top banner

به گفته اپل، مک بوک ایر پرفروش‌ترین لپ تاپ جهان است. این موضوع پیش از رونمایی از چیپ M3 حقیقت داشت و احتمالا یک سال بعد هم حقیقت خواهد داشت. از طرفی این مسئله باعث می‌شود تا نادیده گرفتن M3 کار آسانی باشد. هر چه باشد مک بوک ایر M2 صد دلار ارزان‌تر است. مک بوک ایر M3 باید خود را ثابت کند. برای برخی صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خرید مدل M2 هنوز هم تصمیم درستی است. اما چیپ M3 عملکرد GPU مک بوک ایر را به طرز تحسین‌برانگیز افزایش داده است. مسئله‌ای که بسیاری از کاربران را ترغیب به خرید مدل جدیدتر خواهد کرد. در ادامه می‌خواهیم به بررسی مک بوک ایر M3 بپردازیم. آیا این لپ تاپ مناسب شما است؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال در ادامه با آی تی هوم همراه باشید.

قیمت و مشخصات مک بوک ایر M3

مشخصهمک بوک ایر M3
ابعاد304.1 × 215 × 11.3 میلی‌متر
وزن1.24 کیلوگرم
صفحه نمایش13.6 اینچ، Liquid Retina ،2560 × 1664
پردازندهApple M3
گرافیکGPU هشت هسته‌ای
GPU ده هسته‌ای
رم8GB
16GB
24GB
سیستم عاملMacOS Sonoma
حافظه داخلی256GB SSD
512GB SSD
1TB SSD
2TB SSD
پورت‌هادو پورت USB-C با تاندربولت 4، یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری
وبکم1080p
باتری52.6 وات ساعت
ارتباط بی‌سیمWi-Fi 6E و Bluetooth 5.3
قیمتاز 1099 دلار

قیمت مک بوک ایر M3 13 از 1099 دلار آغاز می‌شود. این همان قیمت پیشین مک بوک ایر M2 است. البته اپل هنوز هم به فروش مک بوک ایر M2 ادامه خواهد داد. اما قیمت آن مدل حالا 100 دلار کاهش یافته به 999 دلار رسیده است.

مدل پایه مک بوک ایر M3 مجهز به یک GPU هشت هسته‌ای، 8 گیگابایت رم (حافظه مشترک) و 256 گیگابایت SSD است. اپل قیمت دستگاه را برای ارتقای GPU هشت هسته‌ای به ده هسته‌ای 100 دلار افزایش می‌دهد. البته GPU هشت هسته‌ای تنها مختص به مدل 13 اینچی است. مدل 15 اینچی که قیمتش از 1299 دلار آغاز می‌شود به صورت پیش‌فرض از یک GPU ده هسته‌ای بهره می‌برد.

هر دو مدل می‌توانند به حداکثر 24 گیگابایت حافظه رم و 2 ترابایت SSD مجهز شوند. قیمت این کانفیگ‌ها به بالای 2000 دلار خواهد رسید.

طراحی

مک بوک ایر یک لپ تاپ خیره‌کننده است. این لپ تاپ هنوز هم جذاب‌ترین محصول از دوران سیلیکون اپل است. طراحی سبک و باریک مک بوک ایر جدید عملا پیش از این ممکن نبود. با قطر تنها 11.3 میلی‌متر، با باریک‌ترین لپ تاپ این‌چنینی طرف هستیم. همچنین مک بوک ایر قدرتمندترین لپ تاپ بدون فن موجود در جهان است.

بررسی مک بوک ایر M3

البته که لقب مک بوک ایر به عنوان باریک‌ترین لپ تاپ جهان تحسین‌برانگیز است، اما تفاوت زیادی بین 11.4 میلی‌متر و 13 میلی‌متر وجود ندارد. لپ تاپ‌های ویندوزی زیادی از جمله ZenBook S 13 ایسوس و Galaxy Book3 360 سامسونگ از نظر باریکی به مک بوک ایر نزدیک می‌شوند.

خوشبختانه، باریک بودن تنها نقطه قوت مک بوک ایر در زمینه طراحی نیست. این لپ تاپ از کیفیت ساخت فوق‌العاده‌ای هم برخوردار است. کیفیت ساخت یکی از مسائلی است که در لپ تاپ‌های بسیار باریک می‌تواند باعث ایجاد نگرانی شود. لپ تاپ‌های باریک زیادی (از جمله مک بوک‌های قدیمی‌تر) توانایی مقاومت تحت فشار را نداشته‌‎اند. اما مک بوک ایر جدید یکی از این لپ تاپ‌ها نیست.

البته هیچ‌کدام از این تعریف و تمجیدها جدید و مختص به مک بوک ایر M3 نیستند. در واقع بدنه مک بوک ایر M3 هیچ تفاوتی با مک بوک ایر M2 که در سال 2022 عرضه شد ندارد.

تنها تفاوت موجود بین این دو، رنگ جدیدی است که به گزینه‌های رنگبندی مک بوک ایر M3 اضافه شده است. رنگ Midnight Black که سال گذشته در مک بوک پرو M3 رونمایی شد، حالا در هر دو اندازه 13 و 15 اینچی مک بوک ایر M3 هم موجود است.

در زمینه کیبورد و ترک‌پد هم هیچ تغییری نسبت به مدل M2 مشاهده نمی‌شود. هر دوی این المان‌ها هنوز هم فوق‌العاده هستند و تجربه تایپ و تعامل بی‌نقصی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

بررسی مک بوک ایر M3؛ پورت‌ها

یکی از آزاردهنده‌ترین محدودیت‌های مک بوک ایر، کمبود پورت‌های آن است. مسئله این نیست که محدود کردن شما به پورت‌های تاندربولت 4 از طریق USB-C این روزها نامرسوم است. سازندگان بسیاری پیروی اپل تصمیم به ساخت لپ تاپ‌هایی با چنین مشخصه‌ای گرفته‌اند. اما در زمینه مک بوک ایر، این پورت‌ها یک محدودیت اساسی از لحاظ پشتیبانی از نمایشگرهای خارجی دارند.

MacBook Air M3

در گذشته، مک بوک ایر تنها قادر به پشتیبانی از یک نمایشگر اکسترنال بود. روش‌هایی برای دور زدن این محدودیت وجود داشت، اما شما به یک داک و نرم‌افزار جداگانه نیاز داشتید. اپل هیچوقت دلیل این محدودیت را توضیح نداد، اما مسئله می‌توانست مربوط به پهنای باند چیپ M3 پایه باشد. چرا که مک بوک پرو M3 هم از این مشکل رنج می‌برد.

شرایط برای مک بوک ایر M3 کمی بهتر شده است. مدل M3 قادر به پشتیبانی از دو نمایشگر خارجی به صورت همزمان است. اما یک شرط وجود دارد. لید مک بوک باید بسته باشد. پس این لپ تاپ در واقع هنوز هم تنها توانایی پشتیبانی از دو صفحه نمایش به صورت همزمان را دارد. به محض اینکه در آن را باز کنید، یکی از نمایشگرهای خارجی به صورت خودکار خاموش می‌شود.

این ارتقای خوبی نسبت به مک بوک ایر M2 است و برای برخی کاربران، ممکن است کاستی آن لپ تاپ را به طور کامل حل کند. اگر همیشه می‌خواستید تا یک ستاپ دومانیتوره را تنها با یک مک بوک ایر برپا کنید، ایر M3 کار شما را راه می‌اندازد. اما اگر می‌خواهید از لپ تاپ خود به صورت همزمان با آن دو نمایشگر استفاده کنید، باید به سراغ مک بوک پرو M3 Pro یا M3 Max بروید. این یکی از زمینه‌هایی است که لپ تاپ‌های ویندوزی در آن از اپل جلو هستند.

در کنار دو پورت USB-C تاندربولت، یک پورت شارژ MagSafe در قسمت چپ و یک جک هدفون در قسمت راست قرار گرفته است. اینکه تمام گزینه‌های شارژ لپ تاپ در قسمت چپ بدنه قرار گرفته‌اند، می‌تواند کمی آزاردهنده باشد. افزودن یک پورت USB-C در قسمت راست می‌توانست شرایط را بهتر بکند.

صفحه نمایش

نمایشگر 13.6 اینچی مک بوک ایر M3 دقیقا همان چیزی است که از یک لپ تاپ اپل در سال 2024 انتظار دارید. برای ارزان‌ترین مک بوک M3 موجود، این صفحه نمایش فوق‌العاده است. نه، خبری از رفرش ریت بالاتر مک بوک پرو نیست. اما برای لپ تاپی در این بازه قیمتی، نمایشگر مک بوک ایر رنگارنگ، با کنتراست بالا و دقت رنگ کافی است. علاوه بر این، اپل همیشه در به حداکثر رساندن روشنایی این پنل‌های LED خوب عمل کرده است. تست ما با کالریمتر نشان داد که حداکثر روشنایی نمایشگر مک بوک ایر به 495 نیت می‌رسد. پوشش رنگ هم در این نمایشگر خوب است و 87 درصد AdobeRGB و 99 درصد DCI-P3 پوشش داده شده‌اند.

مک بوک ایر M3

البته باید گفت که پنل‌های OLED در حال تبدیل شدن به المانی مرسوم در لپ تاپ‌های بالای 1000 دلار هستند. شرکت‌هایی مثل ایسوس در این زمینه پیشرو بوده و حتی این پنل‌ها را به لپ تاپ‌هایی زیر 1000 دلار مثل ZenBook 14X OLED هم آورده‌اند. این نمایشگرهای OLED نه تنها کنتراست بسیار بهتری دارند، بلکه پوشش فضاهای رنگی و دقت رنگ هم در آن‌ها بالاتر است.

به نظر من هنوز هم صفحه نمایش مک بوک ایر توانایی رقابت با این لپ تاپ‌ها را دارد. اما مثل گذشته نمی‌توانیم بگوییم که با برنده قاطع این میدان طرف هستیم. البته بار دیگر باید گفت که تمام تمجیدهای ما از نمایشگر مک بوک ایر M3، در مورد مک بوک ایر M2 هم صدق می‌کنند. چرا که صفحه نمایش این دو لپ تاپ هم کاملا یکسان است.

بررسی مک بوک ایر M3 از نظر عملکرد

چیپ M3 در زمینه عملکرد CPU پیشرفت قابل توجه‌ای نسبت به M2 نیست. با استناد به بنچ‌مارک Cinebench R24، چیپ M3 در زمینه عملکرد تک‌هسته‌ای 13 درصد و در عملکرد چندهسته‌ای 10 درصد سریع‌تر است. چنین افزایشی برای اکثر افراد ارزش ارتقا از M2 به M3 را ندارد. خصوصا با توجه به اینکه داریم در مورد یک مک بوک ایر صحبت می‌کنیم و نه مک بوک پرو. کسانی که قصد استفاده از مک بوک ایر ورای برنامه‌های آفیس، مولتی‌تسکینگ و وبگردی را دارند متوجه تغییر زیادی در زمینه عملکرد CPU نخواهند شد.

البته باید گفت که یک افزایش 13 درصدی در عملکرد تک‌هسته‌ای بسیار بیشتر از تغییرات نسل به نسل چیپ‌های اینتل هستند. وقتی در صدر جدول هستید، یک افزایش 13 درصدی دیگر ضرری ندارد. چیپ‌های اپل پیش از این هم در عملکرد تک‌هسته‌ای بی‌نظیر بودند و M3 مطمئن می‌شود که اپل هنوز هم اختلاف خود با AMD و اینتل را حفظ می‌کند. با نگاهی به بنچ‌مارک‌های Geekbench 6 و Cinebench R24 هم می‌توان گفت که عملکرد چندهسته‌ای چیپ M3 در رقابت با پردازنده‌های AMD و اینتل بوده و خیلی عقب نیست.

امور ساده‌تر مثل انکود ویدیو در Handbrake به لپ تاپ‌های برخوردار از سیستم کولینگ فعال اجازه می‌دهد تا بسیار سریع‌تر از مک بوک ایر M3 باشند. اما نگاهی به امتیاز این لپ تاپ در بنچ‌مارک Pugetbench Premiere Pro که سیستم را در انواعی از امور تدوین ویدیو بررسی می‌کند بیندازید. این حقیقت که مک بوک ایر M3 موفق به شکست XPS 14 با گرافیک مجزای RTX 4050 می‌شود حقیقتا تحسین برانگیز است.

لپ تاپCinebench R24 (single/multi)Cinebench R24 (GPU)Handbrake (ثانیه)Pugetbench Premiere Pro
مک بوک ایر M3141/60130491093633
مک بوک ایر M2122/5421737119موجود نیست
ایسوس ZenBook 14 (Core Ultra 7 155H)103/493موجود نیست861583
دل XPS 14 (Core Ultra 7 155 H / RTX 4050)101/6815738843274

دلیل این امر، GPU ارتقا یافته M3 است که ستاره اصلی چیپ جدید اپل به شمار می‌رود. در مدل ده هسته‌ای که در این بررسی استفاده شده، عملکرد GPU چیپ جدید 43 درصد سریع‌تر از M2 است. بخش عمده‌ای از این پیشرفت به خاطر فناوری Dynamic Caching است. این فناوری توسط اپل و با چیپ M3 معرفی شد. نتیجه عملکرد بسیار بهتر GPU است که M3 را در طیف وسیعی از امور از جمله تدوین ویدیو، مدل‌سازی سه‌بعدی و گیمینگ قوی‌تر می‌کند.

لپ تاپ اپل

عمر باتری

بر کسی پوشیده نیست که مک بوک‌ها در زمینه عمر باتری از لپ تاپ‌های ویندوزی جلوتر هستند. این رقابت حتی نزدیک هم نیست. در بررسی مک بوک ایر M3، این لپ تاپ توانست بیش از 19 ساعت در تست وبگردی متداوم ما دوام بیاورد. البته استفاده از لپ تاپ برای کار واقعی ممکن است کمی از عمر باتری آن بکاهد. اما توجه داشته باشید که لپ تاپ‌های ویندوزی 7 الی 8 ساعت در همین تست دوام می‌آورند.

علاوه بر توانایی استفاده از لپ تاپ بدون شارژر برای مدتی طولانی، مک بوک ایر سرعت خود را هم از دست نمی‌دهد. شاید باتری شما به هنگام اجرای برنامه‌های سنگین زودتر خالی شود، اما برخلاف لپ تاپ‌های ویندوزی، سرعت انجام امور وقتی لپ تاپ به شارژر متصل نیست کاهش نخواهد یافت.

وبکم و اسپیکرها

مک بوک ایر مجهز به یک وبکم 1080p توانمند و مجموعه‌ای از اسپیکرهای قدرتمند شده است. این یکی از بهترین لپ تاپ‌هایی است که می‌توانید برای ویدیوکنفرانس‌های خود بخرید. مک بوک ایر برای تماشای محتوا هم گزینه بدی نیست. اما باید بدانید که این یکی از زمینه‌هایی است که تفاوت قابل توجه‌ای بین مک بوک ایر 13 و 15 اینچی وجود دارد. مدل 13 اینچ تنها چهار اسپیکر دارد، در حالی که مدل 15 اینچ از یک سیستم شش‌گانه استفاده می‌کند.

البته این به معنای ضعیف بودن کیفیت اسپیکرهای ایر کوچک‌تر نیست. اسپیکرهای این لپ تاپ در مقایسه با رقبا یک سر و گردن بالاتر هستند. اما آن‌ها قادر به تولید صدای عمیق و کامل مک بوک ایر 15 یا مدل‌های پرو نیستند.

مک بوک اپل

جمع‌بندی

اگر در حال استفاده از مک بوک ایر M2 هستید، ارتقا به مدل M3 اصلا ضروری نیست. اما اگر در حال مهاجرت از مک بوک ایر M1 (یا مدل‌های قدیمی‌تر مک بوک) هستید، مک بوک ایر M3 شما را حسابی خشنود خواهد کرد. عملکرد GPU این لپ تاپ فوق‌العاده است و توانایی پشتیبانی از دو نمایشگر خارجی برای برخی حائز اهمیت خواهد بود. حتی اگر برای اتصال این لپ تاپ به دو مانیتور مجبور به بستن در آن شوید.

اگر به مقایسه این لپ تاپ با بسیاری از لپ تاپ‌های ویندوزی در این بازه قیمتی بپردازید، متوجه خواهید شد که مک بوک ایر تقریبا در تمام زمینه‌ها از آن‌ها سر است. به زبان ساده باید گفت که مک بوک ایر M3 یکی از بهترین لپ تاپ‌هایی است که می‌توانید بخرید. اما اگر به عملکرد اضافه GPU نیازی ندارید، می‌توانید کمی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و مک بوک ایر M2 را بخرید.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!