top banner
لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

در این مقاله قرار است تا در مورد تفاوت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ مهندسی صحبت کنیم! تفاوتی که هم از نظر کاربری، هم از نظر سخت افزاری کاملا مشهود است! اگر شما نیز علاقمند به دانستن این موضوع هستید تا انتهای مطلب آی تی هوم را دنبال کنید.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و مهندسی، از سخت افزار گرفته تا کاربرد

بحث تفاوت در بین خرید لپ تاپ مهندسی و گیمینگ زمانی پیش می‌آید که شما قصد خرید لپ تاپ را داشته باشید اما ندانید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است و به دنبال جواب این سوال به سراغ منابع مختلف می‌روید! اگر شما نیز برای پیدا کردن جواب این سوال سردرگم هستید، جای نگرانی نیست چرا که ما در این مقاله به بهترین و کامل‌ترین شکل سوال شما را پاسخ خواهیم داد! اما قبل از این که به سراغ مقایسه برویم، تعریف ساده‌ای از لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ مهندسی را بیان می‌کنیم تا آشنایی بیشتری پیدا کنید.

لپ تاپ مهندسی و گیمینگ
بررسی تفاوت لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

لپ تاپ گیمینگ، لپ تاپی ایده آل برای بازی

همانطور که مشخص است، لپ تاپ گیمینگ لپ تاپی است که برای بازی و گیم مورد استفاده قرار می‌گیرد و سخت افزار آن به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند از پس انجام تمام بازی های جدید و سنگین بربیاید. ( البته این مورد به دستگاه انتخابی توسط شما نیز بستگی دارد!)

البته لپ تاپ گیمینگ صرفا برای انجام بازی نیست و شما می‌توانید از آن برای کارهای مختلفی مانند طراحی، تدوین، رندرینگ استفاده کنید!

به عنوان یک نکته هم باید اضافه کنیم که در لپ تاپ‌های گیمینگ معمولا فاکتور قدرتمندی بسیار مهم‌تر از سایر موارد است. به همین دلیل این لپ تاپ‌ها از ظرافت لپ تاپ‌های معمولی برخوردار نیستند و از نوع طراحی آن‌ها به راحتی می‌توان لپ تاپ‌های گیمینگ را شناسایی کرد!

پیشنهاد می‌کنیم که اگر دوست دارید تا در مورد این لپ تاپ‌ها بیشتر بدانید، حتما مطلب زیر را مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: بهترین لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ مهندسی، لپ تاپی برای تصور کشیدن مهارت شما

لپ تاپ مهندسی، لپ تاپی است که برای اجرای کارهای تخصصی و نرم افزارهای مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سخت افزار مناسب برای رده بندی این لپ تاپ‌ها کاملا متفاوت است!

چرا که نوع برنامه یا نرم افزاری که مهندس‌ها استفاده می‎کنند، متفاوت است و ممکن است تا برخی از آن‌ها ساده و برخی دیگر پیچیده و سنگین باشند! پس برای خرید لپ تاپ مهندسی شما باید به رشته و نوع نرم افزارهایی که با آن ها سروکار دارید، دقت کنید.

5 تفاوت بین لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

حالا که با لپ تاپ مهندسی و گیمینگ آشنا شدید، زمان آن است که به سراغ بررسی تفاوت در بین این لپ تاپ‌ها برویم.

پردازنده در لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

اولین جنبه‌ی قدرت نمایی در لپ تاپ‌های گیمینگ پردازنده‌ی به کار رفته در آن‌ها است. بخش زیادی از قدرت یک لپ تاپ گیمینگ به پردازنده‌ی آن مربوط است. اگر پردازنده قدرت کافی نداشته باشد، قطعا شما نمی‌توانید تجربه‌ی خوبی در اجرای بازی‌ها را داشته باشید!

البته پردازنده در لپ تاپ‌های مهندسی نیز مهم است اما نه به اندازه‌ی یک لپ تاپ مناسب بازی!!!

پس با این حساب پردازنده برای لپ تاپ مناسب بازی و مهندسی می‌تواند به شکل زیر باشد:

کاربریحداقل پردازندهحداکثر پردازنده
لپ تاپ گیمینگIntel Core i7 / AMD Ryzen 7Intel Core i9 / AMD Ryzen 9
لپ تاپ مهندسیIntel Core i5 / AMD Ryzen 5Intel Core i7 / AMD Ryzen 7

به عنوان نکته باید اضافه کرد که برای عملکرد و کارایی بهتر لپ تاپ، انتخاب پردازنده از بین نسل های جدید یعنی نسل یازده یا دوازه اینتل یا سری 5000 یا 6000 رایزن، انتخاب هوشمندانه‌تری است.

بیشتر بدانید: لپ تاپ نسل 12

کارت گرافیک در لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

اگر جزو گیمرهای حرفه‌ای باشید، احتمالا اطلاع دارید که کارت گرافیگ قدرتمندتر به معنای بیشتر لذت بردن از بازی است. معمولا در لپ تاپ‌های گیمینگ کارت گرافیکی به کار می‌رود که بتواند بازی‌ها را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. اما در لپ تاپ های مهندسی کارت گرافیک اهمیت زیادی ندارند و حتی یک کارت گرافیک مجزا یا MX نیز پاسخگوی این افراد خواهد بود.

اگر جزو افرادی هستید که علاقمند به اجرای بازی هستید و به دنبال خرید لپ تاپ مناسب، حتما مطلب زیر را مطالعه کنید:

بیشتر بدانید: بهترین لپ تاپ مناسب بازی

حافظه رم در لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

احتمالا اطلاع دارید که رم در دست دارنده‌ی سرعت لپ تاپ شما است! شما با داشتن حافظه‌ی رم بیشتر می‌توانید برنامه‌های بیشتر را با سرعت خوبی اجرا کنید و این یکی از موارد مهم در انتخاب لپ تاپ مهندسی است!

 چرا که افرادی که با نرم افزارهای مهندسی سرو کار دارند ممکن است بخواهند تب‌ها یا برنامه‌های مختلفی را اجرا کنند. پس با این حساب هر چه که میزان حافظه رم در لپ تاپ مهندسی بیشتر باشد، روند انجام کارها نیز بهتر خواهد بود.

البته در لپ تاپ گیمینگ نیز رم قطعه‌ی مهمی است و اگر به دنبال تجربه‌ی بهتری در اجرای بازی هستید، به سراغ انتخاب حافظه رم بالاتر بروید.

 قطعات سخت افزاری  در لپ تاپ مهندسی و گیمینگ
بررسی قطعات سخت افزاری در لپ تاپ مهندسی و گیمینگ

حافظه  HDD و SSD در لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

از فاکتورهای دیگری که در مورد لپ تاپ مهندسی و گیمینگ باید بدانید، حافظه ذخیره‌سازی است. حافظه سخت افزاری که در نوع HDD و SSD وجود دارد، هم در لپ تاپ مهندسی و هم در لپ تاپ مخصوص بازی اهمیت دارد!

البته در لپ تاپ های جدید SSD نقش پررنگ تری دارد. چرا که هم سرعت و عملکرد بهتری نسبت به HDD دارد و هم مصرف برق کمتر!!!

البته SSD مورد نیاز برای گیمرها 1 ترابایت است اما کار مهندس‌ها با 512 گیگابایت SSD نیز قابل انجام است.

 نمایشگر لپ تاپ گیمینگ و مهندسی

یکی از مهمترین تفاوت‌ها بین لپ تاپ مهندسی و گیمینگ، تفاوت در نمایشگر این لپ تاپ‌ها است. عموما نرخ نوسازی تصویر و تأخیر نمایشگر در لپ تاپ‌های گیمینگ و معمولی تفاوت زیادی دارد از آنجایی که در برخی بازی‌ها، لحظات مهم هستند، نیاز است تا لپ تاپ‌های گیمینگ تأخیر نمایشگر کمتری داشته باشند.

 همین امر باعث شده تا نرخ نوسازی تصویر در آن‌ها بسیار مناسب‌تر و بهتر از لپ تاپ‌های مهندسی باشد. هر چند که کیفیت تصویر در هر صورت مهم است. چرا که شما ساعت های زیادی از روز مشغول نگاه کردن به صفحه نمایش لپ تاپ خود هستید.

به عنوان جمع بندی باید گفت…

در این مقاله سعی کردیم تا به صورت کامل در مورد لپ تاپ گیمینگ و تفاوت های آن با لپ تاپ مهندسی صحبت کنیم. هرچند که موضوع بررسی تفاوت بین لپ تاپ ها با کاربری های گوناگون موضوعی طولانی است اما امیدواریم که با کمک این مطلب به پاسخ سوال خود رسیده باشید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. مهناز مومنی

    سلام با بودجه محدودی که دارم میخوام لب تاپی بخرم که از هر نظر قوی باشه . خود من طراحی سایت کار میکنم و پسرم میخواد دستش تو نصب بازی باز باشه . میشه کمکم کنید تا بیست میلیون چی بخرم؟

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام مهناز عزیز…. با بودجه ی 20 میلیون خیلی انتخاب های زیادی نیست که بشه باهاش بازی کرد توصیه ما اینه که اگه امکانش هست یکم بودجتونو بیشتر کنید.

      پاسخ به این نظر
  2. مازیار انصاری

    پر از اطلاعات غلط

    پاسخ به این نظر