top banner
تکنولوژی صفحه نمایش VA

در مقالاتی که مربوط به TN و IPS بود اشاره کردیم که تکنولوژی مانیتور های باریک دارای 4 پنل هست، این پنل ها شامل TN , VA , IPS , OLED میباشد.

هر کدام از این پنل ها مزایا و معایب خاص خود را داشتند. نسبت به همین مزایا و معایب رده کاربری هرکدام نیز با دیگری فرق می کند. اکنون نوبت به آن رسیده که مانیتورهایی با پنل AV را معرفی و بررسی کنیم.

 

مانیتورهای با پنل AV با هدف بهبود اشکالات موجود در پنل  TN طراحی و تولید شده اند. مانیتورهای با تکنولوژی VA کنتراست بالاتر، نمایش رنگ بهتر و زاویه دید وسیع تری نسبت به پنل های TN دارند. این پنل رقیب مانیتورهای با پنل IPS به حساب می آیند. از همین رو میتواند در کنار پنل IPS یکی از انتخاب های کاربران نیمه حرفه ای و حرفه ای می باشد.

یکی از ویژگی های بارز تکنولوژی پنل VA این است کنترل کامل بر روی نور پس زمینه مانیتور دارد. در مواردی که نیاز نباشد آن را مسدود میکند. همین ویژگی منحصر به فرد، پنل VA را قادر می سازد نسبت به پنل های IPS و TN، رنگ سیاه عمیق تر و کنتراست بالاتری را نمایش دهد.

 

Contrast Ratio(نسبت کنتراست) مقدار تضاد بین روشن ترین و تاریک ترین نقطه ی تصویر را مشخص میکند. در واقع نمایشگرهایی با نسبت کنتراست بالا می توانند صحنه هایی با روشن ترین رنگ سفید و تاریک ترین رنگ سیاه را به نمایش بگذارند. در نتیجه تصاویر واقعی تری ارائه میشود.

تفاوت کنتراست

این مقدار از نسبت کنتراست بالا میتواند جزئیات بیشتری از سایه‌ها و هایلایت های موجود در تصاویر را نمایش دهد. این مزیت باعث میشود که یکی از گزینه های مناسب برای تماشای فیلم‌ باشد.

با وجود این ویژگی بارز، ایراد این پنل مانیتوری سرعت پاسخ دهی پایین آن هست، که نسبت به TN و IPS کندترین سرعت پاسخ دهی را دارد. سرعت پاسخ پایین باعث تار شدن تصاویر با سرعت نمایش بالا میشود. به خاطر همین ضعف، این پنل مناسب بازی برای گیمیرهای حرفه ای به حساب نمی آید.

 

بطور خلاصه میتوان گفت که پنل VA از پنل های دیگر مثل TN و IPS کیفیت کنتراست بهتر و رنگها را غنی تر نمایش میدهد. از این جهت برای کاربرانی که نیازمند کنتراست و رنگ با کیفیت تر هستند مناسب است .

سرعت پاسخ کند دلیل تار شدن تصاویر با FPS بالاست.از این رو برای گیمیرها و کسانی که نیاز به FPS بالا دارند مناسب نیست.

 

IPS vs AV

ساده ترین راه تشخیص IPS از AV تماس با انگشت است.
در صورت کشیدن انگشت خود بر روی مانیتور AV ،کاملا موج ایجاد شده و تغییر رنگ را میتوانید مشاهده کنید.در صورتیکه در IPS هیچ تغییری مشاهده نمیشود.

 

 

 

 

 

 

 

نکات مثبت VA:

  • زاویه دید وسیعتر از TN
  • نسبت های کنتراست بالا
  • قیمت متوسط و میان رده

 

نکات منفی VA:

  • زمان پاسخ دهی کندتر از سایر پنل ها
  • تغییر کنتراست با تغییر زاویه دید در برخی از مدل ها

 

مناسب کاربری:

  • تماشای فیلم
  • عکاسی / فیلمبرداری
  • تولید محتوا
  • استفاده در منزل

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!