top banner
مقایسه لپ تاپ و تبلت

تبلت یا لپ تاپ؟ در این مقاله تبلت‌های اندروید و iOS را با لپ تاپ و مک بوک مقایسه می‌کنیم؛ از سخت افزار تا نرم افزار.

انتخاب بین لپ تاپ و تبلت به نیاز شما بستگی دارد. آیا برای کارهای خود به یک لپ تاپ قدرتمند نیاز دارید؟ شاید هم تمام کارهای شما به کمک یک تبلت سبک و سخت افزار نه چندان قدرتمند قابل انجام باشد. قبل از خرید لپ تاپ یا تبلت از آی تی هوم پیشنهاد می‌کنیم اولویت‌های خود را یادداشت کنید. در ادامه شما را برای این انتخاب سخت راهنمایی می‌کنیم.

لپ تاپ‌ چه ویژگی‌هایی دارد؟

در بازار لپ تاپ، مدل‌های متنوعی وجود دارد. هر کدام از شرکت‌های تولیدکننده محصولات خود را در چند سری مختلف با پیکربندی متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. اما با در نظر گرفتن تمام تفاوت‌ها بین لپ تاپ و تبلت، چند ویژگی مهم وجود دارد.

مقایسه لپ تاپ و تبلت؛ بهترین انتخاب برای شما

قدرت و عملکرد

لپ تاپ یک کامپیوتر قابل حمل است. این دستگاه ساخته شده تا قدرت یک رایانه رومیزی را به دست شما برساند. یک لپ تاپ به خصوص انواع لپ تاپ‌ گیمینگ می‌توانند کارهای سنگین شما را انجام دهند. کارهایی مانند: رندرینگ، کار با نرم افزارهای ویرایش و تولید محتوا یا بازی.

یک لپ تاپ به شما اجازه می‌دهد تا چند نرم افزار را هم زمان اجرا کنید. اجرای هم زمان چند نرم افزار به حافظه رم بالا و CPU قدرتمند نیاز دارد. یک تبلت به دلایل مختلف مانند قطر کم، وزن کم‌تر و نداشتن سیستم خنک کننده فعال نمی‌تواند به اندازه یک لپ تاپ قوی‌ باشد.

صفحه کلید فیزیکی و تاچ‌پد

برای یک حسابدار یا افرادی که باید اطلاعات را در کامپیوتر خود وارد کنند، هیچ چیز قابل جایگزین کردن با صفحه کلید نیست. ما هرگز نمی‌توانیم از یک صفحه کلید لمسی مثل صفحه کلید فیزیکی استفاده کنیم. برخی از نرم افزارهای تخصصی و بسیاری از نرم افزارهای سازمانی ایران برای کار با صفحه لمسی بهینه سازی نشده‌اند. اگر برای کار اداری به خرید تبلت فکر می‌کنید، احتمالا فکر خوبی نباشد.

صفحه کلید فیزیکی و تاچ‌پد

اتصالات

تبلت‌ها قطر کمی دارند، به همین دلیل معمولا تنها یک درگاه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. یک درگاه که برای تبدیل به اتصالات دیگر، باید از انواع آداپتور و تبدیل استفاده کنید. یک لپ تاپ مجموعه کامل از انواع درگاه را در اختیار شما قرار می‌دهد. تقریبا تمام لپ تاپ‌های سال 2022 با انواع درگاه USB تایپ A و تایپ سی، درگاه HDMI، اتصال اترنت و تاندربولت به بازار عرضه می‌شوند.

قیمت

لپ تاپ به نسبت تبلت گران‌تر است. اما باید توانایی آن‌ها را مقایسه کنید، حتی قویترین آیپد اپل که قیمت بالایی دارد نمی‌تواند با یک لپ تاپ گیمینگ رقابت کند. این که قدرت یک دستگاه قابل حمل چقدر اهمیت داشته باشد، باز هم به کار و نیازهای شما بستگی دارد.

دسترسی سریع: لپ تاپ ارزان

تبلت چه ویژگی‌هایی دارد؟

شرکت‌های زیادی تبلت می‌سازند، اما یک تقسیم بندی مهم وجود دارد. تبلت‌ها به طور کلی از اندروید، iOS و ویندوز استفاده می‌کنند. مهم‌ترین رقبا با سیستم عامل ویندوز توسط مایکروسافت و آیپدها توسط اپل ساخته می‌شوند. ماجرا در مورد اندروید کمی تفاوت دارد. از سامسونگ تا لنوو تبلت اندروید تولید می‌کنند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارد.

مقایسه لپ تاپ و تبلت؛ بهترین انتخاب برای شما

حمل آسان

تبلت‌ همان تلفن همراه با نمایشگر بزرگ‌تر است. تبلت‌ها ساخته می‌شوند تا یک نمایشگر بزرگ‌ را جمع و جور به دست شما برسانند. یک تبلت به راحتی حمل می‌شود، اگر به تماشا کردن محتوای ویدئویی یا خواندن کتاب علاقه دارید، تبلت می‌تواند یک گزینه خوب برای شما باشد.

صفحه لمسی

برای کار با تبلت به صفحه کلید یا موس نیاز ندارید. تمام کارها در تبلت با لمس و حرکت انگشتان دست انجام می‌شود. بسیاری از بازی‌های جذاب رابط کاربری خود را برای تبلت‌ها بهینه سازی کرده‌اند. وبگردی و تماشای یوتوب می‌تواند یک کار لذت بخش با تبلت باشد.

دسترسی سریع: لپ تاپ لمسی

مقایسه لپ تاپ و تبلت؛ بهترین انتخاب برای شما

عمر باتری

تبلت‌ها ساخته می‌شوند تا عمر باتری طولانی داشته باشند. اگر برای مدت طولانی به پریز برق دسترسی ندارید، تبلت یک گزینه خوب برای شما خواهد بود. بسیاری از کاربران برای سفرهای طولانی تبلت را انتخاب می‌کنند. البته که لپ تاپ‌هایی مانند مک بوک اپل و ذن‌بوک ایسوس نیز عمر باتری طولانی دارند.

قیمت

بسیاری از کارهای روزمره ما با یک تبلت ارزان قیمت قابل انجام است. به همین دلیل کاربران زیادی تبلت را به جای لپ تاپ انتخاب می‌کنند. از طرفی هیچ ارزانی بی دلیل نیست، نداشتن صفحه کلید فیزیکی، نمایشگر کوچک‌تر و سخت افزار ضعیف تاثیر خود را نشان می‌دهند. اگر در کنار لپ تاپ به خرید تبلت نیز فکر می‌کنید، نتیجه متفاوت خواهد بود.

چه کسانی به لپ تاپ نیاز دارند؟

برای تمام مردم دنیا یک لپ تاپ مناسب وجود دارد. اما در مقایسه لپ تاپ و تبلت کارهایی وجود دارد که تبلت نمی‌تواند آن‌ها را انجام دهد. اگر به دنیای بازی‌های سنگین با نرخ فریم بالا علاقه داشته باشید، یک تبلت هرگز نمی‌تواند این کار را برای شما انجام دهد. بخش دیگری از تفاوت، در کارهای سنگین است، تبلت نمی‌تواند مثل یک لپ تاپ قدرتمند رندرینگ انجام دهد.

دانش آموزان و دانشجویان

دانش آموزان و دانشجویان برای درس خواندن به یک لپ تاپ هم نیاز دارند. دانش آموزان از لپ تاپ برای شرکت در کلاس‌های آنلاین، تحقیق و انجام برخی از تکالیف خود استفاده می‌کنند. آن‌ها برای انجام کارهای خود به یک صفحه کلید کامل نیاز دارند که در تبلت‌ها وجود ندارد.

دانش آموزان و دانشجویان

کار دانشجویان کمی سخت‌تر است. برخی از دانشجویان از لپ تاپ برای یادداشت جزوه استفاده می‌کنند و پروژه‌های دانشجویی برخی دیگر از دانشجویان به نرم افزارهای سنگین نیاز دارد. در هر حال به عنوان یک دانشجوی قدیم، به شما پیشنهاد می‌کنم یک لپ تاپ با صفحه کلید کامل برای دوران دانشجویی خریداری کنید. صفحه کلید کامل در رشته‌های حسابداری اهمیت زیادی دارد.

کار حرفه‌ای

لپ تاپ برای کار از خانه واجب است. افرادی که کار خود را از خانه انجام می‌دهند یا به هر دلیلی در سفر نیز باید کارهای خود را انجام دهند، باید یک لپ تاپ خریداری کنند. از طرفی شما نمی‌توانید با یک تبلت پروژه‌های متوسط و سنگین را انجام دهید.

ویرایش و تولید محتوا

کار با نرم افزارهای سه بعدی، نرم افزارهای ویرایش و تولید محتوا به سخت افزار قدرتمند نیاز دارد. حتی در قویترین تبلت نمی‌توانید هم زمان چند نرم افزار را در تبلت اجرا کنید و تمام نرم افزارها کاملا روان اجرا شوند. دریافت خروجی از پروژه و انجام محسبات سنگین با تبلت قابل انجام نیست.

شاید برای شما جالب باشد: لپ تاپ مناسب رندرینگ

ویرایش و تولید محتوا

دلیل محدودیت تبلت‌ها در رندرینگ، تنها سخت افزار نیست. شما نمی‌توانید در تبلت‌های اندروید و iOS بسیاری از نرم افزارهای تخصصی را برای رندرینگ اجرا کنید.

گیمینگ و دنیای بازی‌ها

بسیاری از بازی‌های روز دنیا یک نسخه اختصاصی برای تبلت دارند، اما هرگز نمی‌توانید آن را با نسخه لپ تاپ مقایسه کنید. از طرفی بازی‌های سنگنین با جزئیات گرافیکی بالا نسخه تبلت ندارند. شما نمی‌توانید آخرین نسخه بازی Assassins Creed را با کیفیت 4K در تبلت بازی کنید، اما این کار به راحتی با یک لپ تاپ گیمینگ پر قدرت انجام می‌شود.

دسترسی سریع: لپ تاپ 3050

نرم افزارهای ایرانی

بسیاری از نرم افزارهای تخصصی ایرانی روی تبلت اجرا نمی‌شوند، برای اجرا و کار با این گروه از نرم افزارها به یک لپ تاپ ویندوز نیاز داریم. این گروه از نرم افزارها به شکل اختصاصی در کارخانه‌ها و ادارات ایران استفاده می‌شوند. در زمان انتخاب بین لپ تاپ و تبلت باید این مساله را در نظر داشته باشید.

چه کسانی به تبلت نیاز دارند؟

برای چه کاری به خرید لپ تاپ یا تبلت فکر می‌کنید؟ جواب به این سوال، در کنار بودجه، سیستم عامل (ویندوز یا اندروید و iOS) و قدرت سخت افزار پاسخ نهایی را مشخص می‌کند. اگر برای وبگردی، کارهای روزمره و تماشای فیلم به خرید یک دستگاه فکر می‌کنید، احتمالا تبلت گزینه خوبی باشد. در این بخش به شما می‌گوییم که تبلت برای چه کارهایی مناسب است.

سرگرمی

تبلت یک راه حل ساده و سریع برای سرگرمی است. هر لحظه و تحت هر شرایطی می‌توانید از نمایشگر بزرگ تبلت لذت ببرید. تبلت‌ها بهترین گزینه برای تماشای ویدئو، خواندن کتاب و بازی کردن به حساب می‌آیند.

همیشه آنلاین

بهترین گزینه‌ای که می‌توانید برای وبگردی انتخاب کنید، تبلت است. تبلت‌ها وزن کمی داشته و به شما اجازه می‌دهد تا همیشه و در هر حال آنلاین باشید. اگر در بازارهای مالی فعالیت می‌کنید، یک تبلت به شما اجازه می‌دهد تا بازار را زیر نظر داشته باشید.

مقایسه لپ تاپ و تبلت؛ بهترین انتخاب برای شما

کارهای روزمره

بسیاری از کاربران برای کارهای پیچیده از تبلت استفاده نمی‌کنند. هدف آن‌ها از خرید لپ تاپ یا تبلت بررسی یا ویرایش یک فایل مایکروسافت آفیس است. شاید هم به مشاهده جداول نیاز داشته باشید، تبلت برای این کار بهترین گزینه خواهد بود.

همیشه همراه شما

تبلت سبک‌تر از لپ تاپ است و فضای کم‌تری اشغال می‌کند. تبلت به راحتی می‌تواند در یک کیف زنانه با ابعاد متوسط قرار بگیرد اما لپ تاپ اینطور نیست.

طراحی و هنر

بسیاری از هنرمندان برای ویرایش عکس‌های خود از تبلت استفاده می‌کنند. تبلت‌ها یک گزینه خوب برای اجرای نرم افزارهای ادوبی به حساب می‌آیند. اما فراموش نکنید که هر تبلت با هر سخت افزار نمی‌تواند نرم افزارهای ادوبی فتوشاپ یا ادوبی ایلوستریتور را اجرا کند.

شاید برای شما جالب باشد: لپ تاپ مناسب کارهای گرافیکی

مقایسه لپ تاپ و تبلت؛ بهترین انتخاب برای شما

برای کار با نرم افزارهای حرفه‌ای تولید و ویرایش محتوا به یک تبلت قدرتمند و گران قیمت مانند آیپد پرو نیاز داریم. به همین دلیل اگر به خرید یک تبلت برای کارهای هنری و طراحی فکر می‌کنید، باید یک لپ تاپ هم داشته باشید.

مقایسه لپ تاپ و گوشی

یکی دیگر از مقایسه‌های فوق العاده آی تی هوم که می‌تواند در انتخاب بهترین دستگاه به شما کمک کند، مقایسه لپ تاپ و گوشی است. در این مقاله شما می‌توانید با تفاوت‌ها، شباهت‌ها، خوبی‌ها و بدی‌های هر دو دستگاه آشنا شده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

اگر یک لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی در خانه داشته باشید، خرید تبلت در کارهای مختلف به شما کمک می‌کند. اما یک تبلت نمی‌تواند تمام کارهای لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی را انجام دهد. به همین دلیل انتخاب اول تمام کاربران باید یک لپ تاپ باشد. آیا این مقاله پاسخگوی تمام سوالات شما نبود؟ همین حالا با مشاوران آی تی هوم تماس بگیرید.  

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!