top banner

کوره شایعات کنسول پلی استیشن 5 پرو حسابی داغ شده است. موج جدیدی از تحلیل‌گران و منابع در هفته گذشته تایید کردند که این کنسول در سال 2024 روانه بازار خواهد شد. شایعات سال گذشته منجر به عرضه پلی استیشن 5 اسلیم شدند که بسیاری از ویژگی‌های مورد انتظار پرو را در خود داشت. اما اگر پیگیر اخبار جهان گیمینگ باشید، حتما می‌دانید که شایعات جدیدی همیشه در کمین هستند.

مدل اسلیم شامل تغییرات فیزیکی ضروری زیادی می‌شد. این کنسول اندازه پلی استیشن 5 را به حدی قابل قبول پایین آورد. با این وجود سخت‌افزار درونی پلی استیشن 5 اسلیم هیچ فرقی با پلی استیشن 5 معمولی ندارد. اگر شایعات و انتظارات حقیقت داشته باشند، پلی استیشن 5 پرو قرار است بیشتر تمرکز خود را روی ارتقای قطعات درونی بگذارد. همین مهم منجر به عملکرد بهتر بازی‌ها نسبت به مدل اسلیم یا معمولی خواهد شد.

البته پیش از پرداختن به ادامه مطلب، باید خاطرنشان شد که هیچ‌کدام از این شایعات به صورت رسمی توسط سونی تایید نشده‌اند. ما هنوز در میانه بحث عرضه کنسول‌های میان نسلی هستیم. این یعنی شما باید با شک و تردید به تمام شایعات مربوط به کنسول PS5 Pro نگاه کنید. اما همان‌طور که پیش از این در صنعت بازی‌های ویدیویی دیده‌ایم، هیچ دودی بدون آتش تولید نمی‌شود. پس در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم تا آخرین اخبار و شایعات مربوط به کنسول میان نسلی سونی را گرد هم بیاوریم.

پلی استیشن 5 پرو

تاریخ عرضه پلی استیشن 5 پرو

همه چیز از انتشار گزارش مالی سه‌ماهه سوم سونی در تاریخ 14 فوریه 2024 آغاز شد. در آن گزارش آمده بود که پلی استیشن 5 حالا وارد نیمه دوم عمر خود شده است. درست در همین دوران بود که شاهد انتشار پلی استیشن 4 پرو به عنوان ارتقایی برای پلی استیشن 4 بودیم. اوضاع وقتی جالب‌تر شد که کالین موریارتی (Colin Moriarty) در اپیزود 295 پادکست Sacred Symbols مدعی شد که منابعی آگاه به او گفته‌اند که “پلی استیشن 5 پرو” قرار است در سه‌ماهه چهارم سال 2024 روانه بازار شود. موریارتی گفت:

من شخصا از فردی که در یک شرکت ناشر متوسط کار می‌کند شنیدم که آن‌ها ارائه‌ای از کنسول PS5 Pro را دریافت کرده‌اند. پیش از این هم گفته بودم که ناشرین انحصاری سونی این کنسول را از نزدیک دیده‌اند. حتی اگر کیت توسعه این کنسول‌ها به آن‌ها نرسیده باشد، آن‌ها می‌دانند که با چه مشخصاتی سروکار خواهند داشت.

اگر توسعه‌دهندگان واقعا کیت یا اطلاعاتی در مورد قدرت احتمالی PS5 Pro را دریافت کرده باشند، پس به انتشار پلی استیشن 5 پرو بسیار نزدیک هستیم. سرکان توتو (Serkan Toto)، تحلیل‌گر صنعت بازی‌های ویدیویی، در گزارشی در CNBC نوشته که اغلب افراد در صنعت ویدیوگیم بر این باورند که سونی برنامه دارد تا مدلی ارتقا یافته از پلی استیشن 5 را در نیمه دوم 2024 روانه بازار کند.

پلی استیشن 5 اسلیم

انتشار کنسول PS5 Pro در پایان سال 2024 بدون شک منطقی خواهد بود. بازی به شدت مورد انتظار GTA 6 قرار است در سال 2025 عرضه شود و سونی می‌خواهد که بهترین کنسول برای تجربه این بازی، یک کنسول پلی استیشن باشد. طبق گزارشات انتشار نینتندو سوییچ 2 تا سال 2025 به تعویق افتاده و ایکس باکس هم که مشکلی با عرضه بازی‌های خود روی کنسول‌های رقیب ندارد. با این اوصاف میدان برای خودنمایی سونی و پلی استیشن 5 جدید خالی است.

قیمت پلی استیشن 5 پرو

هنوز اطلاعاتی در رابطه با قیمت PS5 Pro در دسترس نیست. ما هنوز نمی‌دانیم که کنسول جدید سونی قرار است چقدر برای گیمرها هزینه داشته باشد. با این حال می‌توان با نگاهی به برخی فاکتورها، یک قیمت حدودی را تخمین زد. پلی استیشن 5 اسلیم با قیمت مدل اصلی PS5 یغنی 499.99 دلار روانه بازار شد. می‌توان انتظار داشت که سونی مدل اسلیم را در قفسه فروشگاه‌ها نگه دارد و پلی استیشن 5 پرو را به عنوان گزینه‌ای پریمیوم‌تر عرضه کند.

هر چه باشد سونی در نسل هشتم و برای کنسول پلی استیشن 4 همین کار را انجام داد. البته در آن نسل شاهد کاهش قیمت کنسول پایه بودیم تا پلی استیشن 4 پرو با قیمت قبلی مدل اصلی عرضه شود. اما اینجا یک مشکل وجود دارد. ما دیگر در سال 2016 نیستیم و سونی پیش از این در مورد کاهش قیمت پلی استیشن 5 اسلیم صحبت کرده است. یک جلسه با سرمایه‌گذاران در فوریه 2024 مشخص کرد که سونی قادر به کاهش هزینه تولید پلی استیشن 5 اسلیم به اندازه کافی نیست. پس نباید انتظار کاهش قیمت دائمی این کنسول را داشت. پس با این اوصاف نمی‌توان انتظار داشت که پلی استیشن 5 پرو با همان قیمت 499.99 دلار عرضه شود. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که قیمت کنسول رده‌بالاتر سونی 599 دلار باشد.

کنسول PS5 Pro

این رقم برای یک کنسول بازی خانگی بالا به شمار می‌رود. این احتمال وجود دارد که سونی به کل تولید پلی استیشن 5 اسلیم را متوقف کند و PS5 Pro تنها گزینه موجود برای خریداران جدید باشد. تنها در این صورت است که می‌توانیم انتظار عرضه پلی استیشن 5 پرو با قیمت 499 دلار را داشته باشیم. البته این‌ها همه حدس و گمانه‌زنی هستند.

طراحی PS5 Pro

پلی استیشن 5 اسلیم همین حالا یکی از بزرگترین ایرادات طراحی پلی استیشن 5 اصلی را رفع کرده است. فرم سنگین، ضخیم و عجیب کنسول نسل نهمی سونی باعث شده بود تا نتوان آن را به آسانی در هر جایی قرار داد. اما هنوز هیچ خبری در رابطه با طراحی احتمالی PS5 Pro به گوش نرسیده است. البته این کنسول قطع به یقین از زبان طراحی کنسول اصلی پیروی خواهد کرد. از آن جایی که مدل اسلیم حالا بسیار کوچک‌تر از PS5 اصلی است، احتمالا شاهد افزایش ضخامت دوباره برای پلی استیشن 5 پرو خواهیم بود. اما بعید است که PS5 Pro هم به اندازه پلی استیشن 5 اصلی سنگین و ضخیم باشد.

مشخصات کنسول PS5 Pro

پیش‌بینی مشخصات PS5 Pro کار دشواری است. گزارشات اولیه در سال 2022 خبر از دو برابر شدن قدرت این کنسول نسبت به کنسول اصلی می‌دادند. اما هیچ مشخصه دقیق یا قطعه سخت‌افزاری واضحی در آن گزارش نیامده بود.

قیمت پلی استیشن 5 پرو

در حال حاضر حدس و گمانه‌زنی حول مشخصات پلی استیشن 5 پرو زیاد و اخبار و گزارشات موثق کم است. PS5 همین حالا قادر به ارائه خروجی تصویر 8K هست، اما کنسولی که به طور ویژه برای ارائه بازی‌ها با چنین رزولوشنی طراحی شده ممکن است توسط سونی در دست ساخت باشد. از آن جایی که این شرکت ژاپنی اخیرا تمرکز خود را به سمت فروش نمایشگرها و تلویزیون‌هایی با رزولوشن 8K برده، بعید نیست که کنسول جدید هم خریداران را به سمت عبور از رزولوشن 4K سوق دهد. اما این احتمال هم وجود دارد که پلی استیشن 5 پرو تمرکز خود را روی ارائه گیم‌پلی 4K 120 FPS با Ray Tracing گذاشته باشد.

در اکتبر 2023 شاهد انتشار شایعات جدیدی از سوی کانال یوتیوب RedGamingTech بودیم. این کانال در ویدیویی مدعی شده بود که تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری، اطلاعاتی را در رابطه با CPU و GPU پلی استیشن 5 پرو به اشتراک گذاشته‌اند. ظاهرا قدرت کلی پلی استیشن 5 پرو قرار است 23 ترافلاپس باشد که بیش از دو برابر کنسول اصلی (10.28 ترافلاپس) است. سرعت کلاک CPU و GPU هم 3.6 و 2.7 گیگاهرتز خواهد بود. هنوز مشخص نیست که این ارقام از کجا به دست آمده‌اند و مبحث یادگیری ماشینی تا چه حد بخشی از این سخت‌افزار جدید است.

بازی‌های پلی استیشن 5 پرو

طبیعتا پلی استیشن 5 پرو بازی‌های یکسانی با پلی استیشن 5 خواهد داشت. اما کدام بازی‌ها بیشترین استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر PS5 Pro را خواهند برد؟

بازی Death Stranding 2

پیش از این گفتیم که GTA 6 قرار است یک بازی بزرگ برای صنعت ویدیوگیم باشد و اگر ادعاهای توتو حقیقت داشته باشند، استفاده از کنسول میان نسلی سونی برای داشتن بهترین تجربه ممکن در این بازی ضروری خواهد بود. Death Stranding 2: On the Beach، بازی جدید هیدئو کوجیما، قرار است در سال 2025 عرضه شود و احتمالا آن بازی هم شاهد یک سری ارتقاها برای پلی استیشن 5 پرو خواهد بود. یک حدس آسان دیگر Marvel’s Wolverine است. این بازی به صورت انحصاری برای پلی استیشن 5 در دست توسعه بوده و فعلا تاریخ عرضه مشخصی ندارد.

جمع‌بندی

جامعه گیمینگ آماده عرضه پلی استیشن 5 پرو است. نسل نهم بازی‌های ویدیویی از نظر گرافیکی ناامیدکننده بوده است. اگر قصد تجربه بازی‌های AAA با رزولوشن 4K و Ray Tracing را داشته باشید، به 30 فریم بر ثانیه محدود خواهید شد. برای کنسولی با توانایی ارائه بازی‌ها با تنظیمات 4K 120 fps، این مهم دلسردکننده است. در هر صورت به زودی خواهیم فهمید که PS5 Pro چه توانایی‌هایی دارد.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!