top banner

پیش از شروع بررسی لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA، باید نکته‌ای را به شما بگوییم. کلمه‌ای وجود دارد که منتقدان و نویسندگان سعی می‌کنند تا از آن اجتناب کنند. آن کلمه هم “خوب” است. دادن لقب “خوب” به یک محصول، کمی حوصله‌سر‌بر است. این یعنی یک دستگاه آن‌قدر پیشروی نکرده که تبدیل به محصولی هیجان‌انگیز شود. محصولی که با کم‌کاری در برخی زمینه‌ها، سعی داشته تا قیمت خود را کاهش دهد و به چیزی کارآمد تبدیل شود. اما این محصول کارآمد قرار نیست لبخندی را به لبان شما بیاورد.

در هر صورت “خوب” کلمه‌ای است که لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA را به بهترین شکل ممکن توصیف می‌کند. لپ تاپ ایسوس ویووبوک R1504VA با پردازنده Core i7 و 16 گیگابایت رم خود، یک خوش‌ساخت و کاربردی است. اما هیچ چیز هیجان‌انگیزی در مورد این لپ تاپ وجود ندارد. قرار نیست با هر بار باز کردن لید لپ تاپ هیجان‌زده شوید. با این وجود این لپ تاپ قیمت مناسبی دارد و نیاز بسیاری از کاربران را به آسانی برطرف خواهد کرد. گاهی اوقات هم “خوب” بودن کافی است. پس در ادامه با بررسی لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA همراه آی تی هوم باشید.

طراحی و بدنه

  • بدنه نقره‌ای پلاستیکی
  • مقاومت درجه نظامی
  • درگاه‌های ارتباطی معمولی

شاسی پلاستیکی نقره‌ای ایسوس، یک طراحی آشنا برای طرفداران این شرکت است. ایسوس لپ تاپ‌های زیادی را با این طراحی روانه بازار کرده است. طراحی ایسوس ویووبوک R1504VA هیچ المان شگفت‌انگیز یا نوآورانه‌ای ندارد. در واقع لولاهای 180 درجه این لپ تاپ، تنها ویژگی قابل توجه آن در زمینه طراحی هستند. بالای لید این لپ تاپ جلایی ساتنی دارد، در حالی که پایین بدنه خاکستری مات است. این مورد حداقل مزیتی در زمینه جذب نکردن اثر انگشت و لکه‌های چربی دارد.

لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA

بدنه پلاستیکی این “لپ تاپ ایسوس VivoBook” به راحتی با فشار یک انگشت خم می‌شود. اما ایسوس مدعی شده که این لپ تاپ استحکام نظامی دارد. مطمئن نیستم که این لپ تاپ در یک تانک جنگی چگونه دوام خواهد آورد، اما گذراندن عمر روی یک میز در یک پایگاه نظامی، قطعا جزو توانایی‌های ویووبوک هست.

توانایی اتصال لوازم جانبی زیاد و انتقال داده با سرعت بالا، جزو نقاط قوت این ویووبوک نیست. این لپ تاپ سه پورت USB-A دارد که دو تای آن‌ها USB 3.0 و یکی از آن‌ها USB 2.0 است. یک پورت USB-C هم در کنار یک درگاه HDMI و جک هدفون 3.5 میلی‌متری قرار گرفته است. کانکتور شارژر DC هم در این لپ تاپ تعبیه شده است. شما نمی‌توانید با استفاده از USB-C این لپ تاپ را شارژ کنید. خبری از پورت Ethernet، تاندربولت یا کارت‌خوان SD نیست.

کیبورد، ترک‌پد و وبکم

  • ترک‌پد کوچک
  • کیبورد فشرده
  • وبکم متوسط

بگذارید با ضعیف‌ترین جنبه لپ تاپ در این زمینه آغاز کنم. ترک‌پد “ایسوس ویووبوک” R1504VA برای سال 2024 کوچک است و سطح نرم و روان برخی از لپ تاپ‌های گران‌تر ایسوس را ندارد. گاهی اوقات ممکن است که قصد کلیک-راست کردن داشته باشید و به اشتباه کلیک-چپ کنید. خصوصا اگر چپ‌دست باشید.

ایسوس ویووبوک

کیبورد لپ تاپ با نوعی مایع ضد میکروب پوشیده شده تا جلوی رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها گرفته شود. اما در مجموع با کیبورد متوسطی طرف هستیم که صرفا کار شما را راه می‌اندازد. کلیدها فاصله رفت و برگشت خوبی دارند، اما وجود یک نام‌پد مجزا باعث شده تا بیش از حد به هم نزدیک باشند. البته وجود یک نام‌پد ممکن است برای برخی ضروری‌تر باشد. خبر خوب این است که این کلیدها از نور پس‌زمینه برخوردار هستند.

وبکم 720p لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA واقعا سن بالای خود را در سال 2024 نشان می‌دهد. اما خب یک شاتر حریم خصوصی برای این وبکم در نظر گرفته شده است. یک درپوش نارنجی روی وبکم قرار می‌گیرد تا بدانید که این شاتر چه زمانی فعال است. این وبکم در بهترین حالت قابل قبول است و می‌توانید از آن برای برقراری تماس‌های ویدیویی استفاده کنید. اما 1080p به استاندارد وبکم‌ها در سال 2024 تبدیل شده است.

صفحه نمایش و صدا

ویووبوک ما به یک صفحه نمایش 15.6 اینچی IPS با نرخ نوسازی 60 هرتز مجهز شده است. بار دیگر باید گفت که این نمایشگر “خوب” است. مرسوم شدن لپ تاپ‌ها و تلویزیون‌ها با پنل OLED، باعث شده تا فناوری LCD دیگر جذابیت قبل را نداشته باشد. روشنایی صفحه نمایش این ویووبوک، 250 نیت به گفته ایسوس و 275 نیت طبق آزمایش‌های ما، خیلی چشمگیر نیست. مک بوک ایر M2 صفحه نمایشی با روشنایی 2 برابر دارد.

با این حال پوشش مات روی صفحه نمایش باعث می‌شود تا بتوانید در حضور نور هم محتوای روی صفحه را ببینید. علاوه بر این، مشکلات انعکاس نور پنل‌های براق OLED هم در این لپ تاپ دیده نمی‌شود. این صفحه نمایشی نیست که بتوانید زیر تابش مستقیم نور آفتاب از آن استفاده کنید. اما این لپ تاپ زیر درختی در یک پارک کاملا قابل استفاده است.

بررسی لپ تاپ ایسوس VivoBook

اسپیکرهای لپ تاپ هم کوچک بوده و رو به پایین هستند. شیار یا شکافی برای خروج صدا در بالای بدنه لپ تاپ دیده نمی‌شود. همچنین این اسپیکرها از شرکت SonicMaster هستند. لپ تاپ‌های گران‌تر VivoBook Pro و ZenBook از اسپیکرهای Harman Kardon استفاده می‌کنند که از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار است.

این اسپیکرها برای برقراری تماس‌های ویدیویی و تماشای ویدیوها مناسب هستند، اما برای گوش دادن به موسیقی یا تماشای فیلم، بهتر است از جک 3.5 میلی‌متری لپ تاپ یا بلوتوث برای اتصال یک اسپیکر یا هدفون خارجی استفاده کنید.

سخت‌افزار و عملکرد لپ تاپ ایسوس ویووبوک R1504VA

  • پردازنده Intel Core i7 1355U
  • 16 گیگابایت رم
  • مناسب برای امور روزمره

درون این ویووبوک یک پردازنده Intel Core i7 1355U قرار گرفته که در کنار 16 گیگابایت رم، جزو نقاط قوت سخت‌افزاری این لپ تاپ به حساب می‌آید. در حال حاضر این یکی از بهترین چیپ‌های طراحی شده برای لپ تاپ‌های سبک و باریک موجود در بازار است. پردازنده‌های سری U اینتل برای گیمینگ یا اجرای برنامه‌های سنگین ساخته نشده‌اند. این پردازنده‌ها تنها 15 وات انرژی مصرف می‌کنند. در حالی که پردازنده‌های سری H نیازمند 45 وات مصرف انرژی هستند و از آن‌ها بیشتر در لپ تاپ‌های گیمینگ استفاده می‌شود.

خرید لپ تاپ ایسوس Vivobook

پردازنده Core i7 1355U با 10 هسته و 12 رشته خود، به آسانی از پس امور روزمره و اداری برمی‌آید. همچنین می‌توانید از آن برای تدوین عکس و ویدیوی سبک استفاده کنید. این پردازنده از گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe استفاده می‌کند که فقط برای اجرای بازی‌های قدیمی یا مستقل و سبک مناسب است. پس شما می‌توانید با این لپ تاپ به تجربه بازی‌هایی مثل Grand Theft Auto 5 یا Stardew Valley بپردازید.

دیگر نقطه قوت سخت‌افزاری این لپ تاپ، برخورداری از 16 گیگابایت رم است. 16 گیگابایت رم برای لپ تاپی که بیشتر برای امور روزمره و اداری طراحی شده، واقعا ایده‌آل است. این مقدار رم باعث می‌شود تا همه چیز بسیار سریع‌تر و روان‌تر انجام شود.

عمر باتری

  • عمر باتری مناسب برای یک روز کاری
  • شارژر 45 واتی کارآمد

در تست‌های عمر باتری ما و در حالت دائما روشن صفحه نمایش، لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA توانست حدود 6 ساعت دوام بیاورد. این مقدار باید برای یک روز کاری کامل کافی باشد. اما به احتمال زیاد پیش از به پایان رسیدن روز، به شارژ کردن لپ تاپ نیاز خواهید داشت.

ایسوس Vivobook

از آن جایی که نمی‌توانید با پورت USB-C این لپ تاپ را شارژ کنید، باید به آداپتور 45 واتی آن اتکا کنید. این شارژر می‌تواند 30 درصد باتری 42 وات ساعتی لپ تاپ را در نیم ساعت پر کند. خود آداپتور هم از اندازه کوچکی برخوردار است و به راحتی می‌توانید آن را در کوله‌پشتی یا کیف خود حمل کنید.

جمع‌بندی؛ آیا لپ تاپ ایسوس VivoBook R1504VA برای شما است؟

خلاصه مطلب این است که لپ تاپ ایسوس ویووبوک R1504VA یک لپ تاپ “خوب” است. اما این لپ تاپ هیچ کار شگفت‌انگیزی را انجام نمی‌دهد. ایسوس با این محصول، دستگاه خوبی را برای کار، وبگردی، استریم، تماشای فیلم و تدوین عکس و حتی کمی گیمینگ روانه بازار کرده است. اما باتری آن تمام روز را دوام نمی‌آورد و صفحه نمایش لپ تاپ دقیقا خیلی روشن یا رنگارنگ نیست. همچنین با قدرتمندترین لپ تاپ موجود در بازار فاصله زیادی داریم.

در حال حاضر بازار لپ تاپ‌های اقتصادی از همیشه شلوغ‌تر است و ورود کروم‌بوک‌ها هم معادله را از پیش پیچیده‌تر کرده است. اما اگر با انتظارات درست به سراغ VivoBook R1504VA بروید، این لپ تاپ به خوبی به شما تا سال‌ها خدمت خواهد کرد.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!