top banner
انتخاب بهترین مانیتور 2023

وقتی که به یک مغازه لوازم کامپیوتری برای خرید مانیتور مراجعه می‌کنید با تعداد زیادی از مانیتور روبرو می‌شوید که دارای مشخصات گوناگون و قیمت‌های متفاوتی هستند. اما کدام مانیتور به درد شما می‌خورد؟ بهترین مانیتور کدام است؟ نگران نباشید ما در این مطلب از آی تی هوم به شما کمک می‌کنیم تا یک مانیتور خوب متناسب با نیازهایتان خریداری کنید. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

چگونه بهترین مانیتور را انتخاب کنیم؟

ما در ادامه تمام مشخصات مهم را که باید در انتخاب بهترین مانیتور در نظر بگیرید برایتان آورده ایم و شما بر حسب نیازتان می توانید انتخاب درستی داشته باشید.

نوع پنل

یکی از اصلی ترین نکاتی که باید در انتخاب مانیتور در نظر داشته باشید، نوع پنل مانیتور شما است. قبل از خرید لازم است به طور کامل با انواع پنل ها و نحوه عملکرد هر کدام آشنا شوید تا با دید بازتری خرید کنید. مانیتورها دارای چند نوع پنل به نام‌های TN ، VA،IPS و OLED و… هستند.

انواع پنل های مانیتور

1.پنل های TN (TWISTED NEMATIC)

کلمه TNمخفف عبارت Twisted Nematic به معنای نماتیک پیچ خورده است. TN یکی از قدیمی‌ترین پنل‌های مانیتور ها است که بعدها جایگزین نمایشگرهای CRT شد. پنل TN از نرخ بروزرسانی بسیار بالایی برخوردار است و مدت  زمان تاخیر پایینی دارد. این پنل‌ها هزینه پایین‌تری نسبت به انواع دیگر پنل‌ها دارند اما زاویه دید خیلی خوبی ندارند. پس این موضوع را در انتخاب بهترین مانیتور باید در نظر داشته باشید.

مشاهده بیشتر: مانیتور TN

2.پنل VA (VERTICAL ALIGNMENT)

پنل VA که کوتاه شده عبارت Vertical Alignment  به معنای چیدمان عمودی است یعنی چیدمان کریستال‌ها به صورت عمودی است، چیدمان عمودی کریستال ها باعث می‌شود در فضای تاریک نمایش بهتری ارائه دهد و ترتیب رنگ‌های این پنل نیز برابر با سبز، قرمز و آبی می‌باشد. کریستال مایع شدت نور خروجی و نور پس زمینه و رنگ های قرمز، سبز و آبی را مشخص می کند. شاید بتوان گفت مهم ترین تفاوت بین انواع پنل‌ها در چگونگی قرارگیری کریستال‌ها و حرکت آن‌ها هنگام اعمال ولتاژ الکتریکی است.

مشاهده بیشتر: مانیتور VA

3.پنل IPS

پنل‌های IPS نسبت به پنل‌های TN مزایای بیشتری دارند؛ زیرا تصاویر را با محدوده وسیع‌تری از رنگ‌ها و روشنایی بیشتر نمایش می‌دهند و نسبت به پنل TN، محدوده گسترده‌ تری از زاویه‌های مشاهده خوب را برای کاربران ارائه می‌دهند. پنل IPS با بالابردن کیفیت رنگ و زاویه دید و سرعت و ثبات پاسخگویی نمایشگر روشی نوین ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: مانیتور IPS

4.پنل OLED

اگر به دنبال یک پنل با کیفیت تصویر بالا هستید صفحه نمایش OLED برای شما مناسب است. OLEDها رنگ سیاه بهتری به شما می‌دهند و تا امروز ثابت کرده‌اند که دقت رنگ برجسته‌ای را برای شما ارائه می‌دهند. اما باید به این موضوع توجه کنید که پنل‌های OLED به اندازه کافی نمی‌توانند نور تولید کنند که این مورد دیدن تصویر را در محیط‌های روشن‌تر سخت‌تر می‌کند. 

کدام پنل را انتخاب کنیم؟

باید گفت که پنل‌های IPS بهترین زاویه دید را ارائه می‌دهند. هنگام انتخاب پنل باید این موضوع را هم عنوان کرد که مانیتورهای VA اکثرا خمیده هستند و زاویه دید را کمی کاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید از مانیتور خود برای کارهای گرافیکی و گیمینگ استفاده کنید پنل IPS  و TN مناسب کار شما است. اگر برای کارهای عمومی خود از پنل‌ها استفاده می‌کنید پنل‌های VA برای شما گزینه بهتری است. اگر پنل را برای کارهای گرافیک نیاز دارید و میزان قیمت برای شما اهمیت زیادی ندارد، انتخابتان بی درنگ پنل IPS باشد. در صورتی که برای استفاده روزمره مثل تماشای فیلم و سریال پنل را می‌خواهید نیاز به مانیتوری با دقت رنگ عالی و نرخ به روز رسانی بالا ندارید، بهتر است پنل TN را تهیه کنید.

سایز مناسب برای مانیتور چقدر است؟

قطعا همه شما به دنبال مانیتوری هستید که فضای کمی را اشغال می کند و در عین حال فضای کار گسترده ای را در صفحه نمایش به شما ارائه می‌دهد. اما بهترین مانیتور کدام است؟

بهترین سایز مانیتور

یکی از مشخصات مهم مانیتور که باید به آن دقت کنید، سایز مانیتور است که در گذشته مانیتورهای زیر 22 اینچ بسیار معمول بودند اما امروزه شرایط فرق کرده است. مانیتور 24 اینچی برای کارهای عمومی مناسب هستند اما در حالت پیشرفته تر باید از مانیتورهای بزرگ تر با اندازه 25 تا 30 اینچی استفاده کنید. اگر می‌خواهید بهترین حالت ممکن را داشته باشید مانیتورهای 50 اینچی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. احتمالا مطالعه مقاله انواع سایز مانیتور در انتخاب بهترین ساز نمایشگر برای شما کمک کننده خواهد بود.

زمان پاسخگویی

 زمان پاسخگویی، سرعت تغییر پیکسل‌ها از یک رنگ به رنگ دیگر است. زمان پاسخ‌دهی کمتر (اندازه‌گیری شده در میلی‌ثانیه) باعث کاهش تاری حرکت می‌شود. پس به دنبال نمایشگرهایی با زمان پاسخ 5 میلی ثانیه یا کمتر برای بازی و کارهایی مثل ویرایش ویدیو باشید. اگر دوست دارید تا در مورد زمان پاسخگویی بیشتر بدانید، سری به مقاله زمان پاسخگویی مانیتور چیست بزنید.

نرخ تازه‌سازی

 نرخ تازه‌سازی نشان دهنده این است که نمایشگر چند بار در هر ثانیه، تصویر را به‌روزرسانی می‌کند که بر حسب هرتز (هرتز) اندازه‌گیری می‌شود. نرخ تازه‌سازی بالاتر، مانند 144هرتز یا 240 هرتز، منجر به حرکت نرم‌تر و کاهش تاری حرکت می‌شود که این مورد برای بازی یا فعالیت‌های سریع، بسیار مهم است.

مشخص است که برای خرید بهترین مانیتور 2023 باید ابتدا بدانید که این مانیتور را برای چه کاری می‌خواهید؟ یعنی هدف خود را از خرید مانیتور مشخص کنید.

آیا برای گیمینگ می خواهید یا کارهای روزمره خود؟ باید پاسخ تمام این سوالات را قبل از انتخاب بهترین مانیتور 2023 بدانید تا انتخاب درستی داشته باشید. برخی ویژگی‌های مانیتور می‌تواند سلیقه‌ای باشد، مثلا شاید شما برای انتخاب، مانیتورهای خمیده را ترجیح دهید.

کدام برند مانیتور را انتخاب کنیم؟

انتخاب برند برای مانیتور به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد. چندین برند معتبر وجود دارند که مانیتورهای باکیفیت ارائه می دهند.

Dell: مانیتورهای Dell به دلیل قابلیت اطمینان و کارایی خود شناخته شده‌اند. این مانیتورها برای اهداف مختلفی مثل بازی، تولید محتوا و استفاده حرفه‌ای استفاده می‌شوند.

ال جی: ال جی به نمایشگرهای باکیفیت خود معروف است و مانیتورهای مختلفی از جمله مدل هایی با پنل IPS برای رنگ‌های دقیق و زاویه دید وسیع ارائه می‌دهد. آنها همچنین دارای نمایشگرهای فوق عریض هستند و گزینه مناسبی برای تولیدکنندگان محتوا هستند.

مطالعه بیشتر: مانیتور ال جی

سامسونگ: سامسونگ مانیتورهایی با نمایشگرهای پر جنب و جوش و ویژگی‌های نوآورانه تولید کرده است. آنها طیف متنوعی از مانیتورها از جمله نمایشگرهای خمیده، مانیتورهای بازی و گزینه‌های با وضوح بالا دارند.

مطالعه بیشتر: مانیتور سامسونگ

ایسر: ایسر طیف گسترده‌ای از مانیتورها را ارائه می‌دهد، از جمله مدل‌های متمرکز بر بازی با نرخ تازه سازی بالا و زمان پاسخگویی پایین. آنها همچنین دارای مانیتورهایی برای کاربردهای عمومی و حرفه‌ای هستند.

انتخاب برند مانیتور

انتخاب برند مانیتور در نهایت به نیازها، ترجیحات و بودجه شما بستگی دارد. پاسخ قطعی در مورد اینکه کدام برند برای همه بهترین است وجود ندارد، زیرا برندهای مختلف در زمینه های مختلف برتری دارند و بازارهای مختلفی را ارائه می دهند.

سخن نهایی

در نهایت، محدوده بودجه‌ای را تنظیم کنید که با نیازهای شما هماهنگ باشد. مانیتورها می‌توانند از نظر قیمت به طور قابل توجهی متفاوت باشند، بنابراین بودجه خود را در کنار ویژگی‌ها و مشخصاتی که اولویت دارید در نظر بگیرید. خواندن بررسی‌ها، مقایسه مشخصات، و جستجوی توصیه‌ها از منابع قابل اعتماد نیز می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه در هنگام انتخاب بهترین مانیتور 2023 برای نیازهایتان کمک کند. آی تی هوم به شما کمک می کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!