top banner
لپ تاپ سری hp

یکی از تولیدکنندگان قدیمی و معتبر لپ‌ تاپ در بازار جهانی برند HP است که دستگاه‌های خود را در ۵ سری عرضه می‌کند. این برند برای کاربران گیمینگ سه سری لپ‌تاپ دارد که سری Victus دستگاه‌های گیمینگ سطح پایه، سری OMEN لپ تاپ های گیمینگ نیمه حرفه ای و سری Pavilion Gaming لپ تاپ های گران‌قیمت و غول‌های خارق‌العاده‌ی این برند هستند که در بازار ایران نسبت به دو مدل دیگر، کمتر قابل تهیه و خریداری هستند.

هرکدام از سری‌های معرفی شده، مجموعه‌ای از مدل‌های مختلف را شامل می شوند که ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و امکانات مختلفی را ارائه می‌دهند و با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. در ادامه با آی‌ تی هوم همراه باشید تا با نگاهی اجمالی به لپ‌تاپ‌های سری omen ببینیم این دستگاه‌ها با چه قابلیت‌هایی عرضه می شوند و چه ویژگی‌هایی دارند.

خرید لپ تاپ hp

بررسی ظاهری لپ تاپ های سری HP Omen؛ مینمال و زیبا

لپ‌تاپ‌های Omen در طول سال‌ها، از نظر طراحی دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. این در حالی است که دستگاه‌های سری OMEN در سال 2023 ظاهری بسیار مینیمال دارند. به نظر منتقدان این طراحی مدرن، که از طرح‌های شلوغ‌ دهه گذشته به دور است، انتخاب خوبی برای این سری است.

البته باید اضافه کرد که اگر شما علاقمند به طراحی لپ تاپ های پر زرق و برق و جذاب ایسوس هستید، که معمولا با طرح‌هایی متفاوت و نورپردازی‌های RGB روانه بازار می شوند. این سری لپ تاپ HP جز نور پس زمینه‌ی کیبوردt هیچگونه نورپردازی دیگری ندارند.

بدنه‌ی این دستگاه‌ها ترکیبی از فلز و پلاستیک فشرده است اما HP آن‌ها را با ساختاری بسیار مستحکم و باکیفیت بالا تولید می‌کند تا حس دستگاه‌های ارزان قیمت را به کاربر القا نکنند. بخش پایه که کیبورد روی آن نصب می‌شود نیز در مقابل فشرده شدن مقاومت مناسبی را ارائه می‌دهد. لولاها نیز مکانیزم کارآمد نرم و روانی را به نمایش می‌گذارند، به طوری که تنها با یک دست هم می‌توان درِ این لپ‌تاپ‌ها را به راحتی و بدون بلند شدن بخش پایه، باز کرد.

بررسی ظاهری لپ تاپ hp omen

نمایشگرهای سری HP Omen؛ بزرگ و با کیفیت

این دستگاه‌ها عمدتا در دو اندازه با سایز نمایشگر ۱۷.۳ و ۱۶ اینچی تولید می‌شوند که این سایز‌های بزرگ، مشخصه‌ی بارز این دستگاه‌ها هستند. به همین دلیل افرادی که علاقمند به نمایشگرهای بزرگ و البته باکیفیت هستند،می‌توانند به سراغ این سری لپ تاپ بروند.

صفحه نمایش 16 اینچی فضای زیادی را برای بهره وری و بازی در اختیار شما قرار می‌دهد. این اندازه در واقع  حد وسط بین لپ‌تاپ‌های 15.6 و 17.3 اینچی محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر به‌ویژه در لپ‌ تاپ‌ گیمینگ میان رده تا سطح بالا محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

به عنوان نکته باید اضافه کرد که ممکن است تعداد خی لی کمی از لپ تاپ ها این سری در نسخه‌ی ۱۵ اینچی نیز دیده شوند، اما این سایز در حال انتقال به سری‌های دیگر است.

هرچند که گیمرها به نمایشگر بزرگ‌تر علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند، اما سایز ۱۶ اینچی به دلیل قیمت ارزان‌تر و همچنین احتمال حمل و نقل آسان‌تر، بیشتر مورد علاقه‌ی گیمرها واقع شده است.

برند HP برای این دستگاه‌ها از پنل IPS استفاده می‌کند و تاکنون دستگاهی با پنل OLED معرفی نکرده است.

نمایشگرهای این دستگاه‌ها نیز عموما از وضوح Full HD با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتز، یا نهایتا وضوح QHD 2K و رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ و نرخ تازه سازی ۱۶۵ هرتز بهره می‌برند که از این نظر در مقایسه با برندهای دیگر که نمایشگرهایی با کیفیت‌های بسیار بالاتر، تا رزولوشن 4K و نرخ نوسازی تا ۳۶۰ هرتز را عرضه می‌کنند، حرفی برای گفتن ندارند.

از نظر طراحی قاب دور نمایشگر نیز، HP به مرور از قطر حاشیه‌های دور آن‌ها کاسته و اکنون حاشیه‌ها کوچکتر شده و در ساختار بدنه‌ی لپ‌تاپ‌های این سری تفاوت‌های جالب دیگری نیز اعمال گردیده است که بر جذابیت و زیبایی این دستگاه‌ها می‌افزایند.

با توجه به ساختار باریک و وزن متوسط Omen 16، کسانی که می‌خواهند لپ‌تاپ‌ خود را در بیشتر مکان ها به همراه داشته باشند، می ‌توانند به راحتی آن را در کوله پشتی خود قرار دهند.

شاید بزرگ‌ترین ایرادی که به این لپ‌تاپ‌ها می‌توان گرفت مربوط به استفاده از وضوح پایین Full HD باشد. درحالی که بسیاری از شرکت‌های تولید محتوا و گیم، هم‌اکنون درحال کوچ به کیفیت‌های بالاتر مانند 2K و 2.8K یا حتی 4K هستند، بسیاری از بهترین لپ‌تاپ‌های قدرتمند و گران قیمت پرچمدار HP هنوز با وضوح Full HD یا نهایتا 2K تولید می‌شوند.

شاید اکنون زمان مناسبی برای ارتقای وضوح نمایشگرهای HP حداقل در رده‌ی پرچمداران باشد تا بتواند در این بازار به رقابت با دیگر برندها ادامه داده و سهمی از فروش بازار را که با چنگ و دندان حفظ کرده‌اند، از دست ندهند.

سایر مشخصات در این بخش مانند استفاده از از روکش مات، زاویه دید ۱۷۸ درجه و نسبت تصویر 16:9 خلاصه می‌شود که در همه‌ی مدل‌های سری Omen یکسان است.

همچنین لپ‌تاپ‌های سری Omen از وب‌کم باکیفیتی بهره می‌برند و از این نظر از رقبا عقب نیستند اما زمانی از آن می‌توانید انتظار رضایت‌بخشی داشته باشید که فضای مورد نظر دارای روشنایی زیاد باشد درغیر این صورت، داده‌ها در نور کم با نویز زیاد همراه خواهند بود.

بررسی صفحه کلید و تاچ‌پد؛ کاربری فوق العاده

صفحه کلید جزیره‌ای لپ‌تاپ‌های اچ‌پی اما به دلیل استفاده از مواد بسیار موغوب و باکیفیت، عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهند. کلیدها بسیار نرم روان بوده و به دلیل عمق حرکتی مناسب و فاصله‌ی استاندارد با یکدیگر، تایپ با این کیبورد بسیار لذتبخش بوده و دستان شما خسته نمی‌شوند.

چیدمان کلیدها نیز عالی است. اچ‌پی به دلیل عدم استفاده از صفحه کلید Numeric Keypadدر سری اومن، سعی کرده‌است تا از فضای خالی صفحه کلید عددی برای چیدمان بهتر کلیدها و جای دادن کلیدهای پرکاربرد میان‌بر، بهره برده و نیز فضای کاری بسیار بیشتری را در اختیار شما قرار دهد تا میزان خطا در تایپ کردن بسیار کاهش یابد. بنابراین چنانچه دستان و انگشتان شما نسبتا درشت باشد باز هم مشکلی نیست و میزان خطای شما در هنگام تایپ کردن به مراتب بسیار کم‌تر از دیگر کیبوردها خواهد بود.

نور پس زمینه‌ی صفحه کلید به شما کمک می‌کند تا در محیط‌های کم نور یا تاریک به آسانی  کلیدهای مورد نیاز را پیدا کنید.

در بخش بالا و سمت راستِ کیبورد، کلیدهای میانبر به همراه کلیدهای جهتی با سایز بزرگ‌تر تعبیه شده‌اند تا با استفاده از آن‌ها بتوانید برخی از کارها را سریع‌تر انجام دهید.

تاچ پد این دستگاه‌ها سطح وسیع دارند و برای استفاده با انگشتان دست، به اندازه‌ی کافی لغزنده‌ ای دارند تا به آسانی از آن استفاده کنید. این تاچ پد سرعت و دقت رضایت‌بخشی را حین اجرای دستورها ارائه می‌دهند و علاوه بر این، از ژست‌های حرکتی ویندوز نیز پشتیبانی می‌کنند.

بررسی پردازنده در لپ تاپ های سری HP Omen؛ قدرتمند و جدید

لپ‌تاپ‌های سری اومن از مشخصات سخت‌افزاری، نرم افزاری و ویژگی‌های بسیار مهمی بهره می‌برند که در رده‌ی بهترین و ارزشمندترین لپ‌تاپ‌های بازار قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها قوی‌ترین و جدیدترین پردازنده‌های پرچمدار اینتل و AMD را به خدمت می‌گیرند تا بتوانند عملکردی بسیار قدرتمند را بدون لگ یا کندی ارائه دهند.

لپ‌تاپ‌های Omen 16 با پردازنده‌ی اینتل

HP برای این لپ‌تاپ‌ها بیشتر از تراشه‌های نسل ۱۱ اینتل مدل Core i7 مدل 11800H استفاده می‌کند. این تراشه ۸ هسته‌ای است با ۱۶ هسته ترد و ۲۴ مگابایت حافظه کش در بازه‌ی فرکانس ۲.۳ تا ۴.۶ گیگابایت فعالیت می‌کند.

همچنین، این برند مدل‌های معدودی از لپ‌تاپ‌های این سری را  با تراشه نسل ۱۱ اینتل سری Core i5 نیز تولید می‌کند که این پردازنده ۶ هسته اصلی و ۱۲ هسته ترد با ۱۲ مگابایت حافظه کش دارد. این تراشه نیز ۲.۷ گیگابایت فرکانس پایه تا ۴.۵ گیگابایت حافظه بوست را ارائه می‌دهد.

با معرفی تراشه‌های نسل جدید اینتل، HP نیز برای این که از قافله رقابت عقب نماید، مانند سایر برندهای تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ، سعی کرده تا برخی از مدل‌های جدید لپ‌تاپ‌های سری OMEN را با پردازنده‌ی پرچمدار جدید نسل ۱۱ اینتل، Core i9 مدل 11900H روانه‌ی بازار ‌کند.

HP در استفاده از تراشه‌ی پرچمدار جدید اینتل بسیار محتاطانه عمل می‌کند. زیرا این پردازنده‌ دارای ۸ هسته‌ی اصلی و ۱۶ هسته‌ی مجازی با ۲۴ مگابایت حافظه‌ی کش، قادر است تا فرکانس ۲.۵ تا ۴.۹ گیگاهرتز را ارائه دهد درحالی که پرچمداران جدید ایسوس و MSI از پردازنده‌ی نسل ۱۳ اینتل، Core i9، مدل 13980HX قدرت می‌گیرند که این تراشه به طور خارق‌العاده‌ای ۲۴ هسته‌ی اصلی و ۳۲ هسته‌ی ترد دارد و با ۳۶ مگابایت حافظه‌ی کش فرکانس یا قدرت ۱.۶ تا ۵.۶ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد که سنگین‌ترین بازی‌ها را نیز در یک آن دود می‌کند و می‌فرستد هوا!

HP، نسبت به دیگر برندهای رقیب، حتی در استفاده از تراشه‌ی Core i7 نیز باز هم نسل قدیمی‌تر را به خدمت می‌گیرد و جای آخرین نسل این پردازنده در لپ‌تاپ‌های این برند دوست‌داشتنی خالی است!

لپ‌تاپ‌های Omen 16 با پردازنده‌ی اینتل

HP همچنین، چند مدل معدود از پرچمداران سری OMEN را با تراشه‌های اینتل تولید می‌کند که تراشه‌ی Ryzen 7 5800H از نسل AMD 5000 پردازنده‌ی مورد علاقه‌ی HP است. این تراشه از ۸ هسته‌ی اصلی  و ۱۶ هسته ترد تشکیل شده و با ۱۶ مگابایت حافظه‌ی کش فرکانس ۳.۲ تا ۴.۴ گیگاهرتز را ارائه می‌دهد.

نکته‌ی حائز اهمیت اینجاست که این پردازنده‌ی قدرتمند AMD شاید بر روی کاغذ از تراشه‌ی اینتل ضعیف‌تر باشد اما در میدان عمل ثابت کرده که حدود ۱۵ درصد از تراشه رقیب خنک‌تر کار می‌کند که این مزیت باعث می شود در انجام پردازش شانه به شانه‌ی تراشه‌ی اینتل حرکت کرده و حتی نظر بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای را نیز به سوی خود جلب کند.

بررسی مشخصات رم در سری Omen 16

میزان رم در این سری لپ تاپ نیز حداقل ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4 با ۳۲۰۰ مگاهرتز پهنای باند “BUS” بوده که در مدل‌های گران قیمت‌تر این مقدار به ۳۲ گیگابایت افزایش می‌یابد. در این زمینه نیز HP از شرکت‌هایی مانند ایسوس که لپ‌تاپ‌های گیم خود را با رم‌های نسخه‌ی جدیدتر یعنی DDR5 با ۶۴۰۰ مگاهرتز پهنای باند BUS عرضه می‌کنند، تا حدودی عقب افتاده است.

برای انتخاب راحت‌تر: لپ تاپ با رم 16

بررسی حافظه‌ی گرافیکی مجزا

در زمینه‌ی حافظه‌ی گرافیکی نیز HP برای پرچمداران خود حافظه‌های گرافیکی قدرتمندی را انتخاب می‌کند اما در این این‌جا نیز کیلومترها از برندهای رقیب دور مانده است.این شرکت اکثر لپ‌تاپ‌های OMEN را که از تراشه‌ی اصلی اینتل قدرت می‌گیرند، با پردازنده‌های گرافیکی انویدیا جی فورس مدل‌های RTX 3050 4G، RTX3060 6G، RTX 3070 8G و RTX3080 18G تولید می‌کند.

برای لپ‌تاپ‌هایی که در دل خود پردازنده‌ی قدرتمند AMD را جای داده‌اند، از تراشه‌ی گرافیکی RX 6600M 8G استفاده می‌کند.

 برند HP در مقایسه با دیگر برندها، از این نظر نیز عقب مانده زیرا این شرکت از کارت گرافیک‌های سری RTX 30 استفاده می‌کند درحالی که بسیاری از برندها از آخرین مدل‌های سری RTX40 در پرچمداران خود بهره می‌برند.

اچ‌پی شاید از نظر استفاده از تراشه اصلی، پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه‌ی رم از سخت‌افزار و نرم‌افزار مدل قدیمی‌تری استفاده کند اما آنچه مهم است عملکرد و کارایی است که این لپ‌تاپ‌ها به عقیده‌ی بسیاری از کاربران حرفه‌ای و خبرگان این زمینه، حتی از دستگاه‌های پرچمدار دیگر برندها که از آخرین و جدیدترین سخت‌افزار بهره می‌برند، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.

مشخصات حافظه‌ی ذخیره سازی

شرکت HP لپ‌تاپ‌های سری رده بالای OMEN را با حافظه‌های پرسرعت SSD نوع M.2 NVMe با ظرفیت یک ترابایت روانه‌ی فروشگاه‌ها می‌کند. میزان حافظه برای ذخیره سازی صداها و شاید هزاران فایل صوتی، تصویری یا بازی کفایت می‌کند. برندهای دیگر، هرچند که از حافظه‌های با ظرفیت بیشتر نیز استفاده می‌کنند اما این مورد شاید خیلی مهم نباشد زیرا افزایش میزان حافظه با افزایش قیمت رابطه‌ی مستقیم دارد و کاربران اگر نیاز به فضای ذخیره سازی بیشتری داشته باشند، می‌توانند حافظه‌ی جانبی تهیه کنند.

بررسی سخت افزاری لپ تاپ hp omen

قابلیت‌های اتصال و شبکه‌های ارتباطی

لپ‌تاپ‌های اومن اچ‌پی در این بخش، مانند دیگر دستگاه‌های موجود در بازار مجموعه‌ی متنوع و کارآمدی از پورت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند و معمولا شش تا هفت پورت ورودی- خروجی دارند که رضایت اکثر کاربران، اعم از گیمرها یا افراد حرفه‌ای را جلب می‌کنند.

البته، در یک مدل ممکن است سه پورت USB 3.0، یک پورت USB Type-C، یک پورت HDMI، یک پورت ThunderBolt و پورت هدفون وجود داشته باشد و در دستگاه دیگر مثلا دو پورت USB 3.0 و دو پورت USB Type-C استفاده شده باشد. درکل، تعداد پورت‌ها کافی به نظر می‌رسند و سایر لپ‌تاپ‌ها نیز پورت اضافه بر این ندارند.

اچ‌پی در این بخش هم برای لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت گیم خود معمولا از آخرین نسخه‌های بلوتوث و شبکه بی‌سیم WIFI استفاده می‌کند.

باتری؛ماندگاری بالا و پرقدرت

این لپ‌تاپ‌ها از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت‌های بالا معمولا حدود ۷۰ تا ۹۰ وات ساعتی را در دل خود حمل می‌کنند. میزان انرژی ذخیره شده در این باتری‌ها باتوجه به نوع محتوایی که استفاده می‌کنید، می‌توانند بین ۷ تا ۱۰ ساعت برق لازم دستگاه را تامین کنند.

اچ‌پی با استفاده از تجاربی که در طی سال‌ها کسب کرده موفق شده تا در مصرف انرژی بهینه‌سازی بسیار خوبی را اجرا کند که باعث می‌شود یک باتری مثلا ۷۰ وات ساعتی در مقایسه با برندهای دیگر می‌تواند مدت زمان بیشتری انرژی مورد نیاز دستگاه را تامین کند.

تعمیر و نگهداری

یکی از مزیت‌های بسیار مهم دیگر لپ‌تاپ‌های اچ‌پی میزان معیوب شدن بسیار پایین‌ آن‌ها است. این لپ‌تاپ‌ها به دلیل استفاده از مواد بسیار مرغوب و کیفیت بالا در زنجیره‌ی تامین، سال‌ها برای شما کار می‌کنند، درحالی که بسیاری از دستگاه‌های برندهای دیگر پس از مدتی که انتظار آن را ندارید ابتدا از کلاهک‌های کلیدهای کیبورد و سپس سایر نقاط مانند پورت‌های ورودی – خروجی دچار خرابی می‌شوند که هزینه‌ی نسبتا قابل زیادی را به شما تحمیل می‌کنند.

علاوه براین، HP خدمات پس از فروش بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و شرکت‌های پشتیبانی این محصولات دفاتر بسیار زیادی در اقصا نقاط کشور دارند.

جمع‌بندی و پیشنهاد خرید  

اچ پی مدعی است که این لپ‌تاپ‌ها به دلیل استفاده از تراشه‌های قدرتمند، کارت گرافیک بسیار قوی مجزا، میزان رم بالا و استفاده از حافظه‌ی ذخیره سازی پرسرعت SSD از نفس نمی‌افتند. تجربه استفاده‌ی کاربران نیز این موضوع را ثابت کرده است. لپ‌تاپ‌های اومن، مانند دیگر محصولات این برند طول عمر بالایی دارند.

لپ‌تاپ‌های اچ‌پی و به‌خصوص سری پرچمدار Omen شاید از نظر طراحی، زیبایی و ابهت و همچنین روی کاغذ، از نظر سخت‌افزاری، قدرت و قابلیت‌های برخی برندهای دیگر مانند سری راگ استریکس ایسوس را نداشته باشند اما عملکرد و کارایی، طول عمر و خرابی اندک ثابت کرده که دستگاه‌هایی قابل اعتماد و مطمئن هستند.

به همین دلایل، بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای لپ‌تاپ‌های این برند را بر دیگر لپ‌تاپ‌های ویندوزی بازار ترجیح می‌دهند و خرید آن‌ها را به دیگر کاربران توصیه می‌کنند.

بنابراین هرکدام از مدل‌های سری Omen برند HP را انتخاب کنید می‌توانید انتظار داشته باشید تا بدون کم‌ترین مشکل برای سال‌های زیادی به شما خدمت کند. برای خرید یا مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر پیرامون لپ‌تاپ‌های HP سری  ‌Omen با یک سال گارانتی اصلی، می‌توانید در تمام ساعات شبانه روز با کارشناسان فروشگاه اینترنتی آی‌تی هوم (ithome) تماس بگیرید.

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!