top banner
کارت گرافیک آن برد و اختصاصی

یکی از اجزای سخت افزاری و البته مهم هر لپ تاپ یا کامپیوتر، کارت گرافیک آن است، که این روزها در انواع مختلف کارت گرافیک آنبرد و مجزا تولید می شود و در دستگاه ها به کار می رود.

اصولا وقتی صحبت در مورد کارت گرافیک می شود، با دو نوع کارت گرافیک رو به رو هستیم:

1.کارت گرافیک مجزا (Dedicated Graphic cart)

2.کارت گرافیک آنبرد (Integrated Graphic cart)

نکته: در واقع اصطلاح درست تراشه گرافیکی “Integrated” گرافیک یکپارچه یا مجتمع است، ولی عموم کاربران به نام OnBboard(آنبرد) می‌شناسند .در این مقاله نیز برای اینکه این مطلب قابل درک باشد از کارت گرافیک یکپارچه به عنوان “آنبرد” نام خواهیم برد

بیشتر افراد در زمان خرید لپ تاپ، دستگاهی را انتخاب می کنند که تنها مجهز به کارت گرافیک OnBboard(آنبرد) است. چرا که هم می تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد و علاوه بر آن قیمت پایین تری نیز دارد. اما در صورت انتخاب لپ تاپی با کارت گرافیک مجزا می توانند قدرت و عملکرد خیلی بالاتری را تجربه کنند این موضوع به خصوص برای گیمرها و کاربران نرم افزار های گرافیکی اهمیت بالایی دارد.

به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم مقاله ای در خصوص کارت گرافیک آنبرد و مجزا تهیه کنیم و اطلاعاتی کاملی در این خصوص را در اختیارتان قرار دهیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

همه ی نکاتی که در مورد کارت گرافیک باید بدانید!

اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید یعنی با اجزای اصلی لپ تاپ آشنایی دارید، همانطور که می دانید CPU یکی از اجزای اصلی هر لپ تاپ می باشد که وظیفه پردازش میلیون ها داده و اطلاعات را بر عهده دارد.

کارت گرافیک یا GPU هم یکی از اجزای پردازشی در لپ تاپ است با این تفاوت که فقط وظیفه پردازش داده های تصویری و گرافیکی را بر عهده دارد.

کارت گرافیک

کارت گرافیک آنبرد و اختصاصی چه ویژگی هایی دارد!

کارت گرافیک آنبرد(Integrated)چیست؟

گرافیک آنبرد یا همان گرافیک مجتمع همانطور که گفته شد، واحد پردازش گرافیک(GPU) است که بر روی تراشه اصلی پردازش دستگاه یعنی CPU قرار می گیرد. این نوع از پردازنده گرافیکی قدرت پردازش های سنگین را ندارد و همچنین از Ram موجود در دستگاه به عنوان حافظه پردازشی استفاده می‌کند. از مزیتهای GPU آنبرد این است که مصرف انرژی این نوع پردازنده های گرافیک بسیار کم است.
پس اگر شما لپ تاپی را تهیه کنید که کارت گرافیکی آنبرد داشته باشد، پس هزینه اضافی برای کارت گرافیکی پرداخت نمی کنید، چون این نوع پردازنده گرافیکی به خودی خود بر روی تراشه CPU وجود دارد.

از نمونه لپ تاپ هایی که فقط دارای گرافیک آنبرد هستند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
لپ تاپ ایسوس VivoBook X543MA

لپ تاپ ایسو/vivobook-x543ma-ea/

س VivoBook R565MA

لپ تاپ ایسوس ZenBook UX425EA

لپ تاپ لنوو IdeaPad V14

گرافیک مجزا (Dedicated)چیست ؟

کارت گرافیک مجزا به صورت یک کارت و چیپ ست جدا از CPU می باشد.

کارت گرافیک های مجزا دارای هسته های پردازشی قوی برای پردازش تصاویر دارند. این نوع از هسته ها نسبت به نسل و نوع کارت گرافیک متفاوت است ، در برخی از این کارتها یا چیپ های گرافیک یک نوع هسته وجود دارد و در برخی سه نوع هسته وجود دارد که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند.
GPU یا همان پردازنده گرافیکی ، حافظه ذخیره سازی مخصوص به خود به اسم VRam دارند که این حافظه داده های مورد نیاز کارت گرافیک را با سرعت بیشتری در اختیار CPU قرار می دهد.

بطور مثال:

لپ تاپ لنوو IdeaPad 5(IP

5)

لپ تاپ ایسوس VivoBook S533EQ

نمونه های ذکر شده مجهز به پردازنده Core i7 و 16GB رم می باشند و همچنین کارت گرافیک GeForce MX350 و GeForceMX450 با رم 2 گیگابایت نیز در آن به کار رفته است. در این شرایط کارت گرافیک شما از نوع اختصاصی یا Dedicated می باشد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی مورد نیاز از رم 2 گیگابایتی که دارد، استفاده می کند و ھیچ دخالتی در عملکرد رم 16 گیگابایتی اصلی لپ تاپ ندارد.

کارت گرافیک

آشنایی با انواع کارت گرافیک

کارت گرافیک مجزا برای چه افرادی مناسب است؟

اگر این سوال برای شما پیش آمده است که کدام یک از این دو کارت گرافیک می تواند برای شما بهتر باشد باید بگوییم که بستگی به این موضوع دارد که چقدر قصد دارید برای خرید لپ تاپ هزینه کنید و چه انتظاری از لپ تاپ دارید؟!

که در جواب این سوال با دو حالت رو به رو هستیم:

الف) اگر شما گیمر هستید و می خواهید از لپ تاپ برای بازی کردن استفاده کنید، فرقی نمی کند برای بازی های ساده یا سنگین در کل شما به کارت گرافیک با توان بالایی نیاز دارید.

پس بهتر است که کارت گرافیک مجزا را انتخاب کنید.

چنانچه برای شما مهم است که در زمان بازی بالاترین فریم ریت تصویر را داشته باشید یا می خواهید که تنظیمات گرافیکی بازی را بیشتر کنید تا لذت بیشتری را در زمان بازی تجربه کنید. انجام همه ی این کار فقط نیاز به یک کارت گرافیک مجزا دارد.

ب) اگه شما یک گرافیست، طراح یا انیمیشن‌ساز هستید و برای انجام کارهای گرافیکی مثل ادیت ویدیو و رندرینگ قصد خرید لپ تاپ را دارید بهتر است که دستگاهی را انتخاب کنید که کارت گرافیک مجزا داشته باشد.

گرافیست ها اصولا این موضوع را تجربه کرده اند که رندر گرفتن با دستگاهی که کارت گرافیک آنبرد دارد، ساعتهای زیادی طول می کشد، اما لپ تاپ های مجهز به کارت گرافیک مجزا این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام می دهند.

کارت گرافیک OnBoard برای چه افرادی مناسب است؟

کارت گرافیک آنبرد نیز این روز ها شاهد پیشرفت و تحولات گسترده ای شده است اما در خصوص این که بیشتر برای چه کسانی مناسب است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) غیر گیمرها و مصارف عادی

کسانی که قصدشان از خرید لپ تاپ بیشتر برای استفاده‌ی عادی و روزمره از مثل وب‌گردی، تماشای فیلم، نوشتن یک متن یا ویرایش آن می باشد و نمی خواهند که از لپ تاپ برای کارهای سنگین یا گیم استفاده کنند، می تواند کارت گرافیک آنبرد را انتخاب کنند.

ب)گیمرهایی که بودجه ی محدودی دارند

یکی از مزایای که کارت گرافیک آنبرد دارد این است که افرادی که قصد دارند برای مصارف عادی و روزمره از لپ تاپ استفاده کنند اما در کنار آن می خواهند که بازی های ساده ای انجام دهند و بودجه ی محدودی نیز دارند می توانند این کارت گرافیک را انتخاب کنند.

درست است که این کارت گرافیک نمی تواند در حد و اندازه کارت گرافیک مجزا پردازش های گرافیک را انجام دهد اما برخی از لپ تاپ های بالا رده با کارت گرافیک آنبرد وجود دارند که عملکرد قابل قبولی نیز دارند.

کارت گرافیک

تفاوت های کارت گرافیک آنبرد و مجزا

تفاوت های کلی بین کارت گرافیک آنبرد و اختصاصی:

1.کارت گرافیک های اختصاصی به دلیل این که دارای رم و فن می باشد معمولا قطعه ی بزرگ و جا‌‌ گیری می باشد که برعکس کارت های گرافیک آنبرد مصرف برق و انرژی بالایی نیز دارد.

2.از نظر قیمتی دستگاه هایی با کارت گرافیک مجزا گرانتر هستند و در مقابل سیستم هایی که کارت گرافیک آنبرد دارند را می توانید با قیمت پایین تری تهیه کنید.

3.کارت گرافیک های آنبرد نمی توانند داده های گرافیکی سنگین را پردازش کنند به همین جهت مناسب گیمینگ و اجرای نرم افزار های گرافیکی سطح بالا و حرفه ای نمی باشد در عوض کارت گرافیک های اختصاصی مناسب پردازش داده های سنگین گرافیکی می باشند.

4.همچنین این دو نوع کارت گرافیک از نظر تعداد هسته و نوع هسته نیز تفاوت دارند.

5.کارت گرافیک های آنبرد دارای حافظه اختصاصی نیستند به همین جهت از حافظه اصلی سیستم استفاده می کند. مثلا اگر سیستم شما دارای ۴ گیگابایت حافظه رم (RAM) باشد بخشی از این حافظه به کارت گرافیک آنبرد اختصاص داده می‌شود که برای پردازش های گرافیکی مورد استفاده قرار دهد.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درخصوص کارت گرافیک آنبرد و اختصاصی در اختیارتان قرار دهیم.

چنانچه شما برای خرید لپ تاپ به مشاوره نیاز دارید، می توانید با کارشناسان آی تی هوم از طریق شماره ی زیر در ارتباط باشید.

021-66455030

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!

نظرات کاربران

  1. محمد مهدی

    سلام خسته نباشید .بنده راجب اینکه میشه مقداری از رامو دراختیار گرافیک گذاشت شنیدم.خاستم بدونم ایا درمورد لبتاپی با گرافیک ان بوردم میشه ااینکارو کرد؟تا توان گرافیکی بیشتر بشه

    پاسخ به این نظر
    1. سوگل مختاری

      سلام محمد مهدی عززی
      این موضوع درست هست اما اگر گرافیک شما آنبرد باشه به صورت کلی از فضای رم استفاده میکنه!

      پاسخ به این نظر
  2. Soheil

    سلام سوال داشتم مثلاً اگه مادربرد رم 64 گیگ ساپرت کنه چه مقدار از حافظه رم به گرافیک آنبرد میده و چه مقدار به سی پی یو

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود سهیل عزیز
      این که شما چقدر رم میتونید به کارت گرافیک بدین به نوع مادربرد و پردازنده شما بستگی داره و این مقدار رو هم میشه توی بایوس تغییر داد . این رو هم اضافه کنم حتی اگر 8 گیگ رم رو هم بتونه به گرافیک آنبرد بدین به این معنی نیست که به اندازه یک کارت گرافیک 8 گیگ مجزا کارایی داشته باشه . بیشتر رم نقش یک میز کار رو به عهده داره .

      پاسخ به این نظر
  3. امیر حسین

    سلام مگه نمیگید گرافیک از حافظه رم اختصاص میگیره
    مثال رم ۱۶ گیگابایت داره
    پس گرافیک هم ۱۶گیگابایت هست

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود دوست عزیز
      اگر قرار باشه تمام رم یک لپ تاپ با گرافیک آنبرد به گرافیک اختصاص داده بشه چیزی در اختیار CPU نمیمونه که بخواد کار کنه . همیشه ی حجم رم مشخص و محدودی رو میتونید به کارت گرافیک آنبرد اختصاص بدین . این مقدار از حجم رم بسته به نوع مادربرد و نوع CPU فرق میکنه .

      پاسخ به این نظر
  4. امیر حسین

    سلام مگه نمیگید گرافیک از حافظه رم اختصاص میگیره
    مثال رم ۱۶ گیگابایت داره
    پس گرافیک هم ۱۶گیگابایت هست

    پاسخ به این نظر
    1. Soheil

      سلام سوال داشتم مثلاً اگه مادربرد رم 64 گیگ ساپرت کنه چه مقدار از حافظه رم به گرافیک آنبرد میده و چه مقدار به سی پی یو

      پاسخ به این نظر
  5. سبحان توکلی

    امکانش هست گرافیک مجزا اضافه کرد؟
    و مثلا میشه fifa 2022 رو روش اجرا کرد؟

    پاسخ به این نظر
  6. سبحان توکلی

    سلام وقتتون بخیر
    من یه دستگاه asus m1503 vivo book دارم
    رم ۱۶
    ۱ ترابایت ssd
    و ryzen 7 سری ۴۰۰۰
    و گرافیک آنبورد
    میخواستم ببینم برای کار گرافیکی مقدماتی تا متوسط و برنامه نویسی و گیم های متوسط مناسب هستش؟

    پاسخ به این نظر
    1. کارشناس آی تی هوم

      درود سبحان عزیز
      برای ادیت عکس و کار با نرم افزارهای فتوشاپ مناسب هست . برای برنامه نویسی هم جوابگو هست ولی چون کارت گرافیک مجزا نداره نمیشه بازی های متوسط رو اجرا کرد و به راحتی بازی کرد چون لگ خواهد داشت .

      پاسخ به این نظر
      1. سبحان توکلی

        امکانش هست گرافیک مجزا اضافه کرد؟

        پاسخ به این نظر
  7. مهدی امیری

    سلام در مشخصات سیستم مورد نیاز بعضی بازی ها به دو یا چند گیگ vram احتیاج داره
    مثلا بازی که به 8 گیگ رم احتیاج داره و 2 گیگ vram
    آیا میشه با لپ تاپی که گرافیک آنبرد داره و رم 12 یا 16 بازی رو پلی داد؟

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام مهدی عزیز
      مقدار رم گرافیک یکی از چند المان هست . المان های دیگه مثل ورژن DirectX و OpenGL هم در اجاره بازی دخیل هستند . اگه کارت گرافیک آنبرد شما با این المانهای بازی هم سازگار باشه احتمال بسیار زیاد بشه بازی کرد.

      پاسخ به این نظر
  8. mohammad

    سلام بعضی میگن گرافیک ۲ گیگ اینتل یعنی چی منظور به خاطر رم بالا است گرافیگ میده

    پاسخ به این نظر
    1. Javad Hassankhani

      سلام
      وقتی صحبت از کارت گرافیکی اینتل میشه یعنی اون دستگاه کارت گرافیک مجزا نداره و وظیفه پردازش گرافیک بعهده CPU هست. مقدار رمی هم که بهش اشاره میکنن یعنی این مقدار ظرفیت رو از رم اصلی دستگاه به خودش اختصاص میده.

      پاسخ به این نظر