top banner
پلی استیشن ۵ پرو

اخبار داغ دنیای بازی‌های ویدیویی حاکی از آن است که سونی در حال آماده‌سازی برای رونمایی از یک غول جدید است: پلی استیشن ۵ پرو. این کنسول که با کدنام ترینیتی شناخته می‌شود، قرار است تا سه برابر قوی‌تر از پلی استیشن ۵ باشد و قدرت گرافیکی بی‌نظیری را به ارمغان بیاورد.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead با انتشار ویدیویی، جزئیات فنی PS5 Pro را فاش کرد. این اطلاعات نشان می‌دهد که کنسول جدید سونی از پردازنده‌ی گرافیکی بسیار قدرتمندی بهره می‌برد و قدرت محاسباتی آن به ۶۷ ترافلاپس در محاسبات ممیز شناور ۱۶ بیت و ۳۳٫۵ ترافلاپس در پردازش تک‌دقتی می‌رسد. این ارقام، جهش عظیمی در مقایسه با قدرت ۱۰٫۲۸ ترافلاپسی پلی استیشن ۵ فعلی نشان می‌دهد.

تام هندرسون، افشاگر خوش‌سابقه‌ی دنیای بازی، صحت این اطلاعات را تأیید کرد و گفت که سونی قصد دارد پلی استیشن ۵ پرو را در فصل تعطیلات ۲۰۲۴ (آبان و آذر) روانه‌ی بازار کند.

علاوه بر قدرت پردازشی خیره‌کننده، PS5 Pro در زمینه‌ی رهگیری پرتو (Ray Tracing) نیز پیشرفت چشمگیری خواهد داشت. به گفته‌ی تام هندرسون، عملکرد این کنسول در پردازش‌های رهگیری پرتو تا سه برابر و در برخی موارد تا چهار برابر بهتر از پلی استیشن ۵ خواهد بود.

PS5 Pro

سونی در پلی استیشن ۵ پرو از فناوری جدیدی به نام PSSR (یا PlayStation Spectral Super Resolution) نیز استفاده خواهد کرد. PSSR یک سیستم هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح تصاویر است که عملکردی مشابه Nvidia DLSS و AMD FSR دارد. به کمک این فناوری، می‌توان بازی‌ها را به وضوح 8K ارتقا داد و تجربه‌ی بصری بی‌نظیری را به گیمرها ارائه کرد.

اگرچه سابقه‌ی Moore’s Law is Dead در افشای اطلاعات کنسول‌ها کاملاً درخشان نیست، اما تأیید تام هندرسون به اعتبار این اطلاعات می‌افزاید. او می‌گوید که استودیوهای داخلی سونی از اواخر تابستان امسال مشغول آزمودن کیت توسعه‌ی PlayStation 5 Pro بوده‌اند.

هنوز اطلاعاتی از قیمت PS5 Pro در دست نیست، اما با توجه به افزایش قابل توجه قدرت پردازشی آن، انتظار می‌رود قیمت این کنسول نیز به طور قابل توجهی از PS5 فعلی بیشتر باشد.

جزئیات فنی فاش‌شده از PlayStation 5 Pro

  • قدرت محاسباتی: ۶۷ ترافلاپس در محاسبات ممیز شناور ۱۶ بیت (۳۳٫۵ ترافلاپس در پردازش تک‌دقتی)
  • عملکرد رندرینگ: ۴۵ درصد بهتر از پلی استیشن ۵
  • رهگیری پرتو: تا سه برابر بهتر از پلی استیشن ۵ (در برخی موارد تا چهار برابر)
  • فناوری PSSR برای ارتقای وضوح تصاویر
  • تاریخ عرضه: فصل تعطیلات ۲۰۲۴ (آبان و آذر)
تصویر نویسنده مطلب
امیر دهقانی

بچه که بودم، کامپیوتر "کمودور ۶۴" اولین جرقه علاقه به کامپیوتر رو تو دلم روشن کرد. از اون موقع به بعد دنیای کامپیوترها شد عشق من و تا الان که دارم اینارو می‌نویسم، هر روز بیشتر از دیروز دنبال یاد گرفتن چیزهای جدید توی این حوزه هستم. جدیدترین تکنولوژی‌ها همیشه برام جذاب بودن، مخصوصاً موبایل‌ها و تبلت‌ها. سال ۹۴ با زومجی کار می‌کردم و با اشخاص خفنی مثل آرش عیاری یا نادر امرایی آشنا شدم و تونستم از اونا چیزای زیادی یاد بگیرم. الان هم توی آی تی هوم مشغول به کار هستم. تو اوقات فراغتم هم یا با کامپیوتر و موبایل بازی می‌کنم، یا می‌رم مسافرت و ورزش می‌کنم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!