top banner

در کامپیوترهای رومیزی، انتخاب یک پردازنده اینتل کار دشواری نیست. شما تنها کافی است یک سری پسوند را به خاطر بسپارید. برای مثال پسوند K به این معنا است که پردازنده اصطلاحا Unlocked بوده و شما می‌توانید آن را اورکلاک کنید. اما قضیه در زمینه پردازنده های لپ تاپ اینتل کمی پیچیده‌تر می‌شود. احتمالا دیده‌اید که چیپ‌های لپ تاپ اینتل پسوندهای متفاوتی دارند، اما دقیقا نمی‌دانید که معنی هر کدام از این پسوندها چیست. دانستن این تفاوت می‌تواند تاثیر بسزایی در انتخاب لپ تاپ بعدی شما داشته باشد. تفاوت پردازنده‌های U ،H و P اینتل چیست؟ شما باید کدام یک را بخرید؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد. پس با آی تی هوم همراه باشید.

چرا پردازنده های لپ تاپ اینتل پیچیده‌تر از دسکتاپ هستند؟

دلیل اینکه پردازنده های لپ تاپ اینتل تا این حد پیچیده‌تر از مدل‌های دسکتاپ هستند، این است که هیچ دو مدل لپ تاپی دقیقا مثل یکدیگر نیستند. به همین خاطر است که صرفا نمی‌توانید به مدل و نسل پردازنده به هنگام انتخاب لپ تاپ توجه کنید. المان‌های دیگری هم در انتخاب شما موثر خواهند بود.

در کامپیوترهای رومیزی، مصرف انرژی پردازنده‌ها می‌تواند بسیار متغیر باشد. اما طراحی کیس‌های PC در طول سال‌ها بدون تغییر اساسی باقی مانده است. ما یک جعبه بزرگ داریم که مادربورد درون آن قرار گرفته است. فضای کافی برای خنک کردن قطعات درون کیس نیز وجود دارد. به همین دلیل، وقتی در نامگذاری پردازنده‌های دسکتاپ به یک پسوند برمی‌خورید، معمولا آن پسوند ربطی به مصرف انرژی نداشته و فاکتورهای دیگری را تعیین می‌کند. برای مثال پسوند F به معنای نداشتن پردازنده گرافیکی یکپارچه و پسوند K به معنای Unlocked بودن پردازنده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پسوندهای پردازنده‌های دسکتاپ اینتل می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

پردازنده های لپ تاپ اینتل

اما در لپ تاپ‌ها به اندازه کامپیوترهای رومیزی فضا وجود ندارد. حتی ضخیم‌ترین لپ تاپ‌ها هم به یک کیس PC نزدیک نمی‌شوند. به همین سبب فداکاری‌های لازم است تا به یک تعادل بین عملکرد، بهینگی و سبکی برسیم. با توجه به اینکه می‌خواهید لپ تاپ شما تا چه حد قدرتمند باشد، این تعادل در هر کدام از این زمینه‌ها متفاوت خواهد بود.

به همین دلیل است که به سری‌های متفاوت پردازنده‌ها برای لپ تاپ نیاز داریم. حتی چند وات اضافه هم می‌تواند تاثیر بسزایی در عملکرد سیستم کولینگ یک لپ تاپ داشته باشد. در حال حاضر پردازنده‌های لپ تاپ اینتل به سه دسته متفاوت تقسیم می‌شوند؛ P ،U و H. هر کدام از این‌ها هم در دسته مشخصی از لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پردازنده‌های U اینتل چه هستند؟

اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک و باریک هستید که از آن برای کارهای روزمره و وبگردی استفاده کنید، این لپ تاپ احتمالا به یک پردازنده U مجهز خواهد بود. U مخفف “ultra-low-power” است. این پردازنده‌ها لزوما قوی‌ترین عملکرد CPU را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. در عوض پردازنده‌های سری U با در نظر داشتن مصرف کم انرژی و بهینگی طراحی شده‌اند. برای مثال پردازنده Intel Core i7-1365U تنها 15 وات انرژی مصرف می‌کند و در فواصل کوتاه توانایی رسیدن به مصرف 55 وات را دارد. برخی از پردازنده‌های سری U حتی تنها 9 وات انرژی مصرف می‌کنند. خنک کردن این پردازنده‌ها به نسبت بسیار آسان بوده و حتی می‌توان آن‌ها را بدون فن هم خنک کرد.

این چیپ‌ها نسبت به سایر پردازنده های لپ تاپ اینتل بسیار ضعیف‌تر هستند. برای رسیدن به این مصرف انرژی کم، اینتل مجبور شده تا در زمینه‌هایی مثل سرعت یا تعداد هسته‌ها فداکاری کند. در نهایت این به معنای عملکرد ضعیف‌تر برای لپ تاپ شما است. اما اگر به دنبال یک لپ تاپ سبک و باریک هستید، چیپ‌های U کار شما را راه می‌اندازند.

لپ تاپ اینتل

پردازنده‌های P اینتل چه هستند؟

حالا که می‌دانید پردازنده‌های سری U چه هستند، به پردازنده‌های P اینتل می‌پردازیم که گزینه‌ای میانه‌رو محسوب می‌شوند. همانند سری U، این پردازنده‌ها بیشتر در لپ تاپ‌های سبک و باریک دیده می‌شوند. اما برخلاف چیپ‌های U، مصرف انرژی این CPUها و همچنین عملکرد آن‌ها کمی بالاتر است.

پردازنده‌های P انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. به طور دقیق‌تر توان مصرفی این پردازنده‌ها 28 وات است. این مقدار تقریبا دو یا حتی سه برابر نیازهای یک چیپ U است. به همین سبب نیازمندی‌های انرژی و کولینگ این پردازنده‌ها بیشتر بوده و شما به سیستم تهویه مجهزتری نیاز دارید. در حالی که پردازنده‌های سری U در لپ تاپ‌های میان‌رده به چشم می‌خورند، چیپ‌های P مختص به آلترابوک‌های گران‌تر مثل Dell XPS 13 است.

پردازنده های لپ تاپ اینتل سری H؛ بیشترین قدرت

در نهایت به بالای زنجیره غذایی پردازنده‌های اینتل می‌رسیم. چیپ‌های سری H برخلاف سری‌های U و P برای لپ تاپ‌های سبک و باریک طراحی نشده‌اند. در حالی که آن پردازنده‌ها می‌توانند به حداکثر توان مصرفی 28 وات برسند، توان مصرفی پردازنده‌های H عدد 45 وات است. البته توجه داشته باشید که این میزان باز هم نزدیک به پردازنده‌های دسکتاپ نیست (پردازنده Core i9-12900K توان مصرفی 125 وات را دارد). اما برای یک لپ تاپ، 45 وات رقم بالایی است. به یاد داشته باشید که قطعات یک لپ تاپ در فضای بسته‌ای قرار گرفته‌اند. برخی از متغیرهای سری H هم یک پسوند اضافه مثل X یا S دارند. اما این چیپ‌ها هم بخشی از سری H محسوب می‌شوند.

سری پردازنده لپ تاپ اینتل

یکی از مزایای دیگر چیپ‌های سری H این است که این پردازنده‌ها به معادل دسکتاپ خود نزدیک‌تر هستند. این یعنی در حالی که Intel Core i9-13900K بهترنی پردازنده نسل 13 اینتل است، چیپ i9-13980HX همان نقش را برای لپ تاپ‌ها بازی می‌کند.

البته وقتی می‌گوییم که پردازنده‌های سری H مناسب لپ تاپ‌های سبک و باریک نیستند، شوخی نمی‌کنیم. این قطعات معمولا در لپ تاپ‌های گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند و یک لپ تاپ گیمینگ به طور کلی سنگین‌تر و ضخیم‌تر از یک لپ تاپ معمولی است. این ضخامت به این خاطر است که سیستم کولینگ این لپ تاپ‌ها برای خنک کردن این قطعات قدرتمند بزرگتر است. اگر سعی کنید که یکی از این چیپ‌ها را در یک لپ تاپ سبک و باریک قرار دهید، گرمای تولید شده منجر به آسیب دیدن قطعات و کاهش عمر لپ تاپ خواهد شد.

جمع‌بندی

در نهایت انتخاب CPU مناسب از میان “پردازنده های لپ تاپ اینتل”، به نوع کاربری شما بستگی دارد. چیپ‌های U ،P و H همه عالی هستند، اما کاربرد متفاوتی دارند. اگر به دنبال یک لپ تاپ گیمینگ هستید که از یک پردازنده اینتل استفاده می‌کند، بعید است که لپ تاپ شما از یک چیپ H استفاده نکند. همچنین دیدن یک پردازنده H در یک لپ تاپ سبک و باریک غیرممکن است. برخی ممکن است که به عملکرد اهمیتی ندهند و یک لپ تاپ سبک و باریک بخواهند. در حالی که برخی حاضرند قابلیت حمل و نقل را فدای یک پردازنده قدرتمند کنند.

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!