top banner
تفاوت انواع پردازنده اینتل

حتما برای شما هم پیش آمده که قصد خرید لپ تاپ یا سیستم کامپیوتری را داشته باشید اما تفاوت میان پردازنده‌های نصب شده بر روی هر یک را ندانید. طی مشاورهای انجام شده توسط کارشناسان آی تی هوم متوجه شدیم که بیشتر کاربران اطلاعاتی در مورد تفاوت نسل پردازنده و سری Core محصولات اینتل دارند اما نمی‌دانند که پسوند آخر اسم هر پردازنده به چه معناست! این موضوع دلیلی شد تا در این مقاله به توضیحات کوتاه اما مفیدی در مورد تفاوت پردازنده‌های اینتل سری P، H، K بپردازیم و شما را با دلایل پسوند گذاری انتهای هر پردازنده آشنا کنیم.

پسوند انتهای نام پردازنده به چه معناست؟

اینتل یکی از دو غول بزرگ تولید کننده پردازنده مرکزی لپ تاپ و سیستم است که می‌توان به عنوان محبوب‌ترین برند تولید کننده پردازنده‌های مخصوص دسکتاپ، لپ تاپ، گوشی‌های همراه و… آن را معرفی کرد. این برند محصولات خود را در سری‌ها و نسل‌های مختلف تولید می‌کند که با شناخت درباره‌ی نحوه نامگذاری می‌توانید محصول مورد نظر خود را دقت‌تر خریداری کنید.

در این مقاله قصد داریم کارایی و ویژگی‌های خاص با توجه به پسوند هر محصول را بررسی کنیم. پس ابتدا به معرفی هریک از سری‌ها و در نهایت به تفاوت میان پردازنده‌های اینتل سری H، P و K می‌پردازیم. پس از مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که اینتل در پس هر انتخاب خود دلیلی دارد و شما می‌توانید با اطلاع از این دلایل، به راحتی سری پردازنده متناسب با نیاز خود را انتخاب نمایید. همچنین با مطالعه مقاله‌ی معرفی و مقایسه انواع CPU اینتل می‌توانید اطلاعات خوبی در مورد این پردازنده‌ها داشته باشید.

پسوند انتهای نام پردازنده به چه معناست؟

تفاوت پردازنده‌های اینتل P، H، K ؛ پردازنده سری P

این سری از پردازنده‌های اینتل در لپ تاپ‌های نازک و سبک که برای انجام کارهای روزانه و اجرای نرم افزارهای نیمه سنگین تولید شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این پردازنده‌های سری U اینتل، در لپ تاپ‌های اداری و خانگی تعبیه می‌شدند اما محصولات سری U در برخی موارد پاسخگوی نیاز کاربران و اجرای نرم افزارهایی با قدرت بالاتر نبودند؛ به همین دلیل پردازنده‌های سری P وارد بازار شدند.

پردازنده‌های سری P اینتل، با قدرت بالاتر و عملکرد بهتر خود توانستند به محبوبیت زیادی در میان کاربران و تولید کنندگان لپ تاپ بدست آورند. البته لازم است بدانید که قدرت بالاتر سبب مصرف برق بیشتر و تولید گرمای بیشتر خواهد شد که در نتیجه، نیاز به سیستم خنک کننده قابل قبولی در لپ تاپ خواهد بود. با توجه به موارد ذکر شده و سخت افزاری که در این دسته از لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، قیمت لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده سری P بیشتر از لپ تاپ با پردازنده سری U خواهد بود.

در وصف نوع کاربری این پردازنده می‌توان گفت که لپ تاپ‌هایی با پردازنده سری P توانی بالاتر از لپ تاپ‌های خانگی و اداری دارند که به دانشجویان، مهندسان و گیمرها با بودجه محدودتر پیشنهاد می‌گردد. 

معرفی پردازنده سری P

تفاوت پردازنده‌های اینتل P، H، K ؛ پردازنده سری H

در حال حاضر بهترین و قدرتمندترین سری پردازنده اینتل برای استفاده در لپ تاپ، پردازنده‌های سری H است که برعکس پردازنده‌های سری P و U، گزینه مناسبی برای استفاده در لپ تاپ‌های سبک و نازک نخواهد بود. حرف H در این سری به معنای High Performance و قدرت بالای آن است که شما را شگفت زده خواهد کرد.

توان مصرفی پردازنده سری H اینتل، به 45 وات هم خواهد رسید که برای یک لپ تاپ مقدار زیادی محسوب می‌گردد. همین مسئله موجب شده تا این دسته از لپ تاپ‌ها به سیستم‌های خنک کننده قدرتمندی مجهز شوند و در نهایت ضخامت لپ تاپ زیاد شود. لازم است بدانید که لپ تاپ‌هایی با پسوند S یا X نیز، قدرتی مشابه سری H داشته و جزء این دسته محسوب خواهند شد.

لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده سری H از جمله محصولات حرفه‌ای و گیمینگ بازار هستند که برای اجرای انواع بازی‌های سنگین، نرم افزارهای گرافیکی، ویدیویی و مهندسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس چنانچه از این دسته کاربران هستید، لپ تاپ‌هایی با پردازنده H را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

این سری پردازنده‌ها در سری و نسل‌های مختلف تولید می‌شوند که برای آشنایی با این موضوع مقاله‌ی تشخیص انواع CPU اینتل به شما پیشنهاد می‌شود

پردازنده سری K

این سری از پردازنده‌ها که برای استفاده در دسکتاپ تولید شده را می‌توان به عنوان همتای سری H لپ تاپ در نظر گرفت. اینتل پسوند K را برای نشان دادن پردازنده‌های UNLOCK (باز بودن ضریب فرکانس) در نظر گرفته که به قابلیت اورکلاک کردن (OVERCLOCK) اشاره دارد.

“اورکلاک” قابلیتی است که با استفاده از تنظیم دستی، امکان دسترسی به حداکثر توان پردازنده را به کاربر خواهد داد. در طی این عملیات، گرمای بسیار زیادی تولید خواهد شد که مستلزم استفاده از رادیاتورهای قدرتمند برای خنک کردن سیستم است.

به علاوه، برای اورکلاک سیستم، تنها پردازنده کافی نخواهد بود و شما باید مادربرد قدرتمند با پشتیبانی از قابلیت اورکلاک، خنک کننده آبی یا واتر کولر برای تنظیم دمای سیستم و جلوگیری از آسیب به سایر قطعات در اثر گرمای بیش از حد، منبع تغذیه با قابلیت تامین انرژی مورد نیاز در حالت اورکلاک و دانش کافی برای این عملیات تخصصی را داشته باشید.

معرفی پردازنده سری K اینتل

طرفداران پردازنده سری K اینتل، اصولاً کاربران حرفه‌ای هستند که شناخت کافی درباره قطعات مختلف کامپیوتر، نحوه اورکلاک کردن و دلایل اورکلاک، دارند. این پردازنده جزء محصولات گران قیمت این برند محسوب می‌شود که به کاربران عادی و افرادی که قصد اورکلاک را ندارند، پیشنهاد نخواهد شد. اما اگر تصمیم خود برای خرید این پردازنده را گرفته‌اید و قیمت آن کمی شما را دو دل کرده، خوب است اطلاعاتی درباره پردازنده سری KF داشته باشید.

پسوند F در پردازنده‌های اینتل به معنای عدم وجود گرافیک مجتمع است. پس چنانچه گرافیک مجزا برای سیستم اورکلاک خود تهیه نموده‌اید، می‌توانید پردازنده سری KF که دارای قدرت کامل مشابه سری K اما با قیمت کمتر است را خریداری نمایید.

جمع بندی

با مطالعه متن فوق می‌توان به تفاوت پردازنده اینتل سری P، H و K با توجه به نوع کاربری، قیمت و قدرت آن، پی برد. پس انتخاب شما برای خرید پردازنده کاملاً وابسته به نوع استفاده و بودجه شما خواهد بود. چیزی که مسلم است؛ هر سه نوع پردازنده، عملکرد مناسبی در جایگاه خود نشان خواهند داد. لپ تاپ مجهز به پردازنده سری P اینتل، یک محصول قدرتمند برای کاربری گیمینگ متوسط، مهندسی و دانشجویی است که قیمت مناسب و عملکرد بالا را برای شما به ارمغان خواهد داشت. همچنین مصرف برق کمتری نسبت به سری H خواهد داشت.

اما اگر لپ تاپ را برای اجرای نرم افزارهای گرافیکی، بازی‌های سنگین و دستیابی به قدرتی نزدیک به نسخه دسکتاپ می‌خواهید؛ بهتر است به سراغ پردازنده‌های سری H و لپ تاپ‌های مخصوص گیمینگ روید.

برای رسیدن به قدرت بالا و شگفت انگیز در نسخه دسکتاپ نیز، پردازنده‌های سری K را معرفی کردیم که به لطف باز بودن ضریب فرکانس آن، مورد استفاده اورکلاکرها و کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرد.

امیدواریم این مقاله پاسخگوی سوالات شما باشد اما چنانچه ابهامی وجود داشت یا سوالی ذهن شما را درگیر نمود؛ پشتیبانی تیم آی تی هوم در کنار شماست تا به سوالات شما در زمینه‌های مختلف تکنولوژی پاسخ دهد.  

تصویر نویسنده مطلب
سوگل مختاری

من سوگلم... بیشتر از سه ساله که توی حوزه تکنولوژی و سخت افزار می‌خونم و می‌نویسم. از بچگی عاشق نوشتن بودم و خوشحالم توی مسیری هستم که خودم دوست دارم و قراره با نوشته‌ها به شما هم کمک کنم...

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!