top banner

برنامه‌نویسی به یک مهارت ضروری در جهان مدرن تبدیل شده است. امروزه افراد زیادی به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی هستند. چرا که مشاغل زیادی در دسترس افراد ماهر در این زمینه است. چه به دنبال توسعه نرم‌افزار باشید و چه وب‌سایت، به مهارت در برنامه‌نویسی نیاز دارید. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم تا در این مقاله بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم.

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی کدام هستند؟

بهبود مهارت‌های برنامه‌نویسی، به شما کمک می‌کند تا در این صنعت پررقابت جلو بیافتید. برای یادگیری برنامه‌نویسی، هزاران منبع مختلف در وب وجود دارند. اما اینکه بدانیم کدام یک از این منابع واقعا کارآمد هستند کار دشواری است. خصوصا اگر در زمینه برنامه‌نویسی تازه‌وارد باشید. پس اگر آماده یادگیری برنامه نویسی هستید، این‌ها بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی هستند.

شاید برای شما جالب باشد:

بهترین ابزار هوش مصنوعی برای برنامه نویسی

Codecademy

Codecademy یک سایت آموزشی با راهنماهای برنامه نویسی تعاملی است. این راهنماها طوری طراحی شده‌اند تا یادگیری برنامه نویسی برای تازه‌واردان آسان شود. Codecademy زبان‌های HTML ،CSS ،JavaScript ،Python و Ruby را پوشش می‌دهد.

CodeCademy

علاوه بر این، Codecademy آموزش‌هایی در رابطه با زبان‌های حرفه‌ای توسعه وب مثل PHP یا Ruby on Rails را هم دارد. استفاده از این وب‌سایت رایگان است، اما یک اشتراک پولی هم برای دسترسی به سطوح پیشرفته‌تر در آن وجود دارد. بهترین نکته در مورد Codecademy این است که شما با کدنویسی یاد می‌گیرید، نه با تماشای ویدیو یا خواندن مطالب.

در کنار زبان‌های پایه، Codecademy زبان‌های برنامه‌نویسی ویژه مثل Swift را هم آموزش می‌دهد. شما از Swift می‌توانید برای توسعه برنامه‌های اپل و گوگل استفاده کنید. Codecademy یک وب‌سایت عالی برای تازه‌واردان یا کسانی است که به دنبال یادآوری آموخته‌های قبلی خود هستند.

Coursera

Coursera یکی از مشهورترین وب‌سایت‌ها برای آموزش برنامه نویسی است. در این وب‌سایت بیش از 100 درس موجود هستند که زبان‌هایی مثل Python و JavaScript را پوشش می‌دهند. هر درس شامل ویدیوهای آموزشی، کوئیز، تست و مشق می‌شود. دانشجویان می‌توانند با سرعت مد نظر خود یک درس را یاد بگیرند و پیشرفت آن‌ها هم ردیابی می‌شود.

بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

درس‌های رایگان زیادی روی این وب‌سایت موجود هستند. اما اگر به دنبال مدرک و آموزش پیشرفته‌تر هستید، باید دروس Coursera را خریداری کنید. قیمت درس‌های Coursera معمولا 39 دلار است. اما یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه هم وجود دارد تا بتوانید با درس و روش تدریس آشنا شوید.

Udemy

Udemy صدها درس از مدرسین مختلف از سرتاسر جهان را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این وب‌سایت از جهتی شبیه به Coursera است و شما در آن می‌توانید دروس رایگان را مشاهده کنید. با این وجود برخلاف Coursera، تمرکز Udemy روی پروژه‌های واقعی است و نه خودآموزی.

یادگیری برنامه نویسی با Udemy

Udemy یکی از بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی آنلاین است. بیش از 130 هزار درس مختلف روی این وب‌سایت موجود هستند. این دروس تمام سطوح برنامه‌نویسی را شامل می‌شوند. چه یک تازه‌وارد باشید و چه یک برنامه‌نویس ارشد که به دنبال بهبود مهارت‌های خود است، Udemy می‌تواند مناسب شما باشد.

The Odin Project

اگر به دنبال یادگیری HTML، CSS، JavaScript و PHP هستید، هیچ جایی بهتر از The Odin Project نیست. The Odin Project جامعه‌ای از طراحان و برنامه‌نویسان است و شما می‌توانید کارهای خود را با سایرین به اشتراک بگذارید. این وب‌سایت نیاز شما برای یافتن منابع وب رایگان را با جمع‌آوری تمام آن‌ها در یک مکان برطرف می‌کند.

اگر تازه‌وارد هستید، می‌توانید دروس ابتدایی برنامه‌نویسی The Odin Project را بررسی کنید. هر بخش تسک‌های متفاوتی دارد که به شما اجازه می‌دهد تا آموخته‌هایتان را بیازمایید. همچنین می‌توانید پروژه‌های تکمیل‌شده خود را به اشتراک بگذارید تا سایر اعضا آن‌ها را بررسی و نقد کنند.

edX

وب‌سایت edX شامل بیش از 190 دوره درسی آنلاین با آموزش برخی از بهترین مدرسین جهان می‌شود. نواحی مختلفی مثل علوم داده، زبان‌های برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مورد پوشش قرار گرفته‌اند. edX طیف وسیعی از برنامه‌های مختلف، از جمله دوره‌های رایگان آنلاین تا مدارک، را ارائه می‌دهد.

edX

البته باید بدانید که مدارک اخذ شده از edX کاملا رایگان نیستند. شما باید برای امتحان مدارک هزینه‌ای را پرداخت کنید. هزینه هر کدام از مدارک edX پنجاه دلار است. در هر صورت edX روشی عالی برای یادگیری برنامه‌نویسی بدون هزینه کردن برای یک دوره دانشگاهی است.

SoloLearn

SoloLearn یک منبع عالی برای کسانی است که می‌خواهند به صورت خودآموز، کدنویسی را یاد بگیرند. این وب‌سایت شامل دوره‌های درسی برای زبان‌های JavaScript ،PHP ،MySQL ،CSS ،HTML و بسیاری از زبان‌های کدنویسی دیگر می‌شود. SoloLearn یک برنامه با مدرک برای کسانی که می‌خواهند به دیگران کدنویسی را یاد بدهند را هم ارائه می‌دهند. این دوره‌های آموزشی در پنج زبان مختلف انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی و پرتغالی برزیلی ارائه می‌شوند.

SoloLearn

البته برخلاف وب‌سایتی مثل Codecademy، شاهد فرصت‌های تعاملی زیادی برای یادگیری برنامه نویسی نیستیم. اگر می‌توانستیم در یک دوره آموزشی با سایرین همکاری کنیم و از آن‌ها بازخورد دریافت کنیم، با وب‌سایت بسیار کامل‌تری طرف می‌بودیم.

Scrimba

Scrimba یک پلتفرم آنلاین پیشرو در زمینه آموزش تعاملی برنامه نویسی است. با Scrimba شما می‌توانید دوره‌های آموزشی برخی از بهترین مدرسین دنیا را مشاهده کرده و خط به خط با کد آن‌ها در مرورگر خود تمرین کنید. هیچ‌کدام از این‌ها هم نیازی به نصب یک نرم‌افزار ندارد.

برای آن‌هایی که دسترسی آفلاین را ترجیح می‌دهند هم بیش از 30 ساعت محتوای ویدیویی برای دانلود در Scrimba قرار گرفته است. یکی از نکات جذاب در مورد Scrimba، این است که این وب‌سایت به شما مثال نوشتن یک کد را ارائه می‌دهد و پس از آن کاری که نباید به هنگام نوشتن چنین کدی انجام دهید را نیز نشان می‌دهد.

Code.org

Code.org یک وب‌سایت عالی برای آموزش برنامه‌نویسی به کودکان است. این وب‌سایت در سال 2013 توسط هادی و علی پرتوی بنیان‌گذاری شد تا مبانی پایه علوم کامپیوتری به کودکان آموزش داده شود. فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی در Code.org قرار گرفته‌اند تا پروسه یادگیری برای کودکان جذاب‌تر شود. برای مثال یک بازی به نام Guess My Number به کودکان اجازه می‌دهد تا علاوه بر یادگیری شمارش، خود را با یک بازی سرگرم کنند.

Code.org

کاتالوگ دوره‌های آموزشی Code.org بیشتر مناسب تازه‌واردانی است که به دنبال یادگیری زبان Python هستند. با این حال تمام دانش‌آموزان فارغ از گروه سنی یا سطح مهارت می‌‌توانند از آن استفاده کنند.

جمع‌بندی

با همه‌گیری دوره‌های آموزشی و منابع آنلاین، یادگیری برنامه نویسی از همیشه آسان‌تر است. البته تعداد گزینه‌ها آن قدر زیاد شده که ارزیابی تمام این وب‌سایت‌ها کار دشواری است. فهرست وب‌سایت‌های ارائه‌شده در این مقاله به شما کمک می‌کند تا برنامه‌نویسی را یاد بگیرید، به یک توسعه‌دهنده تبدیل شوید یا حتی کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید. یادگیری برنامه نویسی شاهد در نگاه اول کار دشواری به نظر برسد، اما امیدواریم که این راهنما کار را برای شما آسان‌تر کرده باشد.

منبع: CodeMonkey

تصویر نویسنده مطلب
آرش بوالحسنی

من یک نویسنده در حوزه فناوری هستم، اما داستان من داستان جامعه‌ای از علاقه‌مندان به دنیای دیجیتال و تکنولوژی است. با زبانی ساده و دوستانه، تازه‌ترین اخبار، ترفندها، و ایده‌های فناوری رو با شما به اشتراک می‌ذارم. می‌خوام دنیای پیچیده فناوری رو براتون باز کنم تا با هم یک سفر دیجیتالی شیرین رو تجربه کنیم.

نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر خود را به فارسی بنویسید.
به چه نامی کامنتتان را نمایش بدهیم؟
شماره تماس نمایش داده نمی‌شود!