top banner
عمر مفید لپ تاپ

یکی از مواردی که در هنگام خرید لپ تاپ برای کاربران اهمیت دارد و به آن توجه می کنند این است که میانگین عمر مفید لپ تاپی که قصد خرید و انتخاب آن را دارند، چقدر است؟ نکته‌ای که ما در این مقاله قصد بررسی آن را داریم! پس اگر دوست دارید تا میانگین عمر مفید لپ تاپ در برندهای مختلف را بدانید، تا انتهای مطلب با آی تی هوم همراه باشید.

میانگین عمر مفید لپ تاپ بر حسب برند چقدر است؟

قبل از این که به سراغ شروع مبحث و موضوع مقاله برویم، باید بدانید که عمر مفید لپ تاپ تا حد زیادی به خودتان بستگی دارد! این که چطور از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید یا این که تحت چه شرایطی از آن استفاده می کنید! اما در حالت کلی یک لپ تاپ خوب سال‌های زیادی در کنار شما است و می‌توانید از آن استفاده بهینه داشته باشید.

عمر مفید لپ تاپ علاوه بر نوع استفاده‌ی شما تا حد زیادی به قطعات به کار برده شده بر روی لپ تاپ بستگی دارد! وقتی در مورد قطعات سازنده‌ی لپ تاپ صحبت می‌کنیم، منظور اجزایی مانند Motherboard و تمامی قطعاتی است که بر روی آن به کار می‌رود، مانند CPU ,GPU ,Ram, باتری و… در واقع این قطعات هستند که بعد از سال‌ها استفاده آسیب می‌بینند و باعث خرابی دستگاه می‌شوند و در نهایت عمر مفید آن را کاهش می‌دهند.

حالا با دانستن این موضوع به سراغ بررسی میزان طول عمر مفید لپ تاپ ها در برندهای گوناگون برویم در این مقاله در خصوص معروف ترین برندها از جمله Asus، Acer، Lenovo، hp، Mackbook، Surface و… صحبت خواهیم کرد.

در نظر داشته باشید که تمامی مواردی که در این مقاله بیان شده است به طور تقریبی است و ممکن است برخی از دستگاه‌ها مدت زمان بیشتری از آنچه که گفته شده است، مورد استفاده قرار گیرند. به یاد داشته باشید مه بعد از سخت افزار به کار برده شده، همه چیز به نحوه‌ی استفاده‌ی شما از لپ تاپ بستگی دارد.

مقایسه طول عمر مفید در لپ تاپ های برند های مختلف

همانطور که می‌دانید، برندهای مختلف از قطعات سخت افزاری گوناگون برای تولید لپ تاپ استفاده می‌کنند و همچنین تکنولوژی‌های مخصوص به خود را دارند. به همین دلیل میانگین عمر مفید لپ تاپ در برندهای گوناگون متفاوت خواهد بود که در ادامه به صورت جداگانه هر کدام از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

میان طول عمر مفید در لپ تاپ های HP

لپ تاپ های HP معمولا به لپ تاپ‌هایی معروف هستند که می‌توانید نهایت استفاده از آن‌ها را داشته باشید. به صورت میانگین این لپ تاپ ها در حدود 5 سال عمر مفید دارند اما نسبتا سال‌های بیشتری می‌توانید به طور بهینه از آن‌ها استفاده کنید.

البته اگر در بین مدل های لپ تاپ HP به دنبال دستگاه هایی هستید که طول عمر بیشتری داشته باشند می توانید به سراغ لپ تاپ Omen یا لپ تاپ Victus بروید که هم از نظر سخت افزاری قدرتمند هستند و هم از نظر طول عمر باطری می‌توانند تا مدت‌ها کنار باشند.

شاید برای شما جالب باشد: خرید لپ تاپ HP

لپ تاپ HP
لپ تاپ های hp تا مدت‌ها میزبان میزکار شما هستند.

میانگین طول عمر مفید در لپ تاپ های Mackbook

معمولا همه‌ی مردم محصولات اپل را تحت عنوان محصولات لوکس و گران‌قیمت می‌شناسند و همین موضوع در بین کاربران باعث انتقادهای شدیدی شده است. اما این نکته هم وجود دارد که اپل در تولید محصولات خود واقعا از قطعات با کیفیتی استفاده می‌کند و کیفیت لپ تاپ‌های خود را از جنبه‌های گوناگون تضمین می‌کند.

طول عمر مفید دستگاه های اپل در حدود 5 سال است اما بر اساس نظرات کاربران این لپ تاپ ها تا 10 سال نیز به طور مفید کارکرد داشته اند، البته ممکن است در زمان استفاده با مشکل کمبود حافظه روبه رو شوند که در این صورت با استفاده از یک حافظه SSD این مشکل رفع می شود. براساس اطلاعات به دست آمده و تحقیقات، مک بوک ها جز دستگاه هایی هستند که بیشترین طول عمر را دارند.

شاید برای شما جالب باشد: خرید لپ تاپ اپل

لپ تاپ مک بوک
مک بوک های اپل تا سال‌ها کنار شما خواهند بود.

میانگین طول عمر مفید در لپ تاپ های Surface Microsoft

کمپانی مایکروسافت اخیرا محصولاتی را تحت عنوان Surface به بازار عرضه کرده است که از نظر طراحی شباهت زیادی به مک بوک های اپل دارند اما سیستم عامل ویندوز روی آن ها نصب و اجرا می شود و این در حالی است که قیمت پایین تری نسبت به آن ها نیز دارد.

این دستگاه ها طول عمری در حدود 5 سال دارند و یکی از بزرگترین نقاط ضعف آن ها در باتری به کار برده شده در دستگاه می باشد که طول عمر نسبتا کوتاهی دارد.

شاید برای شما جالب باشد: خرید لپ تاپ سرفیس

لپ تاپ ماکروسافت SURFACE
لپ تاپ‌های مایکروسافت دوست خوبی برای 3 تا 4 سال برای شما خواهند بود.

میانگین عمر مفید در لپ تاپ های Lenovo

اگر به دنبال خرید لپ تاپ اقتصادی و نسبتا مناسب هستید، پیشنهاد ما به شما خرید لپ تاپ لنوو است. طول عمر مفید در اکثر دستگاه های Lenovo در حدود سه سال است اما محصولاتی از این کمپانی نیز وجود دارد که در رده‌ی بالاتری قرار دارند و در کنار آن طول عمری بیشتری در حدود 5 سال نیز دارند.

لپ تاپ LENOVO
لپ تاپ های لنوو میزبان شما بین 3 تا 5 سال هستند!

میانگین طول عمر مفید در لپ تاپ های Acer

لپ تاپ های برند ACER نیز جزء محصولاتی است که بسیار مورد علاقه‌ی مردم است و می توانند از مدل های مختلف آن، برای سال های متوالی و برای انجام کارهایی مانند بازی استفاده کنند و مشکلی هم برای این دستگاه ها پیش نمی آید.

تنها نکته ای که باعث ایجاد نقطه ضعف در لپ تاپ های مدل ACER شده است و در کاهش عمر مفید آن تاثیرگذار است، باتری دستگاه است.در خصوص طول عمر مفید این دستگاه ها باید گفت که عددی بین 3 تا 6 سال است.

شاید برای شما جالب باشد: خرید لپ تاپ ایسر

لپ تاپ acer
طول عمر در لپ تاپ های acer قابل توجه است

میانگین عمر مفید در لپ تاپ های Asud

لپ تاپ های ASUS نیز یکی دیگر از انواع لپ تاپ ارزان و مناسب موجود در بازار است که طول عمری در حدود 5 تا 6 سال دارند.

اما در مدل های رده پایین تر طول عمر این دستگاه ها به 3 سال هم می رسد که در صورت نگه داری مناسب مدت زمان بیشتری نیز می توان از آن ها استفاده کرد.

شاید برای شما جالب باشد: خرید لپ تاپ ایسوس

لپ تاپ ایسوس
طول عمر لپ تاپ asus

چه عواملی در عمر مفید لپ تاپ ها تاثیر گذارهستند؟

1. میزان استفاده

میانگین عمر مفید یک لپ تاپ مستقیما با میزان استفاده شما رابطه دارد، همان طور که بارها در طول مقاله به آن اشاره شد چنانچه شما به خوبی از آن استفاده کنید دوام بیشتری نیز خواهد داشت.

اگر دستگاه را در معرض رطوبت یا نور شدید قرار دهید و یا بدون این که آن را خاموش کنید، دستگاه را ببندید قطعا روی میزان عمر مفید آن تاثیر خواهد گذاشت.

2. شارژ باتری

احتمالا در مورد این موضوع اطلاع دارید که لپ تاپ ها همانند کامپیوترهای رومیزی نیستند که احتیاج باشد دائما به شارژ متصل باشند. در واقع اگر این اتفاق رخ دهد باعث صدمه زدن به باتری و آسیب به آن می شود و در نهایت از میزان عمر مفید دستگاه کاسته می شود.

بنابراین حتی اگر نیاز است که در مدت طولانی به برق متصل باشد بهتر است که باتری از دستگاه خارج شود.(البته این امکان در لپ تاپهای قدیمی وجود دارد)
نکته : در لپ تاپ های جدید که باتری لیتیوم یونی دارند امکان جدا سازی باطری وجود ندارد. همچنین در برخی از لپ تاپ های جدید تکنولوژی بکار رفته که در صورت شارژ کامل ، باتری از مدار خارج می‌شود)

3. عوامل خارجی مانند رطوبت و دما

معمولا دمای محیطی که در آن از لپ تاپ استفاده می کنید، نباید خیلی گرم یا سرد باشد، چرا که به سیستم آسیب می رساند. بنابراین وقتی قصد دارید از لپ تاپ استفاده کنید حتما باید آن را روی یک سطح مناسب و ایمن قرار دهید که مرطوب یا خیس نباشد.

گرم شدن بیش از حد لپ تاپ نیز می تواند باعث آسیب رساندن به آن شود بنابراین توصیه می شود که در هنگام استفاده، فن های خنک کننده به کار برده شود.

البته در کنار این مواردی که ذکر شد نکات ساده ای وجود دارد که با به کارگیری آن ها می توانید از وارد شدن آسیب به لپ تاپ جلوگیری کنید؛ مانند این که به دستگاه ضربه وارد نشود یا از جایی پرتاب نشود و یا تحت فشار قرار نگیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی شد تا طول عمر میانگین لپ تاپ ها بر حسب برند و کمپانی های گوناگون که سازنده‌ی آن ها هستند و عواملی که در این میزان تاثیر گذارند را بیان کنیم.

با رعایت و دانستن این نکات می توانید در هنگام خرید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید و در نهایت پس از خرید بهترین مراقبت ها را برای نگه داری از لپ تاپ انجام دهید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!