top banner
معرفی انواع پورت مانیتور

مانیتور کامپیوترهای امروزی پورت‌های مختلفی دارند که هر کدام عملکرد متفاوتی را ارائه می‌دهند. هنگامی که قصد خرید یک مانیتور جدید را دارید باید بدانید که کدام پورت‌ها برای سیستم شما مناسب است. پورت مانیتور برای اتصال کابل‌های مختلف به قطعات سخت افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به تنوع بالای پورت‌های مانیتور شاید انتخاب برای شما کمی مشکل باشد. به همین دلیل ما در این مطلب از آی تی هوم به بررسی رایج ترین و باکیفیت ترین پورت‌های مانیتور و مقایسه بین آنها می‌پردازیم.

معرفی انواع پورت مانیتور

پورت یا درگاه محلی برای اتصال کابل‌های مختلف به قطعات سخت افزاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پورت‌ها به عنوان پورت‌های ارتباطی شناخته می‌شوند که مسئول ارتباط بین کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر هستند. در ادامه با انواع پورت نمایشگر و کاربرد هرکدام از آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.

پورت مانیتور

پورت HDMI

همانطور که می‌دانید پورت مانیتور برای تبادل اطلاعات بین دو کامپیوتر استفاده می‌شود. اگر بخواهیم قدیمی ترین پورت را به شما معرفی کنیم باید گفت پورت HDMI یکی از قدیمی ترین پورت‌های مانیتوری است که نزدیک به 20 سال است به بازار عرضه شده است. اما این پورت چه ویژگی دارد؟

ویژگی پورت HDMI

 پورت HDMI نسبت به دیگر پورت‌ها که فقط تصاویر را انتقال می‌دادند هم تصویر و هم صدا را انتقال می‌دهند. درواقع پورت HDMI اولین پورت دیجیتالی تصویری است که تصویر و صدا را با کیفیت بسیار بالا به کاربران ارائه می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این نوع پورت که باعث ایجاد تصاویر باکیفیت شده است این است که دستگاه فرستنده باید قابلیت ارسال اطلاعات را به صورت غیر فشرده داشته باشد و هم اینکه دستگاه گیرنده بتواند آن اطلاعات را دریافت کند. آن دسته مانیتورهایی که پورت HDMI دارند را فول اچ دی هم معرفی می‌کنند. پورت های HDMI انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

در ادامه یک نمونه از مانیتوری که در آی تی هوم دارای پورت HDMI هست را به شما معرفی می‌کنیم.

مانیتور ایسوس مدل VP247HAE

برند ایسوس مانیتورهای متنوعی را تولید کرده است. مانیتور ایسوس مدل VP247HAE دارای صفحه نمایش 23.6 اینچی است. این مانیتور با شدت روشنایی 250 نیت و با 3 سال گارانتی حامی (ویستا) در آی تی هوم به فروش می‌رسد. پنل VA این مانیتور باعث شده است تا رنگ‌ها به خوبی بازتولید شوند. همچنین این محصول با پوشش sRGB به بازار عرضه می‌شود که این مورد یک ویژگی بسیار کاربردی برای گرافیست‌های عزیر است.

برای اینکه بدانید یک مانیتور مناسب طراحی باید چه ویژگی داشته باشد ان مطلب را از دست ندهید! بهترین مانیتور طراحی

قیمت ارزان ترین لپ تاپ‌های Full HD در آی تی هوم : قیمت لپ تاپ Full HD

پورت های HDMI، Display، DVI و VGA

انواع پورت HDMI

پورت‌های HDMI می‌توانند تصاویر با وضوح بیش از 1080 پیکسل و سرعت 60 فریم بر ثانیه را انتقال دهند. امروزه این نوع پورت‌ها در دستگاه‌های دیجیتال مثل تلویزیون‌هایی با وضوح تصویر بالا، دوربین‌ها به کار برده‌ می‌شوند. پورت‌های HDMI سه نوع و سه سایز مختلف دارند که شامل A،C،D یا به عبارتی پورت‌های معمولی یا استاندارد، mini و micro می‌شوند.

پورت های HDMI مدل MINI و MICRO در دوربین‌های دیجیتالی به کار برده می‌شوند. HDMIهای معمولی را هم اکثرا پشت مانیتورها، تلویزیون یا کنسول بازی مشاهده کرده‌اید. از بحث سوکت‌های HDMI که بگذریم ، HDMI دارای ورژن‌هایی است که شامل 1.4، 2 و 2.4  است.

ورژن‌های HDMI چه تفاوتی با هم دارند؟

می‌توان گفت با پیشرفت تکنولوژی و آمدن ورژن‌های جدیدتر سعی شده تا سرعت انتقال تصویر و کیفیت انتقال تصویر و صدا بهبود پیدا کند. مثلا وقتی از HDMI 1.4 به سمت HDMI 2 می‌رویم، تصاویر 4K را با نرخ تازه سازی بیشتر از 30 هرتز انتقال دهیم. برای اینکه بهتر متوجه این مفهوم شوید به جدول زیر دقت کنید!

Refresh rateResolutionHDMI Version
30 هرتز4KHDMI 1.4
60 هرتز4KHDMI 2

باکیفیت ترین لپ تاپ‌‌های 4k را از آی تی هوم تهیه کنید! قیمت لپ تاپ 4K

درواقع با HDMI 1.4 اگر ویدئویی 4K داشته باشیم که با فریم ریت 60 هرتز گرفته شده باشد، با HDMI ورژن 2 همانگونه که هست می‌توانیم ببینیم. این در صورتی است که در ورژن 1.4 با نرخ تازه سازی کمتری ویدئو را مشاهده می‌کنیم که این موضوع بر تجربه کاربری بهتر تاثیرگذار است.

در مورد انتخاب کابل HDMI به این موضوع هم باید توجه کنید که زمانیکه کابل HDMI را انتخاب می‌کنید و می‌خواهید به پورت HDMI از ورژن 2.1 بزنید، باید دقت کنید که سوکت کابل شما از ورژن 2.1 پشتیبانی کند.

معرفی Display port

نسل جدید از پورت‌های مانیتور به نام Display port شناخته می‌شوند. این مدل پورت‌های مانیتور در دو سایز معمولی و Mini  و دو ورژن 1.4 و 2 روانه بازار شد. همانطور که گفتیم دیسپلی پورت نسبت به HDMI تکنولوژی جدیدتری است و به همین دلیل سرعت انتقال اطلاعات آن نسبت به پورت HDMI بسیار بالاتر است. همچنین کیفیت تصاویر در این مدل پورت بهتر است. این نوع پورت دارای رزولوشن و نرخ تازه‌سازی بالایی است و برای بازی‌ها و برنامه‌های چندرسانه‌ای گزینه مناسبی است.

لیست کامل مانیتورهای گیمینگ : مانیتور گیمینگ

مقایسه بین پورت HDMI و Display port

برای اینکه مقایسه دقیقی بین دو پورت داشته باشیم، دو ورژن برتر HDMI و Display port را بررسی می‌کنیم. یعنی ورژن HDMI 2.1 و Display port 2.0. دیسپلی‌پورت را در جدیدترین کامپیوترها و کارت‌های گرافیک می‌بینیم. البته در کامپیوترهایی که برای کاربران عادی طراحی شده‌اند، کمتر با این پورت مواجه شده‌ایم؛ اما به‌هرحال روند بازار به‌مرور به استفاده‌ بیشتر از دیسپلی‌پورت جلو می‌رود.

 HDMI  و DisplayPort با وجود داشتن اهداف مشترک، در برخی ویژگی‌ها متفاوت‌ هستند. مثلا DisplayPort از پهنای باند و رزولوشن خروجی بهتری نسبت به HDMI برخوردار است. دیسپلی پورت که قیمت تمام شده‌ بالاتری نیز دارد، بیشتر در رایانه‌های شخصی رومیزی و لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین تفاوت‌های دیگری بین نسخه‌های HDMI و DisplayPort دیده می‌شود. از جمله اتصال به چندین مانیتور فول اچ دی که در نسخه HDMI 1.4، این اتصال برخلاف مابقی نسخه‌های HDMI و DisplayPort امکان پذیر نیست.

برای توضیح تفاوت های نسل های مختلف HDMI و Display port  ما جدولی را طراحی کردیم که به کمک آن بهتر این تفاوت ها را درک می‌کنید.

نوع مانیتور HDMI 1.4HDMI 2.0 HDMI 2.1Display port 1.2Display port 1.3Display port 1.4Display port 2.0
یک مانیتور FULL HD
چند مانیتور FULL HD
یک مانیتور 4K
نرخ تازه سازی پویا برای بازی (PS5، XSX)
مقایسه ورژن های مختلف پورت‌های HDMI و Display port

برای اینکه بدانید یک مانیتور مناسب طراحی باید چه ویژگی داشته باشد این مطلب را از دست ندهید! بهترین مانیتور طراحی

پورت VGA

یک رابط ویدئویی آنالوگ است که به طور گسترده در مانیتورهای قدیمی استفاده می شود. این پورت شامل یک کانکتور 15 پین با سه ردیف پنج پین است. VGA از وضوح تا 640 در 480 پیکسل پشتیبانی می‌کند و به تدریج به نفع اتصالات دیجیتال حذف می‌شود.

پورت VGA امروزه هم در مانیتور LED و LCD وجود دارد اما کیفیت تصویر را کم می‌کند.

پورت های مانیتور

پورت DVI

DVI یک رابط ویدیویی دیجیتال است که در انواع مختلفی ارائه می‌شود. پورت DVI از سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کانکتورهای DVI می‌توانند رزولوشن‌های بالاتری نسبت به VGA، از 640 در 480 تا 2560 در 1600 پیکسل، انتقال دهند.

کیفیت های قابل انتقال در پورت های مختلف


آیا دیسپلی پورت از HDMI بهتر است؟

پورت‌های دیسپلی‌پورت و HDMI ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی دارند که باعث استفاده‌ گسترده‌تر از آنها در کامپیوترها می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد که پورت Display به دلیل ویژگی‌های خاص و توانایی تطبیق با تکنولوژی‌های آینده، نسبت به HDMI بهتر باشد. برخی از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که HDMI و دیسپلی پورت را از سایر انواع پورت نمایشگر متمایز می‌کند را ارائه می‌دهیم:

  1. باید گفت که کانکتور دیسپلی‌پورت دارای مکانیزم قفل‌شونده است که کابل را به تجهیزات نمایشگر متصل نگه می‌دارد. اما کانکتور HDMI دارای این قفل نیست. کانکتور درواقع اتصالاتی است که سیم‌ها توسط پیچ‌های نگهدارنده به هم متصل شده‌اند.
  2. به عنوان دومین مزیت، پورت Display دارای انتقال حداکثر 80 گیگا بایت بر ثانیه است. این در حالی است که پورت HDMI می‌تواند تا 47 گیگا بایت بر ثانیه داده‌ها را منتقل کند.
انواع پورت مانیتور

جمع بندی

در این مطلب به معرفی کامل پورت‌های HDMI و Display port پرداختیم. همچنین پورت های دیگری مانند DVI و VGA را نیز بررسی کردیم. به طور کلی دیسپلی پورت تکنولوژی جدیدتری نسبت به دیگر پورت‌ها است و قابلیت‌های بهتری مانند انتقال صدا و تصاویر با کیفیت تری را دارا می‌باشد. اگر شما قصد خرید پورت برای مانیتور را دارید و نمی‌دانید کدام پورت برای شما بهتر است پیشنهاد می‌کنم با کارشناسان ما در آی تی هوم تماس بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!