top banner
Cover-4

 اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و به دنبال انتخاب بهترین گزینه هستید، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. در این مقاله از آی تی هوم قرار است به بررسی نکات مهم در زمان خرید لپ تاپ بپردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

قبل از خرید لپ تاپ به دو سوال زیر پاسخ دهید!

قبل از هر چیزی و برای این که بتوانید بهترین لپ تاپ را خریداری کنید، باید به دو سوال زیر جواب دهید:

  • از لپ تاپ خود برای انجام چه کاری استفاده خواهید کرد؟ آیا قرار است با این لپ تاپ بازی کنید یا قرار است برای کارهای طراحی، دانشگاه یا امور روزانه مورد استفاده قرار گیرد؟
  •  چه میزان بودجه دارید؟ آیا به دنبال خرید لپ تاپ ارزان هستید یا یک لپ تاپ گیمینگ با بودجه زیاد مناسب کار شما خواهد بود؟

 با مشخص شدن جواب این دو سوال نیمی از مسیر را طی کرده اید و کار شما محدود به انتخاب سخت افزار و نکات ظاهری خواهد شد که در ادامه به این موارد اشاره کرده‌ایم.

نکات خرید لپ تاپ

نکات قبل از خرید لپ تاپ

حالا زمان آن است که به سراغ بررسی نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ برویم.

  • توجه به سیستم عامل

 تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید لپ تاپی با سیستم عامل ویندوز، Mac یا لینوکس داشته باشید. انتخاب سیستم عامل می‌تواند بر تجربه کاربری شما تأثیر بگذارد.

 به عنوان نکته باید بدانید که اگر شما از طرفدارن سیستم عامل مک هستید، باید به سراغ خرید لپ تاپ اپل بروید، چرا که این سیستم عامل تنها بر روی لپ تاپ‌های ساخته شده از شرکت اپل وجود دارد!

  •  توجه به پردازنده

احتمالا این جمله را شنیده اید که پردازنده مغز لپ تاپ است و وظیفه اجرای برنامه‌ها و عملیات محاسباتی را بر عهده دارد. نوع و سرعت پردازنده تأثیر زیادی بر عملکرد کلی سیستم دارد. معروف‌ترین برندهای پردازنده شامل اینتل (Intel) و ای‌ام‌دی (AMD) هستند و شما بر اساس نیاز خود می‌توانید به سراغ انتخاب پردازنده‌ی دلخواه از هر کدام از این برندها بروید.

به طور مثال اگر قصد خرید یک لپ تاپ ساده و ارزان قیمت برای کارهای روزمره را دارید، پردازنده Core i3 برای شما مناسب خواهد بود.

اما اگر به دنبال خرید لپ تاپ قدرتمند هستید باید به سراغ پردازنده Core i7 یا رقیب آن Ryzen 7 برویم.

مشاهده بیشتر: لپ تاپ Core i3

مشاهده بیشتر: لپ تاپ Core i7

  • توجه به کارت گرافیک

بعد از پردازنده، کارت گرافیک یکی از قطعات مهم سخت افزاری است که وظیفه‌ی پردازش تصاویر و امور مربوط به پردازش گرافیکی‌ در اجرای بازی‌ها، تصاویر و ویدیوها را برعهده دارد.  اگر شما جزو افرادی هستید که قصد انجام کارهای گرافیکی حرفه‎ای  مانند طراحی سه بعدی و طراحی گرافیکی را دارید، باید به سراغ کارت گرافیک های قدرتمند از خانواده‎ی RTX nvidia  مانند کارت گرافیک 3050 و 3060  بروید که جزو پردازنده‌های خوب هستند. اما در غیر این صورت یک پردازنده از خانواده GTX یا MX برای شما کافی خواهد بود. حتی در برخی از مواقع لپ تاپ بدون کارت گرافیک آنبرد نیز برای شما کافی خواهد بود.

تنها باید به این نکته دقت کنید که قصد انجام چه کاری را دارید!

مشاهده بیشتر: لپ تاپ 3050

مشاهده بیشتر: لپ تاپ 3060

موارد مهم در خرید لپ تاپ
  • توجه به حافظه رم

اگر بخواهیم در مورد عملکرد حافظه رم صحبت کنیم، بیاد گفت که برای ذخیره‌سازی داده‌ها و برنامه‌های در حال اجرا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چه که میزان حافظه رم لپ تاپ شما بیشتر باشد، فرآیند اجرای همزمان برنامه‌ها و بارگذاری آن ها سریع خواهد بود. البته برخی از لپ تاپ‌ها قابلیت ارتقا رم را دارند به طور مثال شما می‌توانید لپ تاپ رم 8 را به رم 16 گیگابایت ارتقا دهید.

مشاهده بیشتر: لپ تاپ با رم 16

  • توجه به حافظه رم

حافظه داخلی برای ذخیره‌سازی داده‌ها و فایل‌ها استفاده می‌شود. دو نوع رایج حافظه داخلی شامل SSD و HDD هستند. انتخاب حافظه‌های SSD به دلیل داشتن سرعت بالا و عملکرد بهتر نسبت به HDD پیشنهاد می‌شود.

موارد مهم برای خرید لپ تاپ
  • توجه به کیفیت صفحه نمایش

 کیفیت صفحه نمایش لپ تاپ بر تجربه بصری شما تأثیر می‌گذارد. عواملی مانند رزولوشن، نسبت تصویر، تکنولوژی نمایش و… جزو عوامل تعیین‌کننده‌ی کیفیت صفحه نمایش هستند. صفحه نمایش با کیفیت بالا، تصاویر را با جزئیات بیشتر و رنگ‌های واقعی‌تر را به نمایش می‌گذارد.

  • توجه به پورت‌ها و اتصالات

در زمان خرید حتما بررسی کنید که لپ تاپ شما دارای پورت‌ها و اتصالاتی است که نیازهای شما را برآورده کند یا خیر! معمولاً لپ تاپ‌ها شامل پورت‌های USB از نوع‌های مختلف و سایر پورت‌ها هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

توجه به پورت‌های لپ تاپ را فراموش نکنید!

USB 3.0  USB-CHDMIکارت خواندرگاه شبکهدرگاه صداWifiبلوتوث
  • توجه به طول عمر و ظرفیت باتری

 توجه به طول عمر باتری یک نکته مهم است، به خصوص برای افرادی که دائما در حال جابجایی و سفر هستند! ظرفیت باتری و زمان عملکرد در حالت استفاده معمولی یا بازی یکی از عوامل تأثیرگذار است در انتخاب است. پس حتما به این موارد توجه داشته باشید و البته به مدت زمان شارژ شدن باتری نیز توجه کنید.

  • توجه به کیفیت ساخت ، طراحی و وزن

قطعا علاقمند هستید تا لپ تاپ شما علاوه بر سخت افزار خوب، دارای طراحی زیبا و کیفیت بدنه‌ی خوبی باشد. به ویژه اگر قصد استفاده‌ی طولانی‌مدت را دارید. پس بهتر است لپ تاپی را انتخاب کنید که یک بدنه محکم و مقاوم در برابر ضربه و خط و خش داشته باشد. همچنین وزن لپ تاپ نیز بسیار مهم است، خصوصا برای افرادی که دائما در حال جابجایی هستند و می‌خواهند تا لپ تاپ خود را به همراه داشته باشند.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

در این  مقاله در مورد نکات مهم قبل از خرید لپ تاپ صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که قبل از خرید، مطالعه نقدها و نظرات کاربران در مورد لپتاپ مورد نظرتان را در نظر بگیرید. این به شما کمک می‌کند تا نظرات و تجربیات دیگران را در مورد کارایی، قابلیت‌ها و مشکلات ممکن در این مدل بشناسید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!