به عنوان قوی‌ترین کارت گرافیک‌های جهان در آی تی هوم بررسی شده‌اند. شما می‌توانید بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4080 و بررسی تخصصی کارت گرافیک RTX 4090 را مطالعه کنید. البته که کارت گرافیک‌های RTX 3070، RTX 3060 و RTX 3050 نیز مورد بررسی قرار گرفته است که با کلیک روی نام هر کدام از کارت گرافیک‌ها می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

انواع مدل‌های کارت گرافیک انویدیا RTX 30

انواع مدل‌های کارت گرافیک انویدیا RTX 40

 انواع لپ تاپ با کارت گرافیک انویدیا RTX 30

تفاوت برند‌های سازنده کارت گرافیک با سازنده اصلی

اگر شما برای اولین بار قصد خرید این محصول داشته باشید حتی اگر به طور کامل در مورد آن‌ کارت تحقیق کرده باشید زمان خرید با دریایی از برند‌های مختلف رو به رو می‌شوید که هر کدام چند مدل از یک کارت گرافیک را تولید کرده‌اند به طور مثال کارت گرافیک RTX 4070 Ti بجز Founders Edition که تولید خود Nvidia است دارای مدل‌های مختلف دیگر که توسط کمپانی‌هایی مانند Asus, Msi, Zotac Palit, Inno3D و غیره تولید شده‌اند است.

شاید با توجه به وجود این همه برند لحظه‌ای از خرید این محصول پشیمان شده باشید اما نگران نباشید شما قبل از خرید ابتدا باید بدانید که قدرت کارت گرافیک شما چقدر است و هدفتان از خرید آن چیست به طور مثال اگر شما قصد خرید یک کارت گرافیک RTX 3050 را برای بازی‌هایی مانند Minecraft و Fortnite دارید هیچ نیازی به خرید مدل ROG Strix با سه فن خنک کننده ندارید.

اما در نهایت انتخاب برند سازنده سلیقه‌ای است و این شما هستید که برند سازنده کارت گرافیک خود باید انتخاب کنید.

نتیجه گیری

حالا می‌دانیم که کارت گرافیک چیست و دقیقا چه کارهایی انجام می‌دهد. شما می‌توانید هر نوع لپ تاپ با کارت گرافیک مورد نظر را از آی تی هوم خریداری کرده یا برای کامپیوتر رومیزی خود این محصول را تهیه کنید. تمامی محصولات فروخته شده در این مجموعه با گارانتی اصلی عرضه شده که بیش‌ترین پوشش را دارند. البته که فراموش نکنید تمامی کالاهای فروخته شده توسط آی تی هوم با 7 روز ضمانت بازگشت همراه است.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!