top banner
اتصال دائم شارژر به لپ تاپ

شاید شما نیز همیشه موقع کار با لپ تاپ شارژر را به دستگاه وصل می کنید و در این حالت از لپ تاپ خود استفاده می کنید. انجام این کار می تواند به مرور زمان و در آینده نه چندان دور موجب از کار افتادگی باتری لپ تاپ شما شود و به آن صدمه بزند.

در کل اتصال دائمی شارژر به لپ تاپ می تواند مشکلاتی هر چند کوچک در سیستم شما ایجاد کند.

در این مقاله ما قرار است در مورد این موضوع صحبت کنیم که نحوه صحیح شارژ لپ تاپ به چه صورت است و در صورت استفاده همیشگی از شارژر چه مشکلاتی ایجاد می شود.

پس تا انتهای مقاله با آی تی هوم همراه باشید.

اتصال دائم شارژر به لپ تاپ

نحوه صحیح شارژ لپ تاپ به چه صورت است؟

بسیار واضح است که برای استفاده از لپ تاپ در محیطهای بدون دسترسی به برق شهری، باید آن را شارژ کنیم. اما در واقعیت برای شارژ کردن لپ تاپ باید اصولی را نیز رعایت کرد که انجام آن ها سبب افزایش طول عمر باتری لپ تاپ شما خواهد شد و عدم توجه به آن موجب آسیب رساندن به باتری دستگاه شما می شود. یکی از این موارد اتصال دائمی شارژر به لپ تاپ است.

باید بدانید که اتصال دائم شارژر به لپ تاپ اشتباه نیست ولی بی عیب و نقص هم نیست. در واقع تمام این موضوع بستگی به این دارد که باتری دستگاه شما از چه نوع است و آیا قابل جدا سازی هست یا نه؟

اغلب لپ تاپ هایی که در بازار وجود دارند دارای باتری لیتیوم یونی هستند.  اصولا این باتری ها می‌توانند به دفعات زیادی چرخه‌ی شارژ داشته باشند و کمترین آسیبی به گنجایش آن ها نمی رسد. همچنین می توان به این نکته اشاره کرد که این نوع باتری ها را نمی‌توان بیش‌ ازحد شارژ کرد؛ یعنی هر زمان که باتری به شارژ ۱۰۰ درصد برسد، مدار درونی باتری‌های لیتیومی فرایند شارژ دستگاه را متوقف می‌کند و بعد از آن برقی که از ‌طریق کابل به لپ ‌تاپ می‌رسد به ‌جای عبور از باتری، مستقیم به مدار منبع تغذیه لپ تاپ هدایت می‌شود.

این موضوع می تواند اتفاق بسیار خوبی باشد چرا که اگر باتری بیش از حد شارژ شود در کم خطر ترین حالت ممکن از کار می افتد و در حالت وحشتناک می تواند منفجر شود. برای این که بتوانید طول عمر باتری لیتیومی خود را تا حد ممکن افزایش دهید، توصیه می‌شود قبل از رسیدن شارژ به ۱۰۰ درصد، اتصال لپ‌تاپ به برق را قطع کنید.

ولی اگر باتری لپ تاپ شما قابل جدا سازی است در واقع این تکنولوژی جدید را ندارد و بهتر است برای جلوگیری از به هدر رفتن چرخه شارژ باتری آن را از دستگاه جدا کنید.

اتصال شارزر به لپ تاپ

بهترین راهکار برای افزایش طول عمر باتری لپ ‌تاپ این است که آن را تا ۸۰ درصد شارژ کنیم و سپس بگذاریم تا ۴۰ درصد تخلیه‌ شود. دلیل این کار آن است که هر سلول باتری لیتیومی تا سطح ولتاژ آن شارژ می‌شود. هرچه درصد شارژ بیشتر شود، سطح ولتاژ نیز بیشتر خواهد شد و هرچه ولتاژ درون سلول افزایش یابد، فشار بیشتری به باتری وارد می‌شود و این فشار از تعداد چرخه‌های شارژ کم می‌کند. بسیاری از تولید کنندگان لپ تاپ نرم افزارهایی برای این موضوع طراحی کرده‌اند که بهتر است از آنها استفاده شود. این نرم افزارها بصورت خودکار و با تنظیمات کاربر می‌تواند قبل از رسیدن به شارژ کامل ورود برق به باتری را مسدود کنند.

اهمیت این موضوع در این است که اگر باتری‌ تا ۱۰۰ درصد شارژ شود، تنها ۳۰۰ تا ۵۰۰  چرخه‌ی شارژ خواهد داشت؛ اما اگر تا ۸۰ درصد شارژ شود، چرخه‌ی شارژش ممکن است به ۱،۲۰۰ تا ۲،۰۰۰ برسد.

اگر در خصوص چرخه شارژ باتری اطلاعاتی ندارید، می توانید به مقاله‌ی نحوه تست سلامت باتری لپ تاپ مراجعه کنید.

همچنین مطالعه مقاله زیر نیز می تواند برای شما مفید باشد.

میانگین عمر مفید لپ تاپ بر حسب برند

اتصال لپ تاپ به شارژرر به طور دائمی

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری

طبیعی است که باتری لپ تاپ مانند هر وسیله‌ی دیگری که از آن استفاده می کنیم عمر مفید و محدودی داشته باشد و با هر بار شارژ و تخلیه‌ی آن، از تعداد چرخه‌های شارژ باتری کاسته شود. با این حال نکاتی در مورد نگهداری صحیح از باتری لپ تاپ وجود دارد که با انجام دادن آن ها می توانید تا حدی عمر مفید استفاده از باتری لپ تاپ را افزایش دهید که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم :

  • از قراردادن مستقیم لپ ‌تاپ بر روی بالش، پتو یا سطوح نرم و پرز دار خودداری کنید چرا که می تواند باعث به‌ دام ‌انداختن حرارت و آسیب به باتری لپ تاپ شود.
  • اگر قرار است در طولانی مدت از لپ تاپ خود استفاده نکنید درصورت امکان و اگر لپ تاپ شما این قابلیت را دارد بهتر است که باتری آن را خارج کنید.
  • از قراردادن لپ‌ تاپ در دمای بسیار گرم یا بسیار سرد خودداری کنید.
  • برای افزایش طول عمر باتری و کاهش دفعات چرخه‌ی شارژ، نور صفحه‌کلید و تنظیمات اسلیپ (Sleep) و روشنایی صفحه‌ نمایش را کم کنید و چنانچه از وای‌فای استفاده نمی‌کنید، آن را قطع کنید.
  • اگر لپ‌تاپ داغ کرده است، با آن بازی نکنید.
  • به‌ جای استفاده کردن از حالت استندبای، لپ‌تاپ را خاموش کنید یا در حالت خواب زمستانی (Hibernate) قرار دهید.
  • تب‌های اضافی مرورگر و آن هایی را که نیاز ندارید را ببندید تا از مصرف شارژ بیشتر جلوگیری شود.

اتصال دستگاه‌های اکسترنال به لپ‌تاپ، مثل فلش درایوها و دی‌وی‌دی رایتر اکسترنال و هارد اکسترنال را درصورت نیاز نداشتن به آنها قطع کنید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!